پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 390 تاریخ : 1390/03/26-00:00:00
,8,
سهام داران طعم سود را خواهند چشید

با تحقق برنامه های مدیریت ارشد ایران خودرو؛

سهام داران طعم سود را خواهند چشید

شاخص بازدهی ثبت شده برای صنعت خودرو و قطعات، 136 درصد است که در مقایسه با شاخص کل بورس، 61 درصد و شاخص کل صنعت، 57 درصد بالاتر است. این موضوع پتانسیل بالای صنعت خودرو و

 به گزارش روز پنج شنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با برنامه های راهبردی خود توانست ساز ایران خودرو درمسیر تعالی و پویایی کوک کند.

مهندس جواد نجم الدین درکمتر از دوسال توانست ایران خودرو را به سوی یک هدف راهبردی در رشد و توسعه همه جانبه سوق دهد و این روند را نهادینه کند. رشد تولید، فروش و عرضه محصولات جدید و افزاریش قیمت سهام این شرکت در بورس، بیش از هر چیز در سایه ایجاد تحولات ساختاری، اصلاح ساختار مالی و کاهش هزینه های سربار در ایران خودرو پدید آمد که از ایده های راهبردی نجم الدین الهام گرفته بود، وی با شناخت عمیق از قابلیت ها و توانمندی های ایران خودرو موفق شد، ساز رشد و توسعه این گروه صنعتی را درمسیر تعالی کوک و امید تازه ای را دردل سهامداران زنده کند؛ از این رو سهامداران طعم سود واقعی را در سال جاری خواهند چشید.

در این گزارش نگاهی گذرا به عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو درحوزه های مختلف می پردازیم که درپی می آید:

افزایش قیمت سهام

در سال 1389 قیمت سهام شرکت ایران خودرو در بازار تغییرات شگرف پیدا کرد.از ویژگی های بازار سرمایه، پویایی و حساسیت آن به متغیرهای محیطی و درونی بنگاه ها است. لذا فعالان بازار، ضمن بررسی عوامل محیطی تاثیر گذار بر صنایع و بنگاه ها و عوامل درونی آن ها، جذابیت و سودآوری کوتاه مدت و بلند مدت بالقوه و بالفعل یک سهم را برآورد می کنند و با توجه به استراتژی سرمایه گذاری خود در مورد عرضه یا تقاضای یک سهم یا مجموعه ای از سهام تصمیم می گیرند.

نتایج بررسی بازار سرمایه کشور در سال 1389 نشان می دهد که شاخص کل بازدهی بورس 84.5 درصد و شاخص بازدهی صنعت 86.5 درصد بوده است.

بازدهی در بازار سرمایه

صنعت خودرو و قطعات از جذاب ترین بخش ها برای فعالان بازار سرمایه در سال گذشته بوده و دلیل اصلی این مطلب نیز نرخ بازدهی آن است که از شاخص کل بورس و شاخص کل صنعت بالاتر است. شاخص بازدهی ثبت شده برای صنعت خودرو و قطعات، 136 درصد است که در مقایسه با شاخص کل بورس، 61 درصد و شاخص کل صنعت، 57 درصد بالاتر است. این موضوع پتانسیل بالای صنعت خودرو و قطعات برای رشد و سرمایه گذاری را نشان می دهد.

جایگاه گروه صنعتی ایران خودرو

بازار سهام 12 شرکت متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو (به غیر از بانک پارسیان) با توجه به تغییرات عرضه و تقاضا و قیمت، از رونق مناسبی برخوردار بوده، به نحوی که ارزش بازار گروه از 17 هزار و 851 میلیارد ریال ابتدای سال 1389 به 36 هزار و 275 میلیارد ریال افزایش یافته که بیانگر 137 درصد افزایش و بازدهی سرمایه (captal gain  ) است. در ابتدای سال 89 گروه صنعتی ایران خودرو 33 درصد ارزش کل بازار صنعت خودرو و قطعات را به خود اختصاص داده که در پایان سال، به 40.5 درصد افزایش یافته است.

بازدهی قیمت سهام گروه صنعتی ایران خودرو به میزان 137 درصد و ارتقای جایگاه آن در صنعت خودرو و قطعات، بیانگر مطلوبیت این گروه نزد فعالان بازار سرمایه و بازار سهام است. بررسی ها نشان می دهد که بازار سهام شرکت ایران خودرو نیز از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.

عوامل داخلی موثر بر رشد ارزش بازار

عوامل محیطی و شرایط صنعت خودرو در رونق بازار سهام ایران خودرو تاثیر گذار بوده، لکن علل اصلی این موضوع را باید در عوامل داخلی شرکت جستجو کرد. سیاست ها و برنامه های جامع مدیریت در حوزه های مختلف تولید، کیفیت، فروش، خدمات پس از فروش، مالی و اقتصادی و سایر بخش های عملیاتی، و اجرای موفق و موثر این برنامه ها، زمینه ارتقای موقعیت و جایگاه سهام شرکت در بازار سرمایه را فراهم آورده است. امروز سهام ایران خودرو از سهام های موفق بورس و تبلور ظرفیت های فنی، عملیاتی و مدیریتی و ارزش های ذاتی شرکت به شمار می رود.

ارزش بازار سهام شرکت در ابتدای سال گذشته، هفت هزار و 799 میلیارد ریال و در پایان سال 28 هزار و 22 میلیارد ریال بوده که بیانگر بازدهی سرمایه معادل 259 درصد است. ضمن این که با احتساب سود نقدی مجمع سال 88 ، شاخص بازدهی کل سهام شرکت، به 265 درصد بالغ شده است.

ارزش بازار شرکت در ابتدای سال گذشته، 29 درصد ارزش کل بازار صنعت خودرو و قطعات بوده که در پایان سال به 31 درصد رسیده است.

در نتیجه برنامه ها و اقدامات منسجم مدیریت و کارکنان که این نتایج را به دست داده، زیان انباشته سال های قبل جبران شده و با وجود تقسیم سود در مجمع سال 1388، عملکرد شرکت در سال 89 از بودجه مصوب نیز بسیار فراتر رفت. این موضوع باعث شد، شرکت در سال گذشته سه بار تعدیل مثبت سود هر سهم را داشته باشد. سود هر سهم در بودجه اولیه مصوب 385 ریال بود که با سه نوبت تعدیل، به 508 ریال افزایش یافت. برنامه های پیش روی شرکت نشان می دهد که روند رو به رشد ارزش بازار سهام در سال جاری نیز ادامه می یابد و انتظار نتایج درخشان تری می رود.

تولید 860 هزار دستگاه سواری در سال 90

ایران خودرو در سال جاری 860 هزار دستگاه انواع خودرو سواری تولید می کند که نسبت به سال قبل12 درصد رشد نشان می دهد .

سهم مدل های مختلف در این میان از این قرار است: 255هزار دستگاه پژو 206 ، 160 هزار دستگاه پژو 405 ، 200 هزار دستگاه سمند ، 100 هزار دستگاه پارس و 40 هزار دستگاه تندر90 .

در سال جاری ، 10 هزار دستگاه سوزوکی گراند ویتارا ، 65 هزار دستگاه وانت باردو و 20 هزار دستگاه پژو روآ نیز تولید و روانه بازار خواهد شد.

ایران خودرو در سال گذشته 755 هزارو 555 دستگاه انواع سواری تولید و روانه بازار کرد که رکورد تازه ای در افزایش تیراژ تولید به شمار می رود.

صدور 9 درصد تولید ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو راه 90 این شرکت را بر پایه اهداف راهبردی در زمینه های کیفیت، قیمت، کسب رضایت حداکثری مشتریان از خدمات پس از فروش، تولید محصولات جدید و توسعه بازار های هدف، بنا نهاده است.

در برنامه راه 90 این گروه صنعتی، راهکارهایی برای تحقق شعار جهاد اقتصادی در پیش گرفته و هدف کسب رضایت 70 درصدی مشتریان از خدمات، به تمامی نمایندگی های مجاز سراسر کشور ابلاغ شده است.

ارتقای کیفیت تمامی محصولات به رتبه خوب و خیلی خوب و صادرات 9 درصد کل تولید از دیگر برنامه های راه 90 ایران خودرو است. در این خصوص، افزایش بازده سایت های تولیدی و کسب 51 درصدی سهم بازار خودرو از نظر تیراژ تولید و60 درصد سهم ریالی هدف گذاری شده است.

سه محصول جدید و دو مدل سال

ایران خودرو به منظور پاسخ گویی به نیاز بازار و توسعه حضور در بازار جهانی در سال 90، طراحی و تولید حداقل سه محصول جدید و دو مدل سال را در برنامه قرار داده است.

کسب دانش طراحی و توسعه محصولات به عنوان یکی از اصلی ترین مزیت های رقابتی از اولویت ویژه در برنامه ایران خودرو برخوردار بوده و حداقل سه درصد از میزان فروش به تحقیق و توسعه و اجرای پروژه های مرتبط با سال90 اختصاص می یابد.

ا تداوم برنامه های تحول گرای مدیریت ارشد در زمینه های مختلف، انتظار می رود سهام گروه صنعتی ایران خودرو، به ویژه شرکت ایران خودرو، در سال جهاد اقتصادی نیز جایگاه مناسب خود در بازار سرمایه تثبیت و آن را توسعه بخشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 251
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران