پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 583050 تاریخ : 1400/04/01-11:33:28
,10032,
رابطه سمی چیست؟

ویژگی های کلی یک فرد سمی

رابطه سمی چیست؟

بی ارزش بودن ، تحقیر شدن ، خستگی ذهنی و جسمی ، انرژی منفی و ... همه و همه احساساتی هستند که با بودن در یک رابطه سمی آن ها را تجربه خواهید کرد ؛ یک رابطه سمی به روابط عاشقانه محدود نشده و در محل کار ، جمع خانواده و یا حتی کنار دوستانتان نیز ممکن است وجود داشته باشد . نشانه ­های یک رابطه سمی و راه­ های کنار آمدن با این افراد چیست؟

به گزارش بانک و صنعت به نقل از Verywellmind، رابطه سمی رابطه­ ای است که در آن فرد تحقیر می ­شود ، مورد حمایت قرار نمی­ گیرد ، از او قدردانی نمی شود ، رقابت در آن دیده می­شود و بهزیستی فرد از نظر عاطفی، روانی و حتی جسمی تهدید می ­شود . روابط سمی می­ تواند در محیط کار، درون خانواده و حتی در گروه های دوستی به چشم بخورد .

افراد مبتلا به بیماری­ های روانی مانند اختلال دو قطبی و افسردگی نسبت به روابط سمی حساس­ تر از سایر افراد هستند.

اگر کسی به طور مداوم با صحبت­ هایی که می ­کند یا کار هایی که انجام می ­دهد باعث آزار روانی و جسمانی شما می ­شود قطعاً رابطه ای که در آن هستید ، یک رابطه سمی است ؛ اما در بسیاری از موارد نشانه­ های ظریف ­تری وجود دارد که به شرح زیر است:

شما بیشتر از آنچه می­ گیرید ، می­ دهید و همین امر باعث می ­شود احساس بی ارزشی کنید.
به شما بی ­احترامی شده و یا نیاز های شما برآورده نمی ­شود.
عزت نفس خود را از دست می­ دهید.
بعد از صحبت کردن و یا بودن در کنار فرد سمی احساس خستگی، عصبانیت و افسردگی می ­کنید.
در کنار یک ­دیگر ویژگی ها و خصلت ­های منفی خود را بیشتر نشان می­ دهید.
وقت و نیروی عاطفی زیادی را برای شاد کردن و روحیه دادن به این افراد صرف می­ کنید.
شما همیشه مقصر هستید زیرا با وجود این ­که سایر افراد کار اشتباهی انجام می دهند ، به گونه ای رفتار می کنند که شما را مقصر نشان دهند.

شناسایی رفتار های سمی و سالم

ویژگی های کلی یک فرد سمی :

غیرقابل اعتماد
حسود
منفی ­نگر
خود خواه
خود شیفته
منتقد
بد گمان
بی ادب


اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم ، این افراد با رفتار هایی مانند شکایت مداوم و اظهارات انتقادی و منفی ، انرژی شما را کاهش می ­دهند یا دائما با شما و دیگران بحث کرده و نقایص دیگران را برجسته می سازند .

آن ­ها تمایل به تحسین و توجه دیگران دارند و به دنبال برتری جویی در روابط هستند، اگر شما دستاوردهای افتخارآمیزی داشته باشید آنها به طور هوشمندانه تلاش می ­کنند این دستاورد ها را نادیده گرفته و کوچک بشمارند. آنها تقصیر های خود را گردن نمی گیرند و معتقدند که هرگز اشتباه نمی کنند ، در نتیجه رفتار آن ­ها با شما به گونه ­ای است که مدام احساس بی­ ارزشی می ­کنید.

افراد سمی معتقد خودشان همه چیز را بهتر می ­دانند ؛ برخی از آن ها متوجه تأثیر مخربی که بر دیگران می­ گذارند نیستند اما هستند کسانی که به عمد به دیگران آزار رسانده و باعث آسیب به سلامت روان و جسم بقیه می­ شوند.

یک تحقیق در سال 2016 در دانشگاه میشیگان نشان داد که :

" استرس و کیفیت رابطه منفی ، مستقیماً بر سیستم قلبی – عروقی تأثیر می ­گذارد ؛ یک رابطه سمی در طولانی مدت به سلامتی شما آسیب رسانده و ممکن است شما را به سوی نوشیدن الکل یا پرخوری هیجانی سوق دهد "


ویژگی های کلی یک فرد سالم :

قابل اعتماد
با محبت
مثبت
بخشنده
فداکار
مشوق
صادق
دلسوز
مودب
پر احترام

راه­ های کنار آمدن با افراد سمی

همانطور که اشاره شد ، روابط سمی تنها به روابط عاشقانه محدود نمی شود ، بلکه ممکن است در خانواده ، محل کار و گروه های دوستی نیز وجود داشته و بسیار استرس ­زا باشد .

اگر فرد سمی از دوستان و یا همکاران شما است ، به مرور سعی کنید رابطه خود را با آن­ ها کم تر کرده و فاصله ایجاد کنید – به عنوان مثال اگر همکار شما یک فرد سمی است به دنبال جا به جایی میز کار یا اتاق خود باشید . اما اگر فرد سمی از اعضای خانواده و یا افرادی باشد که به هر دلیلی حذف آنها از زندگی شما دشوار و یا ناممکن است ، چند پیشنهاد برای کنار آمدن با این افراد وجود دارد :

برای آن­ ها تا حد امکان حد و مرز و حدود تعریف کنید.

آن ­ها را تشویق به درمان کنید.

با این افراد در مورد نیاز ها و احساسات خود صحبت کرده و در عین حال مسئولیت سهم خود را در این شرایط به عهده بگیرید.

درباره­ آن چه که به عنوان مشکل می ­بینید بحث کرده و سعی کنید با هم تصمیم بگیرید و نیاز های یکدیگر را بر طرف کنید.

تعاملات خود را با این افراد محدود کنید.

اگر تصمیم دارید درباره نگرانی­ های خود صحبت کنید هنگام توصیف احساسات و عواطف خود از عباراتی نظیر "احساس میکنم" استفاده کنید زیرا این عبارت باعث می ­شود آن­ ها حالت دفاعی نگیرند.

بدانید برخی از این افراد تمایلی به تغییر و درمان ندارند و مقابله با آن ­ها ، خشم بیشتری را در شما ایجاد می­ کند.

مهار­ت ­های خود مراقبتی و اهمیت به خود را آموخته مراقب سلامت روان خود باشید و اجازه ندهید از شما سوء استفاده عاطفی شود.


ترجمه از مجله ویرا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 264
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران