پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 588734 تاریخ : 1400/06/27-10:03:16
,10031,
آموزش مجازی بهتر است یا حضوری؟

بررسی مزایا و معایب آموزش های مجازی و حضوری

آموزش مجازی بهتر است یا حضوری؟

یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه به دلیل ویروس کرونا، آموزش مجازی به دانش آموزان به فرآیند یادگیری آنها کمک زیادی کرده است، اما این آموزش ها مزایا و معایبی را هم با خود به دنبال دارد، گفت: پژوهش های انجام شده در زمینه مجازی شدن آموزش ها به دنبال همه گیری ویروس کرونا نشان داده است که معایب استفاده از سیستم ها و آموزش های مجازی بیشتر است و همچنین پژوهش دیگری نشان داده دانش آموزان با آموزش های مجازی تعامل و ارتباط چندانی برقرار نکردند و علاقه مند به حضور در کلاس هستند.

به گزارش بانک و صنعت، گوهریسنا انزانی ، با بیان اینکه هر فرد در طول زندگی نیازمند یادگیری و تحصیل است، اظهار کرد: امروزه اطلاعات زیادی از منابع متفاوت به افراد می رسد و جامعه در حال پیشرفت است؛ افزایش شبکه های اجتماعی باعث شده افراد به راحتی بتوانند از اینترنت و شبکه های مجازی استفاده کنند و این موضوع تا جایی پیش رفته است که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در همه کشورها، معلمان نیز ناگزیر به آموز از طریق شبکه های اجتماعی شده اند.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه آموزش های حضوری از اواسط دهه 1800 میلادی آغاز شده است، یادآور شد: این روزها به خاطر مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، آموزش مجازی به دانش آموزان به فرآیند یادگیری آنها کمک زیادی کرده است، این درحالیست که این آموزش ها مزایا و معایبی را هم با خود به دنبال دارد.

وی با اشاره به مزایا و معایب آموزش های مجازی در ایام سال تحصیلی اظهار کرد: آموزش مجازی انعطاف پذیر است و دانش آموزان امکان ضبط برنامه های آموزشی و مرور این آموزش ها را دارند، هزینه های رفت و آمد به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و افراد می توانند در فضای امن خانه خود آموزش ببینند. همچنین سهولت دسترسی به منابع مختلف، دسترسی خیلی سریع به ویدئوها، کلیپ ها و فایل های آموزشی و به ویژه ترس و اضطراب کمتر برای حضور در امتحانات حضوری می تواند از مزایای آموزش مجازی باشد.

این درحالیست که با وجود مزایای آموزش آنلاین، به گفته انزانی، پژوهش های انجام شده در زمینه مجازی شدن آموزش ها به دنبال همه گیری ویروس کرونا نشان داده است که معایب استفاده از سیستم ها و آموزش های مجازی بیشتر است.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با اشاره به معایب آموزش های مجازی معتقد است که مشکلات بینایی و بدنی دانش آموزان به دنبال استفاده از آموزش های مجازی بیشتر شده، جنبه های عاطفی و حمایتی آنها کمرنگ شده و آنها از اجتماع و روابط با همسالان فاصله زیادی گرفته اند؛ به دنبال آن کاهش ارتباط با معلمان باعث افزایش اضطراب و افسردگی در بسیاری از دانش آموزان شده است. همچنین نیاز به ارتباط وسایل خاص و هزینه های بالای اینترنت شاید برای بسیاری از خانواده ها که درگیری و دغدغه مالی دارند تاثیر منفی گذاشته است.

وی همچنین اطلاعات پایین دانش آموزان درمورد استفاده مناسب از اینترنت را از دیگر معایب آموزش های آنلاین دانست و گفت: معلمان در زمان آموزش حضوری می دانند که دانش آموزان چه خصوصیاتی دارند و طبق آن خصوصیات برای دانش آموزان روند تحصیلی را در پیش می گیرند، اما آموزش های آنلاین آموزش های کلی است و روند خاصی برای افزایش بهره وری تحصیلی دانش آموزان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: کاهش حمایت و پشتیبانی دوستان و ارتباطات اجتماعی نیز از معایب دیگر آموزش های مجازی است، زیرا تعاملات محدود موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی کودکان می شود. از سوی دیگر با آموزش های مجازی حمایت همکلاسی ها و یادگیری شناختی دانش آموزان کاهش و استرس و اضطراب فردی در آنها افزایش می یابد. همچنین در این بین کاهش ارتباط با خانواده ها نیز زیاد اتفاق می افتد زیرا والدین جایگزین معلمان می شوند و از آنجایی که آنها چندان نحوه برخورد با کودکان را در این زمینه نمی دانند ارتباط عاطفی با فرزنداشان ضعیف تر می شود و منجر به افزایش احساس تنهایی و کاهش اعتماد به نفس در درون کودکان خواهد شد.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان یادآور شد: کودکان چه در دوران دبستان و چه در دوران نوجوانی و بلوغ کنجکاو هستند و این موضوع باعث می شود که آنها بیشتر از اینکه بخواهند از اینترنت استفاده مفید کنند به دنبال سرگرمی مخرب باشند که میتواند آسیب کودکان را افزایش دهد و آنها را از فضای آموزشی دور کند؛ درست است که دانش آموزان نشان می دهند که در فضای مجازی هستند، اما در واقع با اینکه فقط تیک حاضریشان در کلاس را ثبت می کنند به قسمت های دیگری از اینترنت سرکشی می کنند.

انزانی خاطرنشان کرد: در این بین حس رقابت دانش آموزان کاهش می یابد، آنها کم تحرک تر می شوند، وسواس و تنبلی در درون آنها افزایش پیدا می کند و چندان نمی توانند مقررات و نظم کلاسی را رعایت کنند و باتوجه به اینکه معمولا در اینترنت جذابیت های خاصی وجود دارد متاسفانه می بینیم که در دو سال اخیر افرادی که فرزندانشان را به کلینیک ها یا مراکز مشاوره می آورند کودکشان درگیر اینترنت و شبکه های اجتماعی شده و این موجب خستگی و فرسودگی روانی برای بسیاری از والدین شده است.

انزانی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی و روانشناختی دانش آموزان اثر منفی گذاشته است، گفت: دوره کودکی تا نوجوانی مهم ترین مرحله رشد و تحول هر فردی است. در دوره ابتدایی تا اوایل بلوغ خصوصیات بدنی، ذهنی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی دانش آموزان نیاز به پرورش دارد؛ به طور مثال دانش آموزان نیاز دارند که بدانند چگونه با عضلات خود ارتباط برقرار کنند و بنویسند، آنها نیازمند بازی های هیجان انگیز، اما بی خطر هستند.

وی با اشاره به خصوصیات ذهنی و اجتماعی دانش آموزان گفت: آنها نیازمند یادگیری هستند و باید بیش از آنکه می نویسند، گوش دهند و صحبت کنند، زیرا نیازمند یادگیری از طریق سخن گفتن هستند. دانش آموزان نیازمند دوست های صمیمی و یادگیری از طریق بازی هستند. آنها نیازمند یادگیری قواعد و قوانین و در چارچوب قرار گرفتن هستند و این موارد نیازمند حضور آنها در مدرسه است.

این روانشناس همچنین به خصوصیات عاطفی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش آموزان نیاز دارند که احساسات اطرافیان خود را درک کنند. معلمان و همکلاسی های خود را خوشحال کنند و بتوانند مسئولیت های کوچک را بپذیرند، اما به نظر می رسد که آموزش های مجازی نمی تواند زمینه های رشدی را برای آنها فراهم کند، چراکه روابط حضوری معلمان با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر و روابط عاطفی و اجتماعی موجب اثرگذاری مثبت در ایجاد انگیزه یادگیری، همکاری و همدلی و تلاش برای مواجهه با مشکلات و درک روابط بین فردی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و کاهش احتمال ابتلای آنها به بیماری های روحی و روانی می شود.

وی با بیان اینکه مدرسه کمک به کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان و افزایش پیشرفت تحصیلی، حس مشارکت و خلاقیت می کند، اظهار کرد: پژوهش یانگ در سال 2020 نشان داده است که دانش آموزان با آموزش های مجازی تعامل و ارتباط چندانی برقرار نکردند و علاقه مند به حضور در کلاس هستند.

انزانی ادامه داد: در واقع ضرورت بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش آموزان وجود دارد، البته مهم است که از نظر سلامت و آرامش ذهنی والدین، به این نکته هم توجه کنیم که اگرچه لازم است دانش آموزان در مدرسه حاضر شوند، اما والدین نباید دغدغه بیماری فرزندشان را داشته باشند و لذا با درنظر گرفتن سلامت جسمی و پیشگیری آنها از ابتلا به کرونا باید شرایطی فراهم شود که دانش آموزان بتوانند در کنار معلمان و همسالان قرار گیرند و به دور از ترس و اضطراب برای درگیری با بیماری کرونا تحصیلات خود را از سر بگیرند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 380
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران