پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 521429 تاریخ : 1399/07/27-11:09:34
,25,
شرکت مس موفق به کسب رتبه بندی اعتباری بلندمدت +A با دورنمای باثبات شد

مدیرعامل شرکت مس:

شرکت مس موفق به کسب رتبه بندی اعتباری بلندمدت +A با دورنمای باثبات شد

دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرکت مس با نیم قرن تجربه فعالیت صنعتی و معدنی توانست برای اولین بار در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد قضاوت و ارزیابی یکی از مؤسسات رتبه بندی به نام رتبه بندی اعتباری «پایا» بشود و رتبه اعتباری بلندمدت +A با دورنمای باثبات و رتبه اعتباری کوتاه مدت A1 را دریافت کند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از شرکت ملی صنایع مس ایران، سعدمحمدی با اعلام این خبر و با بیان اینکه شرکت رتبه بندی اعتباری «پایا» با همکاری شرکت ترکیه ای «جی سی آر آوراسیا» سیستم های رتبه بندی اعتباری معتبر را برای شرکت ها و ناشران و اوراق بهادار ایرانی پیاده سازی و اجرا می کند، گفت: این شرکت بر اساس بررسی داده های کمی شامل صورت های مالی و نسبت های مالی مستخرج از آن و ویژگی های کیفی شامل ارزیابی های مربوط به فعالیت های شرکت، حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تأمین مالی و سوابق آن و نیز تحلیل فضای کلان اقتصادی، کسب وکار و صنعت مربوطه اقدام به رتبه بندی اعتباری بنگاه ها و شرکت های اقتصادی می کند.
وی افزود: مدلی که رتبه بندی شرکت بر اساس آن انجام شده نه تنها بر اساس مکانیزم های گزارشگری مالی بوده بلکه بر اساس قضاوت متخصصان مالی و فنی نیز بوده که ارزیابی کیفی مستقلی نیز از وضعیت شرکت مس انجام دادند و بر این اساس موفق شدیم رتبه اعتباری بلندمدت +A با دورنمای باثبات و رتبه اعتباری کوتاه مدت A1 با درجه سرمایه گذاری را به دست بیاوریم.
سعدمحمدی تصریح کرد: چون این رتبه بندی بر اساس شاخص های قوی بین المللی مورد ارزیابی قرارگرفته نشان می دهد که ساختار مالی شرکت مس و نظام مدیریتی شرکت در مقابل شوک های اقتصادی و ریسک های موجود اقتصادی بسیار مستحکم است و از هیچ گونه شکنندگی برخوردار نیست و این پیام مناسبی برای بازارهای مالی و بازار سرمایه است.
به گفته مدیرعامل شرکت مس این رتبه نشان می دهد که بانک ها بدون اخذ وثایق لازم و با خیال راحت می توانند به شرکت مس اعتبار لازم را تخصیص دهند.
وی به کسب رتبه اعتباری کوتاه مدت A1 اشاره کرد و گفت: رتبه اعتباری سرمایه گذاری کوتاه مدت شرکت مس برای سرمایه گذارانی که بخواهند به صورت کوتاه مدت در شرکت مس سرمایه گذاری کنند A1 است یعنی شرکت مس با دورنمای بلندمدت +A هم استحکام مالی دارد و هم ثبات اقتصادی و در کوتاه مدت هم دارای توانایی مالی و عملیاتی و پاسخگویی به تعهداتش است.
وی تأکید کرد: با ثبات بودن دورنمای اقتصادی شرکت مس باعث می شود که نهادهای مالی و صندوق بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری به ساختار مالی شرکت مس اتکا کنند.
سعدمحمدی بیان کرد: پیش بینی ما این است که شرکت مس در سال 99 گزارش های مالی خوبی داشته باشد و بندهای شرطی ای که در سال های قبل به واسطه محیط عملیاتی بر شرکت تحمیل شده و تعیین تکلیف نشده بودند امسال به لطف پروردگار بسیاری از بندهای گزارشگری مالی هم تقلیل پیدا کند.
وی اضافه کرد: حدس ما این است که رتبه اعتباری شرکت که +A است در سال 99 رتبه ما؛ که شرکت مس همچون بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا با ریسک های مختلفی در دنیا ازجمله کرونا روبرو بود؛ بر اساس صورت جریان نقدی و ساختار مالی شرکت بهبود پیدا کند.
مدیرعامل شرکت مس تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که وضعیت سمت چپ ترازنامه شرکت مس که وضعیت بدهی های شرکت است بسیار متفاوت با شرکت های بورسی است یعنی عمده بدهی های شرکت مس در دسته بدهی هایی است که فاقد بار مالی برای سهامداران است و عمدتاً از جنس تسهیلات و از نوع بدهی هایی است که هزینه های مالی بر آن مترتب نیست.
وی تصریح کرد: این موضوع درواقع نشان می دهد که نسبت پوشش بهره شرکت مس بسیار بسیار بالا است و سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلندمدت شرکت مس به راحتی می تواند پاسخگوی تعهدات فعلی و آتی شرکت باشد.
مدیرعامل شرکت مس در ادامه با اشاره به اینکه شرکت مس به صورت داوطلبانه رتبه بندی اعتباری اش را منتشر خواهد کرد و اجزای آن را در اختیار نهادهای مالی قرار خواهد داد گفت: بدون شک این رتبه بندی مبنایی برای قضاوت نسبت به عملکرد گذشته و دورنمای آینده شرکت مس ایجاد کرد و به فعالان بازار سرمایه نشان می دهد که شرکت مس چه مسیر مناسبی را طی می کند.
وی بیان کرد: البته برنامه توسعه جامع شرکت مس که در مجمع سال 1398 تصویب شد یک نقشه راه بسیار منظم و مدونی در اختیار سهامداران قرار می دهد تا یک تصویر روشنی از آینده را ترسیم کنند.
سعدمحمدی با اشاره به عبور سهامداران شرکت مس از مرز یک میلیون نفر گفت: به تمامی پرسنل صنعت مس در صف و ستاد و همه سهامداران عزیز شرکت مس این موفقیت را تبریک می گویم چراکه اگر شرکت مس امروز توانسته به این صورت مورد قضاوت نهاد مالی مستقلی بشود و چنین رتبه بندی خوبی را به دست آورد مدیون زحمات تک تک آنان است.
وی در پایان گفت: امروز ما می توانیم ادعا کنیم که شرکت مس یک شرکتی است که استحکام مالی بسیار قوی ای دارد و در نوع خودش نسبت به شرکت هایی که دارند فعالیت می کنند بی نظیر است و دورنمای بسیار بسیار با ثباتی برای فعالان بازار سرمایه دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 280
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران