پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 521450 تاریخ : 1399/07/27-13:33:37
,17,
بانک مرکزی به دنبال ارزپاشی نیست

بانک مرکزی به دنبال ارزپاشی نیست

پژوهشکده پولی وبانکی با بیان اینکه بانک مرکزی در دوره فعلی به هیچ وجه دنبال ارزپاشی نیست، اعلام کرد: در این دوره به دلیل شرایط تحریمی بیش از 80 درصد درآمد نفتی کاهش یافته است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، صیانت از منابع ارزی و مدیریت دخل و خرج ارزی کشور در کنار حفظ ارزش پول ملی، یکی از وظایف بانک مرکزی است. در این بین حراج منابع ارزی به قصد پایین نگه داشتن مصنوعی و موقتی نرخ ارز و حفظ ظاهری ارزش پول ملی ساده ترین راه حل موجود برای پاک کردن صورت مساله است.

اقدامی که به نظر می رسد بر خلاف دوره های پیشین در دوره «عبدالناصر همتی» بر بانک مرکزی با آن مقابله شده و بانک مرکزی تلاش کرده با اصلاح رویه های غلط و تلاش برای بهبود متغیرهای بنیادین اقتصادی اعم از ناترازی بانک ها، کسری بودجه دولت، کنترل تورم، بازگشت ارزهای صادراتی و… نسبت به کنترل و متعادل سازی بازار ارز اقدام کند.

نگاهی به عملکرد روسای سابق بانک مرکزی در خصوص تزریق ارز مداخله ای به بازار نیز موید این نکته است. به طوری که از سال 1382 تاکنون و در مدت مدیریت 5 رییس کل بانک مرکزی، 282 میلیارد دلار ارز مداخله ای به منظور کنترل قیمت به بازار تزریق شده است.

بر اساس این گزارش، «محمود بهمنی» در 5 سال مدیریت بانک مرکزی، مبلغ 160 میلیارد دلار (معادل سالانه 32 میلیارد دلار) ارز به بازار تزریق کرده، «طهماسب مظاهری» در یک سال مدیریت بانک مرکزی، 30 میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کرده، «ابراهیم شیبانی» در 4 سال مدیریت بانک مرکزی، 57 میلیارد دلار (معادل سالانه 14.2 میلیارد دلار) ارز به بازار تزریق کرده و «ولی اله سیف» در 5 سال مدیریت بانک مرکزی، 35 میلیارد دلار (معادل سالانه 7 میلیارد دلار) ارز به بازار تزریق کرده است.

این در حالی است که «عبدالناصر همتی» در 2 سال مدیریت بانک مرکزی تاکنون بیش از یک میلیارد دلار ارز از بازار جذب کرده است و در این دوره، در شرایطی که هیچگاه در کشور سابقه نداشته، به دلیل شرایط تحریمی بیش از 80 درصد درآمد ارزی ناشی از نفت، گاز و میعانات گازی تقلیل یافته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 276
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران