پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 444 تاریخ : 1390/03/30-00:00:00
,17,
 صنعت  رنگ و صنایع وابسته به آن (1)

با نگاهی گذرا به مشکلات صنایع مادر

صنعت رنگ و صنایع وابسته به آن (1)

رکود به یکباره مواد اولیه در صنعت رنگ و سنگ اندازی های خواسته و گاه ناخواسته هم چنین واسطه گری ها و دلال بازی ها ضربه سختی بر پیکره این صنعت بزرگ گذاشته است.

 

در کشور های گو ناگون و به فراخور اهمیّت نوع تولید صنایع مادر ، دولت ها بهای خاصی رابرای صنوف تولیدی مادر قائل می گردند؛ و از آنجا که صنایع مادر علاوه بر تولید و عرضه در بازار داخلی و خارجی ،  می توانند ایجاد شغل نموده و در ابعادی دیگر زمینه اشتغال افراد بیشماری را فراهم آورند ، شایسته است که از طرف مسئولین ذی ربط هر چه بیشتر به مشکلات آنان رسیدگی شود تا هم جامعه و افراد آن دچار نوعی فقر نگردند، و هم زمینه صادرات که به واقع بازوی دولت ها به شمار می آید ، مستحکمتر و قوی تر گردد .

 

رکود و یا افزایش ناگهانی مواد اولیّه در این صنایع و یا سنگ اندازی خواسته و یا ناخواسته ی واسطه ها و دلالان و . . . می تواند ضربه اقتصادی سختی بر کلّ پیکره یک اجتماع وارد نماید .

 

پس در اینجا لازم است که در جهت بهبود راندمان ، افزایش تولید ، بهینه کردن محصولات و . . . مسئولین محترم دولتی گروهی از کارشناسان مرتبط با هر شاخه را همراه با اعضای هیئت رئیسه صنوف و همچنین منتخبین دیگری که به این امر واقف هستند را فرا خوانده تا تعاملات کاملی را صورت دهند و راهکارهای بجا و بلند مدتّی را ارائه دهند تا جامعه به سوی تعالی بهتر و ارزنده تری پیش رود .

 

صنایع رنگ و محصولات وابسته به آن ( که دارای قدمت و ااهمیّت فراوانی در ایران می باشد) از جمله صنایعی است که به لحاظ نقش برجسته، دارای ارزش بسیار زیادی می باشد و از آنجا که در ساخت هر چیزی ، نقش رنگ در آن بسیار پر اهمّیت است ، لازم است که با نظارت بیشتری به  کمک این تولید کنندگان بشتابیم تا هم آنان دچار بحران و رکود نشوند و هم جامعه که از تمامی اقشار مختلف با این مادّه مهّم سر و کار دارند را به بیراهه نکشانیم .!

 

 در مجمع سالیانه تعاونی تولید کنندگان رنگ و محصولات وابسته به آن که در روز یکشنبه 29 خرداد با حضور اکثر اعضاء تشکیل شد افراد زیادی بودند که با اعلام دغدغه های کلی این صنف به سخنرانی پرداختند و از آنجا که خود را ایرانی می دانستند و حاضر نبو دند که به مردم فشاری از طریق افزایش قیمت وارد شود ، خواستار کنترل دلالان و واسطه گران در این صنف شدند تا بتوانند بدون اظطراب به کار خود ادامه داده و به فکر تعطیلی و یا واردات از کشور چین و فروش چند برابری آن نگردند !

 

دلال یا واسطه ای که بدون داشتن کار گاه یا کارخانه و فقط با داشتن لابی یا پول فراوان اقدام به خرید موادّ اولیّه صنایع رنگ  در مقادیربسیار بالا و حتّی میلیاردی می نماید و آن را به قیمت چند برابری در مقادیر کمتر به تولید کنندگان می فروشد ، چرا در هیچ جایی حساب پس نمی دهد ؟ آیا بورس و یا دستگاه های ذی صلاح نباید از چنین افرادی باز خواست نمایند ؟

 

 آیا باید بدون استعلام از هیئت مدیره و بازرسان این صنف که به حقّ مورد تایید اعضا بوده و هستند  اقدام به فروش چنین مواد اولیّه ای نمایند  ؟ قطعاً برای چنین کارهایی ، راهکارهایی نیز وجود دارد و از آن جمله حضور یک بازرس از طرف نهاد ریاست جمهوری در چنین گرد همای های با شکوهی است که پیگیر مطالبات این تولید کنندگان عزیز گردد و با تدابیر صحیح و هم فکری به کمک این تولید کنندگان بشتابد، تولید کنندگانی که عمیقاً حاضرند با تمام تحریم ها و سختی ها کنار آمده ولی اجحافی را بر خود نبینند.

 

 در هر صورت پیگیری مطالبات این گروه از تولیدکنندگان ، پیگیری مطالبات گروه زیادی از صنوف وابسته نیز می باشد ، زیرا با افزایش قیمت بدون دلیل موجّه و بدون برنامه که از روی اجبار به آنها تحمیل شود  مخاطرات زیادی را برای تمام جامعه اعم از مصرف کننده و نیز کارگران را  بوجود می آورد ؛ که این امر در دراز مدّت ضررات جبران ناپذیری بر پیکره یک کشور وارد خواهد کرد .

 حمید بیات خبرنگار شبکه تحلیلی ، خبری بانک وصنعت 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 329
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران