پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 618701 تاریخ : 1401/05/24-20:55:06
,10036,11,
اینتل دک، نسل جدید فناوری جدید سقف های بتنی

گفتگو

اینتل دک، نسل جدید فناوری جدید سقف های بتنی

اینتل دک، فناوری جدید سقف های بتنی را ارائه کرده به طوریکه در این راستا نوآوری مورد توجه و تاکید قرار گرفته و در سایه نوآوری های برتر ارتقای بهره وری و کاهش هزینه های ساخت در کشور کاملا در دسترس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، در سه دهه اخیر پیشرفتهای چشمگیری در صنعت طراحی و اجرای سازه های بتن آرمه رخ داده است. در این بین، اینتل دک یکی از فناوری های نوظهور در کشور است که در زمان نسبتا کوتاه از زمان توسعه این محصول، در کانون توجه دست اندرکاران این صنعت قرار گرفته است. اینتل دک اخیرا از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یک محصول دانش بنیان شناخته شده است.

در این مصاحبه قصد داریم ضمن معرفی دقیق تر این محصول جنبه های نوآورانه آن نیز مورد شناسایی قرار گیرد. مهندس منصور علی آبادی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که طرف مصاحبه حاضر است متولد 1356 در شهر اراک و مهندس پایه یکم طراحی و نظارت از نظام مهندسی استان مرکزی است.

اینتل دک، فناوری جدید سقف های بتنی

با هم به پای این گفتگو مینشینیم:

آقای مهندس علی آبادی شما مهندس قاعدتا شما مشکلاتی را در صنعت مشاهده و احساس نیاز به یک نوآوری دیده اید. لطفا تشریح بفرمایید ، چه مشکلاتی باعث توسعه اینتل دک شد؟

فرآیند اجرای سقف های بتنی همواره با چالش های فراوانی روبرو بوده و فناوری های مختلفی برای غلبه بر این چالش ارایه شده است. در یک برهه زمانی چندین فناوری در حوزه دال های مجوف از اروپا به کشور وارد شد. لیکن به دلیل تفاوت های بنیادین در واقعیت های اجرایی کشور با کشورهای مبدا تکنولوژی، این فناوریها بعضا به مشکلات دامن زد. بتن تولید در اغلب کارگاه های کشور فاصله زیادی با شرایط ایده آل بتن ریزی در کشورهای مبدا تکنولوژی های پیش گفته داشته و همین موضوع عامل اصلی مشکلات در اجرای این سازه ها گردید. بنابراین باید اذعان داشت انتقال ناقص فناوری در این حوزه به کشور ما و بروز مشکلات اجرایی محرک اصلی توسعه اینتل دک بوده است. دیگر عامل مهم دیگر در این بین، افزایش روزافزون مشکلات ناشی از عدم صدابندی در سقف ها بود. انتقال صدا در برخی تکنولوژی های سقف باعث کاهش آسایش ساکنین می گردد. بنابراین در توسعه اینتل دک تلاش گردیده تا با حل همزمان دو چالش مورد اشاره بتوانیم به یک فناوری بومی سازگار با کشور دست یابیم.

اجازه بفرمایید تا دو چالش مورد اشاره را بیشتر باز کنیم. لطفا در مورد مشکلات اجرایی دالهای مجوف با مبدا وارداتی بیشتر توضیح دهید.

اگر دالی به ضخامت 30 سانتیمتر را تصور کنید، در دال های مجوف از یک پرکننده در میانه این دال استفاده شده و بتن در دو سفره فوقانی و تحتانی این پر کننده قرار می گیرد. شکل گیری این دال مستلزم حرکت افقی بتن در زیر پر کننده هاست. اینجا دقیقا محل برزو مشکل است. حرکت افقی بتن مستلزم روانی بسیار بالا و چه بسا فناوری بتن خود متراکم است که عمدتا از ریزدانه تشکیل شده و سیالیت بسیار بالایی دارد. اما دست اندرکاران صنعت می دانند که فناوری بتن خود متراکم هنوز به صورت صنعتی در کشور گسترش نیافته است. بهره گیری از بتن متعارف کشور کیفیت ایده ال مدنظر از فناوریهای دال مجوف را ایجاد نمی کند.

لطفا در مورد مشکل صدابندی در سقف ها بیشتر توضیح دهید.

آسایش ساکنین یک ساختمان از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است و انتقال صدا بین طبقات از طریق ارتعاش کوبه ای موجبات سلب آسایش افراد شده و مشکلات اجتماعی فراوانی می گردد. در دالهای متشکل از تیرچه های دو طرفه درجا که با نام وافل شناخته می شود، صدابندی کوبه ای مطلوبی اتفاق نمی افتد. برابر ضوابط مبحث هجدهم مقررات ملی لازم است سقف از حداقل صدابندی مقرر در این بحث برخوردار باشد.

اینتل دک چگونه توانسته به صورت توام بر این دو چالش فایق آید؟

در اینتل دک هدف ایجاد یک مقطع سازه ای با شکل I نامتقارن است که یک مقطه بهینه سازه ای است. طراحی یک سازوکار خلاقانه برای مونتاژ قطعات مختلف اینتل دک به نحوی که اجرت را بسیار مدولار و ساده کرده به طوری که پیمانکاران با سهولت تمام به اجرای آن بپردازند. در اینتل دک تلفیقی از بتن فوق سبک بتنی غیر سازه ای و اجزای اصلی سازه ای شامل بتن و میلگرد ایجاد می شود که در نهایت بدون نیاز به حرکت افقی بتن بتوان دالی با حداقل وزن سازه ایجاد نمود. همچنین، طراحی و انتخاب متریال مناسب در بتن غیر سازه ای باعث افزایش قابلیت صدابندی سقف تا محدوده مبحث هجدهم می گردد.

آیا تاییدیه ای مبنی بر وضعیت مطلوب صدابندی اینتل دک صادر گردیده است.

بله در چندین ساختمان از سوی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی سطح صدابندی اینتل دک مورد آزمون و سنجش قرار گرفته و نتایج گواه صدابندی در حد مطلوب متناسب با مبحث هجدهم بوده است.

چه عواملی باعث شده تا اینتل دک از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یک محصول دانش بنیان شناخته شود؟

توسعه یک فناوری کاملا بومی که به مراتب موثرتر و کارآمدتر از نمونه های اروپایی عمل نموده و کاملا سازگار با شرایط بومی کشور عمل کند موجب شده تا معاونت علمی ریاست جمهوری این فناوری را به عنوان یک فناوری دانش بنیان بشناسد. ثبت چندین گواهی اختراع داخلی و بین المللی و همینطور صادرات به کشور عراق در این تصمیم نقش داشته است.

صادرات به کشور عراق از نظر من جالب بود. با وجود کشور ترکیه با توان فنی آنچنانی اینتل دک چگونه توانسته در این بازار ورود کند؟

بله حق با شماست. کشور ترکیه جایگاهی قابل ملاحظه در صنعت ساختمان دارد و سرمایه گذاری فراوانی برای ورود به بازار عراق دارد. پروژه های انبوه سازی فراوانی در عراق و به ویژه در کردستانات این کشور در حال برنامه ریزی و اجرا است. خوشبختانه در رقابتی سخت با برخی شرکتهای ترک توانسته ایم چندین پروژه انبوه سازی در عراق از اینتل دک استفاده شود.

برنامه شما برای گسترش صادرات اینتل دک چیست؟

اینتل دک عملا یک حامل دانش فنی سازه است. با اینتل دک در واقع ما صادرات خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای همسایه انجام می دهیم. اینتل دک فقط فروش محصولات فیزیکی نیست. برای صادرات اینتل دک لازم است تا بالاترین سطح دانش فنی مهندسی سازه به کار گرفته شود تا سازه ای بهینه و موثر طراحی شود. با توجه به تراکم دانش فنی مهندسی سازه در این کشور و نیاز روزافزون کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه، عمان و ... بسیار امیدواریم بتوانیم این صادرات را توسعه دهم.

اینتل دک



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 295
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران