پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 404 تاریخ : 1390/03/28-00:00:00
,8,
حرکت به سمت سهام ارزشی و شرکت های مقبول خریداران در بازار منفی

حرکت به سمت سهام ارزشی و شرکت های مقبول خریداران در بازار منفی

در ادامه سیر نزولی متغیرهای معاملاتی و شاخص بورس که از نیمه دوم اردیبهشت به این سو شروع شده، هفته گذشته هم کمتر سرمایه‌گذاری موفق به کسب سود از این بازار سردرگم و منفی (که عمدتاً تحت تأثیر افزایش و سپ

 

براساس این گزارش، عدم ثبات در تصمیم‌گیری های مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و تشدید ابهام در آینده نرخ ارز (که اثر مستقیمی بر روی سهام شرکت تولیدی صادرکننده محدود و واردکننده و همچنین سرمایه‌گذاران عمده دارد) در حالی ضربه جدید و شوک‌آوری را به پیکر خسته‌ بورس‌ وارد کرد که نتیجه این جریان چیزی جز از دست رفتن بیشتر سودهای به دست آمده فروردین و ضرر و زیان اکثر سهامداران به دلیل افت قیمت شرکت‌ها نبود .
*
کاهش حجم معاملات
این مسئله که با از دست رفتن 431 واحد دیگر از ارقام شاخص و سقوط به کانال 24 هزار واحدی در هفته پیش همراه شد، موجب کاهش تحرک اغلب سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی شد به طوریکه در طول 5 روز کاری هفته پیش با احتساب قطعیت معامله 201 میلیارد تومانی بیش از یک میلیارد سهم بانک صادرات، بیش از 2.5 میلیارد سهم به ارزش 706 میلیارد تومان داد و ستد شد که بدون در نظر گرفتن معامله بلوک 5 درصدی بانک صادرات، افت شدید حجم معاملات در مقایسه با هفته‌های آغازین بورس گویای عدم میل اکثر سرمایه‌گذاران به خرید است.
در این میان هرچند فرصت‌های رونق بورس به رغم ظرفیت‌هایی متعدد روز به روز از دست می رود که در این میان برخی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر با امید به بهبود شرایط در روزهای آینده خصوصاً تیرماه، همچنان اقدام به خرید سهام می‌کنند که در مقایسه با هفته های پیشتر افت چشمگیری را نشان می‌دهد.
*
حرکت سرمایه گذاران به سمت سهام ارزشی
دراین شرایط نامساعد با بررسی تعداد خریداران سهام شرکت‌ها مشخص می‌شود کدام شرکت‌ها همچنان گزینه‌های اصلی برای خرید بوده و یا هستند.
براین اساس‌،بررسی پراکندگی خریداران هفته‌ گذشته سهام شرکت ها حکایت از آن دارد از مجموع 30 هزار و 14 خریدار، 20 هزار و 514 نفر سهام شرکت‌های تابلوی اصلی را مدنظر قرار داده‌اند که نسبت به شرکت‌های تابلوی فرعی و بازار دوم از ریسک کمتری برخوردارند. 5 هزار و 115 نفر هم در شرایطی به سراغ شرکت‌های تابلوی فرعی رفته‌اند که حضور 9 هزار و 991 خریدار در شرکت‌های بازار دوم نشان از کاهش خریداران ریسک‌پذیر به دلیل احتمال تداوم افزایش خطر ناشی از سیر نزولی قیمت‌ها داشت.
این درحالی است که بررسی جزئیات بیشتر خریداران سهام هر کدام از شرکت های حاضر در تابلوهای معاملاتی گویای این نکته است که در شرایط رکود بازار ، خریداران به طور سنتی و با تکیه بر تجربه گذشته، ترجیح می‌دهند بیشتر به سمت سهام از گروه ارزش بروند که دارای مشخصاتی چون EPS بالا، P/E پایین، در پیش‌رو بودن مجمع با سیاست تقسیم سود بالا، ریسک کم، اندازه بزرگ ازلحاظ میزان سرمایه و برخوردار از قیمت خرید مناسب هستند.
*
شرکت های مقبول خریداران در بازار منفی
برهمین اساس، در شرایطی هفته پیش هم به مانند چند هفته پیش دیگر از خریداران 7 تا 9 هزارنفری شرکت های بورسی خبری نبود که سهام سایپا با هزار و 812 خریداری که داشت نشان داد به‌رغم حواشی متعدد همچنان یکی از گزینه‌های اصلی خرید سهامداران به شمار می‌رود.
شرکت فولاد مبارکه هم که با اثرپذیری مثبت و منفی نرخ ارز و افزایش 3 تا 5 درصدی قیمت محصولات تولیدی و همچنین عرضه بیش از 580 میلیون سهم حق تقدم استفاده نشده در هفته گذشته روبرو بود، موفق به جذب هزار و 697 خریدار حقوقی و حقیقی شد.
سرمایه‌گذاری غدیر هم درحالی به گفته فعالان از ظرفیت‌های بالایی برای افزایش سودآوری و قیمت برخوردار است که در هفته پیش و در شرایط منفی بازار با افت قیمت کمتری روبه‌رو شد و در مجموع هزار و 610 نفر خریدار را به خود جذب کرد.
بعد از این سه شرکت، سهام شرکت‌های ملی مس، صدرا، گروه بهمن، گل‌گهر، زامیاد، سرمایه‌گذاری سایپا، خدمات انفورماتیک، پتروشیمی خارک و کالسیمین قرار داشتند که حداکثر هزار و 508 و حداقل بیش از هزار سهامدار حاضر به خرید سهام آنها شدند .
با این اوصاف می‌توان گفت این 12 شرکت شاید بارقه‌هایی از امید و کسب سود را برای سرمایه‌گذاران در روزها و هفته‌های آینده روشن کنند
.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 379
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران