پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 588404 تاریخ : 1400/06/22-11:58:03
,5,20,
تأکید رئیس جمهوری بر پرداخت مطالبات مالی ایران از عراق

در دیدار با نخست وزیر عراق انجام شد

تأکید رئیس جمهوری بر پرداخت مطالبات مالی ایران از عراق

رئیس جمهوری با اشاره به لزوم توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق گفت: ایران خواستار اجرای تعهدهای عراق درباره مطالبات مالی این کشور است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی، روز یکشنبه (21 شهریورماه) در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با بیان اینکه دو ملت ایران و عراق از اشتراک گسترده و عمیق تاریخی، فرهنگی و مذهبی برخوردارند، گفت: روابط دو ملت فراتر از سطح جغرافیایی و همسایگی بوده و هیچ عاملی نمی تواند در پیوند ناگسستنی دو ملت خدشه ای ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت همکاری دو کشور خیلی بیشتر از سطح کنونی است، افزود: ظرفیت های همکاری بین دو کشور مورد شناسایی و توافق قرار گرفته و اکنون زمان اجرایی کردن توافق ها و تعامل گسترده اقتصادی به سود منافع دو ملت و توسعه منطقه ای است.

رئیس جمهوری با اشاره به لزوم توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، بر اجرای توافق های موجود بین تهران و بغداد از جمله اتصال خطوط ریلی شلمچه - بصره تأکید کرد و خواستار اجرای تعهدهای عراق در خصوص مطالبات مالی ایران شد.

رئیسی در ادامه با تأکید بر تداوم همکاری دو کشور در حوزه های راهبردی، به اجلاس بغداد اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از نقش آفرینی منطقه ای عراق حمایت می کند و به دنبال تثبیت امنیت منطقه با محوریت ایران، عراق و کشورهای پیرامونی بدون مداخله نیروهای خارجی هستیم، همچنین تهران حامی گفت وگوهای درون منطقه ای، بدون مداخله بیگانگان است.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه ارتباط عمیق تاریخی، تمدنی و مذهبی، مناسبات ویژه ای در روابط ایران و عراق رقم زده است، گفت: بغداد مصمم است سطح همکاری های خود در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری را هرچه بیشتر گسترش دهد و فعال کردن ظرفیت های توسعه روابط اقتصادی در همه بخش ها را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

مصطفی الکاظمی با استقبال از سخنان رئیس جمهوری ایران در مراسم تحلیف، تأکید کرد: سخنان شما درباره تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه بسیار خوب و دقیق بود و این نگاه با استقبال سران دولت های منطقه مواجه شد.

عمده تأکید رئیس جمهوری به پرداخت مطالبات مالی عراق به حوزه انرژی و بدهی های این کشور به ایران مربوط است؛ این موضوع در ماه های اخیر از سوی دولت جمهوری اسلامی دنبال می شود اما عراق هنوز بدهی های خود را به طور کامل پرداخت نکرده است.

مطالبات ایران از عراق از دی ماه پارسال و با کاهش صادرات گاز طبیعی به این کشور خبرساز شد. شرکت ملی گاز ایران آن زمان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که «کاهش صادرات گاز طبیعی به عراق پس از اخطارهای چندباره قراردادی انجام شده است.» این موضوع سبب شد وزارت نفت و طرف عراقی نشست هایی برای حل و رفع مسئله برگزار کنند که سرانجام به پرداخت بخشی از مطالبات ایران انجامید.

با این حال به تازگی هم خبری مبنی بر کاهش صادرات گاز طبیعی به عراق منتشر و اعلام شد: «هرچند بخشی از این بدهی ها همچنان پابرجاست اما کاهش صادرات به دلیل بدهی عراق به ایران نبوده و طبق توافق نامه با آنها انجام شده است.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 432
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران