پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 33 تاریخ : 1390/03/02-00:00:00
,17,
نظام نرخ ارز

نظام نرخ ارز " شناور مدیریت شده " است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : نرخ ارز یک سیاست دو لبه است و به همین دلیل نظام ارز کشور " شناور مدیریت شده " تعیین شده است.

 به گزارش روز دوشنبه شبکه خبری بانک و صنعت سید شمس الدین حسینی افزود : تأکید ما بر پایین نگه داشتن نرخ ارز نیست و تأثیر نرخ ارز برای کالایی که تولید می شود و به بازار می آید حمایت است اما برای سرمایه گذاری فشار است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان رشد اقتصادی کشور گفت: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در سال 1388 رشد اقتصادی ایران بدون نفت 4.3 درصد و با احتساب نفت 3.5 درصد بود.

وی افزود: در سال 1387 به دلیل توافق نداشتن بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن این آمار اعلام نشد.

حسینی در پاسخ به سئوالات متعددی که در خصوص قانون هدفمند کردن یارانه ها و پرداخت یارانه ها مطرح شده است ، گفت: گام اول در هدفمند کردن یارانه ها اصلاح الگوی مصرف و رفتارهای مصرفی است.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح سیاست تجاری کشوری گفت: مطمئن باشید اگر مردم سراغ خودروی پرمصرف نروند دیگر خودروی پرمصرف تولید نخواهد شد.

حسینی افزود: اقدام خوبی که در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها صورت گرفت خود اظهاری و خود انصرافی بود اما برای اجرای بهتر قانون باید نظام شناسایی تقویت شود.

وزیر اقتصاد گفت: قرار شد در خصوص تغییر قیمت گاز در مناطق مختلف جوی اقداماتی صورت گیرد اما تأکید من این است که هرکس درست مصرف کند از مزایای این طرح بیشتر بهره مند می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از مشتری مصرف کننده گم کردن هدف است و فشار قیمتی به قشر ضعیف جامعه منتقل می شود ،گفت : در نظام مالیاتی دو مؤلفه مهم پایه مالیاتی و نرخ مالیاتی داریم که حاصل ضرب آن درآمد مالیاتی را تشکیل می دهد ، مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات بر مصرف است و کسی که بیشتر مصرف می کند بیشتر مالیات پرداخت می کند بنابر این منطق این کار صحیح است و از آن دفاع می کنم.

وی ادامه داد: در مالیات بر ارزش افزوده باید زنجیره کامل شود تا فرار مالیاتی اتفاق نیفتد و تلاش می کنیم طرح جامع مالیاتی را اجرا کنیم و اگر مالیات، بانک و گمرک را به هم پیوند دهیم تا حد زیادی این مشکل حل خواهد شد.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: بعد از چند دهه که شاخص قیمت ها بالا رفته است یا باید اسکناس درشت چاپ کنیم یا واحد پول را اصلاح کنیم اما اهمیت این کار به اندازه اصلاح نظام مالیاتی و هدفمند کردن یارانه ها نیست.

وی ادامه داد: اصلاح واحد پول ارتباطی با بی ارزش شدن پول فعلی ندارد و کشورهایی که این کار در آنها صورت گرفت تغییری در نرخ تورم آنها نداشت و اصولاً اصلاح واحد پولی برای کاهش تورم نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت موجودی ذخایر ارزی را یکصد میلیارد دلار و صندوق توسعه ملی را 16 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی پایین است چون از سال قبل، 20 درصد درآمد فروش نفت به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 270
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران