پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 621148 تاریخ : 1401/08/19-12:26:27
,7,
جزئیات معاملات طلا در بستر بورس کالا

جزئیات معاملات طلا در بستر بورس کالا

به دنبال بحث های اخیر، پیرامون عرضه طلا در بورس کالا و ضرورت اخذ رکن ضامن از بیمه یا بانک، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن اشاره به اینکه معاملات طلا در بستر بورس کالا، موضوع جدیدی نیست گفت که اکثرا طلاهای استخراجی در قالب شمش طلای 24 عیار در بورس عرضه و مشتری بصورت فیزیکی طلا را خریداری می کند.

به گزارش بانک و صنعت، اخیراً علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه ای ضمن اشاره به معامله 100 کیلوگرم طلا طی دو ماه اخیر در بورس و ضرورت اخذ رکن ضامن از بیمه یا بانک برای فروش اینترنتی طلا، یادآور شده است: با توجه به اینکه رکن ضامن در نظر گرفته شده بود، مردم نیز طلا از این طریق خریداری کردند.

وی تاکیده کرده است: همچنین مانعی بر سر راه سامانه هایی که به صورت اینترنتی قصد فعالیت در زمینه خرید و فروش طلا دارند، وجود ندارد. ضمن اینکه دولت هم قصد ورود به این حوزه ندارد. از اتحادیه طلا به عنوان بخش خصوصی درخواست کرده ایم خود به موضوع ورود کرده و سامانه هایی را ایجاد کنند. اما برای جلوگیری از بروز برخی از مشکلات، اعلام شده بایستی حتماً یک بیمه یا بانک به عنوان رکن ضامن وجود داشته باشد؛ اگر فروشندگان اینترنتی رکن ضامن داشته باشند می توانند در بستر اینترنت فعالیت کنند.

در رابطه با جزئیات این معاملات، محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران- به ایسنا، گفت: شرکت ها و معادنی که استخراج طلا دارند، حتی لجن هایی که از معادن بدست می آورند، در بورس کالا عرضه می کنند، بنابراین عرضه طلا در بورس کالا موضوع جدیدی نیست و جریان دارد و بیشتر هم توسط شرکت های معدنی صورت می پذیرد و طبیعتا مشتریان خاص خود را هم دارد. اکثرا طلاهایی که استخراج می شوند، در بورس عرضه می شوند.

وی افزود: مشتریان ممکن است افراد بازار نباشند، اما توسط بانک ها، موسسات مالی، شرکت هایی که معاملات شفافی دارند، همچون سایر فلزات مانند نیکل، روی و مس که از معادن استخراج می شوند، در بورس عرضه می شوند. حتی شرکت هایی که صادرکننده هستند، این فلزات را از بورس کالا خریداری می کنند.

این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: البته منعی برای خرید عموم مردم نیز وجود ندارد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند در بورس کالا دادوستد طلا داشته باشند خرید و فروش طلا در بستر بورس کالا، فرآیند بورسی همچون سهام هاست که توسط افراد خرید و فروش می شود و محدودیتی وجود ندارد.

کشتی آرای ادامه داد: خرید طلا از بورس کالا (برخلاف خرید و فروش اوراق سکه که به تازگی آغاز شده است)، به صورت فیزیکی است و معامله انجام می شود و برگه حواله به خریدار تحویل داده می شود، سپس خریدار با این حواله به انبارهایی که طلاها نگهداری می شود مراجعه می کند و طلای خود را به صورت شمش طلای 24 عیار دریافت می کنند. اما اوراق قرضه سکه ها که طی روزهای اخیر وارد بورس کالا شده، صرفا گواهی سکه است و سکه به صورت فیزیکی معامله نمی شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 274
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران