پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 518001 تاریخ : 1399/05/27-14:19:57
,2,
تنوع و افزایش کیفیت خدمات بانکی راهکاری برای افزایش حجم سپرده هاست

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن:

تنوع و افزایش کیفیت خدمات بانکی راهکاری برای افزایش حجم سپرده هاست

دکتر علی خورسندیان: تنوع و افزایش کیفیت خدمات بانکی راهکاری برای افزایش حجم سپرده هاست و در واقع جلب رضایت سپرده گذاران نقش مهمی در این میان ایفا می کند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، دکتر علی خورسندیان ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این بانک در سال گذشته مانده سپرده های چهارگانه در چهارماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 90 درصد افزایش را نشان می دهد و آمار مربوط به مانده سپرده های چهارگانه در پایان سال 98 نیز حاکی از افزایش 43 درصدی این سپرده ها نسبت به سال پیش از آن است.
وی یادآور شد: برای جذب سپرده بیشتر و افزایش منابع بانکی، بانک ها باید تلاش کنند تا نیازهای در حال تحول سپرده گذاران را شناخته و این نیازها را به بهترین شکل ممکن برآورده نمایند.
وی افزود: میزان مزایای ارائه شده به مشتریان ارتباط مستقیمی با جذب و حفظ سپرده ها دارد و البته در این رابطه نوع نگرش مردم نسبت به عملکرد بانک، بازاریابی و تبلیغات و نحوه برخورد کارکنان بانک با سپرده گذاران بی تأثیر نیست.
وی که ریاست کمیته مدیریت ریسک این بانک را نیز برعهده دارد، گفت: بانک به عنوان یک نهاد مالی از یک طرف نقدینگی لازم برای سرمایه گذاریهای بزرگ و طرح های بخش عمومی را از طریق تجهیز پس اندازهای کوچک فراهم می آورد و از طرف دیگر پس اندازهای تجهیز شده را به صورت بهینه تخصیص می دهد و با تسهیل فرآیند کسب اطلاع از فرصت های سرمایه گذاری، هدایت پس اندازهای کوچک به سودآورترین و کاراترین بخش ها را بر عهده دارد و به این ترتیب هزینه تأمین مالی برای شرکت ها و ریسک بازگشت پول و دریافت سود برای سپرده گذاران را کاهش می دهد.
وی تأکید کرد: با تخصصی شدن سرمایه گذاری و افزایش ریسک های مختلف آن و فاصله گرفتن پس انداز کنندگان از سرمایه گذاران لازم است، ابزارهایی به منظور انتقال وجوه از افرادی که مازاد پولی دارند به کسانی که با کسری آن مواجه اند وجود داشته باشد در حقیقت نهادهای مالی مانند بانک ها و مؤسسات مالی در کنار گردانندگان بازارهای مالی نظیر بازار سهام و اوراق مشارکت به عنوان اجزای اصلی سیستم مالی این وظیفه انتقال را به بهترین وجه و کم ریسک ترین حالت ممکن بر عهده دارند.
دکتر خورسندیان اظهار داشت: نظام بانکی در اقتصاد کشور، مسؤلیت بسیار سنگینی دارد و رشد و شکوفایی یا رکود اقتصادی با طرز کار مؤسسات مالی، به ویژه بانک ها، ارتباط تنگاتنگی دارد. در واقع، اعتبارات اعطایی بانک ها، منبع اصلی تقاضای محصولات و خدمات و تسهیلات آنها به منظور سرمایه گذاری، منبع ایجاد تحرک در بخش تولید و عرضه است.
دکتر خورسندیان خاطرنشان ساخت: بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک تخصصی- توسعه ای نقش مهمی در تأمین مالی طرح های تولیدی و صنعتی بر عهده دارد که لازم است به دنبال کاهش منابع تخصیصی از سوی دولت بر جذب سپرده های چهارگانه تمرکز بیشتری داشته باشد؛ البته بانک های تخصصی بنا بر ماهیت و نقشی که برای توسعه اقتصادی و صنعتی با تأمین مالی طرح های بزرگ و سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار بر عهده دارند، اتکای زیادی بر جذب سپرده ها برای تأمین مالی بلندمدت ندارند و بیشتر از سوی منابع تخصیصی از سوی دولت ها مورد حمایت قرار می گیرند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که تصمیم گیری افراد برای تعیین نوع سپرده گذاری به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی توان گفت تنها نرخ سود تعیین کننده است. عوامل غیردرآمدی و کلیدی دیگری همچون ایجاد جو اعتماد و اطمینان در سپرده گذاران بر جذب سپرده ها تأثیر مثبتی دارد؛ در این میان رابطه پس انداز با تولید ناخالص داخلی یک رابطه دوسویه است به صورتی که در شرایط افزایش امنیت اقتصادی و افزایش اعتبار بانک ها با بالا رفتن نرخ تولید و درآمد، پس اندازها افزایش می یابد و از طرفی افزایش پس اندازها و سپرده های بانکی چرخه تولید را با سرعت بیشتری به حرکت در می آورد.
این مدیر بانکی عنوان کرد: رابطه بین تورم و حجم سپرده های بانکی یک رابطه منفی و معکوس است. بازده سهام، نرخ بازده اوراق مشارکت و سود حاصل از فعالیت های سفته بازانه که خود معلول نوسانات قیمت ها و شرایط اقتصادی است و هر عامل دیگری که بر الگوی درآمد و مصرف افراد تأثیر داشته باشد بر میزان پس انداز و نرخ سپرده های بانکی مؤثر است.
دکتر خورسندیان در پایان گفت: برای افزایش میزان سپرده های بانکی و بهبود وضعیت بانک ها باید سیاست های پولی مناسب در یک بستر امن اقتصادی و اجتماعی اتخاذ شود و با جذاب کردن سپرده گذاری از راه افزایش خدمات مشاوره ای بانک ها و بالا بردن مهارت و اختیارات شعب برای تعامل بیشتر با سپرده گذاران به این مهم دست یافت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 267
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران