پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 550 تاریخ : 1390/04/04-00:00:00
,10,
لوازم خانگی کم‌مصرف ایرانی در راه است

مدیرعامل سابا خبر داد:

لوازم خانگی کم‌مصرف ایرانی در راه است

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) که هفته گذشته از تجهیز سه کارخانه تولید لامپ کشور به جدیدترین فناوری روز دنیا خبر داد بود، دیروز نیز از پرداخت تسهی

سعید مهذب‌ترابی با بیان این‌که تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر روش‌های کاهش مصرف برق تاکید می‌شد، افزود: هم‌اکنون مردم می‌خواهند بدانند که با اجرای این قانون چگونه می‌توانند هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهند که بر این اساس، یکی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو و سازمان بهره‌وری انرژی ایران،‌ افزایش دانش جامعه و آگاه‌سازی مردم نسبت به روش‌های کاهش هزینه برق مصرفی است.
او گفت: علاوه بر این‌که مردم باید بدانند با اتخاذ چه راهکارهایی می‌توانند هزینه قبوض برق خود را کاهش دهند، تلاش شده است تا تولیدات داخلی نیز به سمت اصلاح فناوری سوق داده شود. اشاره مهذب‌ترابی به فناوری کنونی ساخت لامپ است که مربوط به نیم قرن گذشته است. به گفته وی، قرار است با همکاری شرکت توزیع نیروی برق تهران تا پایان سال خط تولید سه کارخانه عمده تولیدکننده لامپ‌های پر‌مصرف تغییر کند و از ابتدای سال آینده لامپ‌های کم‌مصرف در کشور تولید و عرضه شود.
یخچال‌ با رتبه انرژی A
مدیر‌عامل سابا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این‌که ?? درصد مصرف برق در بخش خانگی، مربوط به یخچال و فریزر است، افزود: ?? درصد مربوط به روشنایی و حدود ?? درصد مربوط به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است، ‌بنابراین اگر بتوانیم رفتار جامعه را در این بخش‌ها (?? درصد)، ‌اصلاح کنیم، کمک شایانی به کاهش مصرف انرژی و رقم درج شده در قبوض برق آنها  کرده‌ایم.
مهذب‌ترابی از اجرای چند پروژه برای دستیابی به این اهداف خبر داد و گفت: سازمان بهره‌وری انرژی ایران تلاش کرده تا از ارتقای رتبه مصرف انرژی یخچال و فریزر در داخل کشور حمایت کند، درحالی هم‌اکنون ?? میلیون یخچال فریزر به شبکه برق متصل است و سالانه یک تا ?/? میلیون دستگاه یخچال فریزر جدید وارد چرخه مصرف انرژی می‌شود.
وی با بیان این‌که در این راستا وزارت نیرو با وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی وارد مذاکره شده است تا از تولیدکنندگانی که یخچال و فریزر با رتبه انرژی بالا تولید می‌کنند، حمایت شود، ابراز امیدواری کرد، امسال نخستین یخچال فریزر در قالب طرح حمایتی سازمان بهره‌وری انرژی با رتبه انرژی A و B وارد چرخه مصرف شود.
او با بیان این‌که تولیدات کنونی یخچال فریزر کشور دارای رتبه انرژی F هستند، افزود: چنانچه بتوانیم به‌طور گسترده یخچال‌فریزر با برچسب انرژی A و B را وارد بازار کنیم، ?? درصد در مصرف برق این محصول خانگی صرفه‌جویی به‌عمل می‌آید.
وی با بیان اینکه هدف این است که طی دو تا سه سال آینده، همه یخچال‌فریزرهای کشور با برچسب A و B جایگزین شوند، خاطرنشان کرد: همه تلاش حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای تولید این چنین محصولات کم‌مصرف است.
کولر آبی با رتبه انرژیA
مدیر‌عامل سابا گفت: کولرهای آبی نیز مصرف بالایی دارند و نکته حائز اهمیت این است که این دستگاه‌ها تنها در ایران تولید می‌شود و مشخصه انرژی آنها بسیار پایین است. مهذب‌ترابی افزود: با تولیدکنندگان کولرهای آبی نیز وارد مذاکره شده‌ایم تا در سه سال بتوانیم رتبه انرژی این تولیدات را به A و B برسانیم.
او با بیان این‌که به‌تازگی نخستین کولر آبی با رتبه A در کشور رونمایی شد، گفت: تولید کولرهای آبی با برچسب انرژی A فصل نوینی در مباحث رتبه انرژی وسایل سرمایشی گشوده است. البته تلاش ما این است که با ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان با کارمزد پایین، تولید این محصولات رونق بگیرد.
مهذب‌ترابی از پیگیری‌های وزارت بازرگانی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل قیمت کولرهای آبی با برچسب انرژی A خبرداد و تصریح کرد: در مورد قیمت محصولاتی نظیر یخچال و کولر با برچسب انرژی A یا B تفاوت قیمت
? تا ?? درصدی مشاهده می‌شود؛ اما مردم باید توجه داشته باشند که اگرچه ممکن است در زمان خرید یک محصول با برچسب انرژی مناسب، قیمت بالاتری را بپردازند، اما به‌طور قطع می‌توانند در مدت زمان کوتاهی آن رقم را به صرفه‌جویی در مصرف برق بازگشت دهند.
به گفته او، به دلیل اینکه تولیدکنندگان از تسهیلات با کارمزد پایین بهره‌مند می‌شوند به‌طور قطع باید قیمت را نیز با کنترل دولت عرضه کنند.
وی یکی دیگر از پروژه‌ها در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور را هوشمندسازی لوازم اندازه‌گیری دانست و خاطرنشان کرد: تکلیف قانون برنامه پنجم این است که طی پنج سال، امکان قرائت مشترکان به صورت هوشمند فراهم شود که امید است با تلاش‌های صورت گرفته، طی دو ماه آتی عملیات اجرایی مرحله نخست هوشمندسازی قرائت یک میلیون مشترک در کشور آغاز شود و در ادامه نیز گسترش  یابد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 322
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران