پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 580663 تاریخ : 1400/02/28-14:43:16
,10036,17,
اعتماد به بازارسرمایه بازمی گردد

علیرضا تاجبر مطرح کرد:

اعتماد به بازارسرمایه بازمی گردد

کارشناسان بازارسرمایه می گویند، هم اکنون عوامل تاثیرگذار مثبتی در بورس قابل مشاهده است اما بازار تحت تاثیر دولت آینده قرار گرفته و سهام ارزنده بورسی دیده نمی شوند.

به گزارش بانک و صنعت، در همین رابطه علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر سهام ارزنده زیادی در بازار وجود دارد و کلیت بازار از حیث ارزندگی در بهترین حالت ممکن است. اصلاح قیمت سهام طی یک سال گذشته، فروش بی نظیر شرکت ها، صورت های مالی ارائه شده، قیمت های جهانی و دیگر پارامترها، حاکی از بهترین حالت ممکن برای سرمایه گذاری در این بازار است. با این حال، پارامترهای بنیادی به دلیل ابهام بی دلیلنسبت به رویکرد دولت آینده نتوانستند محرک لازم برای بازار باشند.

وی با اشاره به اینکه، بازار سهام نیازمند محرک های جدید است، افزود: کارآمدی اقتصادی دولت آینده با هر جهت گیری سیاسی، وابسته به بازار سرمایه است. بورس در جایگاهی قرار گرفته که عبور از آن دیگر برای دولت ها امکان پذیر نیست. شرایط با گذشته فرق کرده و دولت تنها تعیین کننده مسیر بازار سرمایه نیست و دو قوه دیگر نیز نظاره گر آن هستند. با این حال مواضع جدید دولت بعدی و مذاکرات برجام و رفع تحریم ها، می توانند محرک بازار باشند. هم اکنون تا حدودی گشایش در وضعیت تحریم ها را شاهد هستیم و وضعیت شرکت ها هم نسبت به 2 سال گذشته بهبود یافته است. اگر رفع تحریم ها کامل و این مساله به طور رسمی اعلام شود، بازار سرمایه از آن به منزله یک محرک مثبت استقبال می کند.

وی با بیان اینکه حقیقی ها امروز با جعمیت 50 میلیون نفری بازیگر اصلی بازارسرمایه هستند و روند بازار را تعیین می کنند، افزود: با توجه به روند بازار طی چند ماه اخیر، اعتماد سهامداران خرد نسبت به معاملات بورس کاهش یافت و عوامل بنیادی بسیار قوی فعلی بر تصمیم گیری آنها تاثیری ندارد. بنابراین محرک بعدی، اقداماتی است که اعتماد کمرنگ شده سهام داران حقیقی را بازگرداند.

تاجبر سپس به مقایسه بازار سرمایه با بازارهای موازی پرداخت و گفت: رکود فعلی بازار مسکن و افزایش بی سابقه ریسک بازار طلا و ارز می تواند محرک جدیدی برای بازار سرمایه باشد. بازارهای موازی، قطعا بازدهی بازار سرمایه را ندارند. در بلند مدت (تا پایان سال جاری) بورس از همه آنها پیشی خواهد گرفت و بازدهی قابل قبولی را عاید سرمایه گذاران می کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به نگرانی سرمایه گذاران از افت قیمت دلار اشاره کرد و گفت: افت نرخ دلار یک افت روانی ناشی از عرضه دلارهای خانگی در بازار است؛ قیمت واقعی دلار رقمی بین 22 تا 25 هزار تومان است و نمی شود کمتر از این ارقام را محقق کرد. کشوری که چند سال در رکود بوده، دشوار است که طی چند ماه به روال طبیعی بر گردد و به نظر نمی رسد امسال قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد. طی چند سال گذشته تقاضای بسیاری از کالاها کنترل شد و کالاهای نیمه اساسی که وارد کشور می شد در گمرک ها باقی ماند. لذا الان با کوهی از تقاضاها در صنایع مختلف اعم از لوازم خانگی، قطعات خودرو، دارو و... مواجه هستیم که اگر گشایشی حاصل شود باید ابتدا به این تقاضا پاسخ داده شود؛ یعنی در کوتاه مدت قیمت دلار کاهش نمی یابد و اگر مقداری کم شود اثرات روانی ناشی از نتیجه برجام خواهد بود.

علیرضا تاجبر در پایان جریان جدید خروج پول از کشور را تهدید اقتصاد ملی دانست و گفت: هم اکنون با سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها و املاک خارج از کشور، شاهد خروج نقدینگی از کشور هستیم. تنها راهکار برای مواجه با این موضوع حمایت بیشتر از بورس است؛ حمایتی که در حد صحبت و برگزاری جلسه نباشد و واقعا اجرایی شود. البته نهاد ناظر بازار سرمایه طی دو ماه گذشته اقدامات جدی و اثر گذاری انجام داده و اگر مردم شاهد حمایت های عملی از بورس باشند قطعا دوباره به بازار اعتماد می کنند و روند طبیعی و صعودی به جریان خواهد افتاد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 293
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران