پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 617291 تاریخ : 1401/04/05-15:01:57
,10030,
حقوق معوقه، عیدی و سنوات بیشترین تعداد دادخواست کارگران در 1400

حقوق معوقه، عیدی و سنوات بیشترین تعداد دادخواست کارگران در 1400

بررسی پرونده های حقوقی و دعاوی کار کارگران در سال 1400 نشان می دهد که بیشترین ثبت دادخواست ها و پرونده های حقوقی مربوط به حقوق معوقه، عیدی و پاداش، سنوات خدمات و مرخصی استحقاقی بوده است.

به گزارش بانک و صنعت، مطابق با ماده 157 قانون کار، هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمانهای دسته جمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش، از طریق هیأت های تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

گزارشها در خصوص بررسی تعداد موارد خواسته در هیأت های تشخیص دعاوی در سال 1400 نشان می دهد که بیشترین تعداد خواسته های مطرح شده از سوی کارگران متعلق به سایر موارد و پس از آن حقوق معوقه، عیدی و پاداش، سنوات خدمات و مرخصی استحقاقی بوده است؛ به نحوی که در سال 1400 تعداد خواسته های مطرح شده در هیأت های تشخیص 265 هزار و 478 مورد بوده در حالی که طی سالهای 1397 تا 1399 کمتر از این میزان بوده است.

بیشترین تعداد دادخواست کارگران در سال گذشته

طی سالهای 1397 تا 1400 خواسته های مربوط به سایر، طرح طبقه بندی مشاغل و حق بیمه اجتماعی بیشترین میانگین نرخ رشد سالانه را داشته اند؛ در مقابل مواردی مانند کار نوبتی، تفاوت مزد و حق عائله مندی دارای بیشترین نرخ تغییرات سالانه منفی هستند.

همچنین نتایج گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان می دهد که طی سالهای 1397 تا 1400 تعداد مراجع حل اختلاف از روند افزایشی برخوردار بوده است. به نحوی که هیأت های تشخیص دعاوی کار با میانگین نرخ رشد سالانه 2.3 درصد از 604 هیأت به 647 هیأت و هیأت های حل اختلاف دعاوی کار با میانگین نرخ رشد سالانه 2.6 درصد از 326 هیأت به 352 هیأت افزایش یافته است.

همچنین تعداد دادخواست ها و پرونده های واصله به مراجع حل اختلاف دعاوی کار و تعداد آرای صادره در سال 1400 از این حکایت دارد که نسبت آرای صادره به دادخواست های واصله در هیأت های تشخیص حدود 80.9 درصد و نسبت آرای صادره به پرونده های واصله هیأت های حل اختلاف حدود 65.3 درصد بوده است.

بیشترین تعداد دادخواست کارگران در سال گذشته



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 388
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران