پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 671 تاریخ : 1390/04/11-00:00:00
,8,
 تصویب آیین نامه ارزیابان مستقل خسارت بیمه

فرشباف خبر داد:

تصویب آیین نامه ارزیابان مستقل خسارت بیمه

رییس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به تصویب آیین‌نامه موسسات ارزیابی خسارت (‌ارزیابان مستقل) گفت: فرآیند اجرای این آیین‌نامه مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

 

جواد فرشباف‌ماهریان در نشست شورای معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: بر اساس این آیین‌نامه،‌ شرکت‌های بیمه موظفند در فرایند ارزیابی خسارت در آینده فقط از خدمات موسسات و اشخاصی که دارای پروانه ارزیابی خسارت از بیمه مرکزی هستند، استفاده کنند.

وی گفت: آیین‌نامه‌های لازم برای تحقق برنامه تحول در صنعت بیمه کشور در سه سال اخیر به تصویب شورای عالی بیمه رسیده و اجرایی شده و دو مورد از آن‌ها نیز در حال نهایی و آماده شدن برای اجراست.

رییس شورای عالی بیمه افزود: اصلاح آیین‌نامه بیمه‌های زندگی در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی بیمه در مراحل نهایی شدن است.

به گفته وی شرکت‌های بیمه نباید در پی کسب تمام سود مورد انتظار از عملیات بیمه‌ای باشند.

فرشباف تاکید کرد: سود عملیات بیمه‌ای می‌تواند دو تا سه درصد باشد و سود اصلی شرکت‌های بیمه باید از عملیات سرمایه‌گذاری از محل ذخایر آن‌ها کسب شود.

بیمه مرکزی پیش از این به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است از اول مهر در فرایند ارزیابی خسارت، صرفا از خدمات موسسات و اشخاصی که دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی هستند، استفاده کنند.

بر اساس اصلاح آیین نامه «اعطای پروانه و نحوه فعالیت موسسات ارزیابی خسارت بیمه‌ای»، استفاده از کار‌شناسان خسارت شرکت‌های بیمه موقتی است و پس از تکمیل ظرفیت کار‌شناسان مستقل ارزیابی خسارت، استفاده از کار‌شناسان شرکت‌های بیمه برای ارزیابی خسارت، با تایید شورای عالی بیمه متوقف خواهد شد.

این مصوبه با هدف تکمیل ظرفیت ارزیابان خسارت بیمه‌ای مستقل، برای بازنشستگان صنعت بیمه که حداقل پنج سال در بخش خسارت بیمه اتومبیل و حداقل هفت سال در بخش خسارت سایر رشته‌های بیمه به طور مستمر خدمت کرده‌اند و همچنین مدیران عامل موسسات قبلی ارزیابی خسارت، تسهیلاتی از نظر دریافت پروانه ارزیابی خسارت به صورت آزمایشی در نظر گرفته است. اما برای استقلال ارزیابان خسارت، تاکید شده است که موسسان و شرکای موسسه ارزیابی خسارت نمی‌توانند عضو هیات‌مدیره، مدیرعامل یا کارمند شرکت‌های بیمه، نماینده یا کارگزار بیمه و یا دفا‌تر ارتباطی باشند.

‌استفاده از کار‌شناسان خسارت شرکت‌های بیمه در صورتی که فهرست اسامی و اطلاعات آن‌ها به صورت سالانه از سوی شرکت‌های بیمه به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد بلامانع است، اما تاکید شده است که استفاده از کار‌شناسان خسارت شرکت‌های بیمه موقتی است.

موسسه‌های معتبر ارزیابی خسارت که در خارج از ایران به ثبت رسیده‌اند و به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند، اجازه دارند به ارزیابی خسارت در ایران بپردازند و موسسات دارای پروانه فعالیت ارزیابی خسارت از بیمه مرکزی ایران نیز می‌توانند در چارچوب این آیین‌نامه و دستورالعمل بیمه مرکزی، برای تاسیس شعبه در خارج از کشور مجوز بگیرند.

بر اساس آیین نامه اعطای پروانه و نحوه فعالیت موسسات ارزیابی خسارت بیمه‌ای، موسسه ارزیابی خسارت، شخصی حقوقی است که وظیفه بررسی و تحقیق در مورد علت و مقدار خسارت و تشخیص میزان تعهد بیمه‌گر و مذاکره برای تعدیل و تسویه خسارت‌های مورد ادعا را طبق آیین‌نامه مصوب شورای عالی بیمه و شرایط بیمه‌نامه دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 271
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران