پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 20 تاریخ : 1390/03/02-00:00:00
,1,
نظام بانکی فعلی مانع تحقق جهاد اقتصادی است

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد:

نظام بانکی فعلی مانع تحقق جهاد اقتصادی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به موانع داخلی و خارجی برای تحقق شعار جهاد اقتصادی اشاره کردو گفت:‌ برای نمونه نظام بانکی ما یک مانع است و باید اصلاح شود.

 به گزارش  روز دوشنبه شبکه تخصصی خبری بانک و صنعت،  حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در جلسه هفتگی انصار حزب الله افزود: نظام بانکی ما در خدمت تولید نیست و به سمت پول آفرینی پول حرکت می کند.

وی در ادامه به برخی موانع که خارجی ها در توسعه طرح های عسلویه برای ما پیش آوردند اشاره کرد و گفت: از زمان آقای هاشمی تاکنون ده فاز آن راه افتاده است و سرمایه گذاران خارجی هم به تعهداتش عمل نکردند و اکنون بنا داریم با انتشار اوراق مشارکت این طرح را اداره کنیم تا سالانه پنجاه میلیارد دلار برای ما درآمد داشته باشد.

مصباحی مقدم در ادامه گفت: یکی دیگر از زمینه های تحقق شعار جهاد اقتصادی تجاری سازی دانش در کشور است و از این طرق می توانیم نخبگان دیگر کشورها را نیز جذب کنیم.

وی افزود: در حوزه های پزشکی نیز باید به جایی برسیم که بتوانیم به میزان قابل توجهی به بیماران خارج ا زکشور خدمات رسانی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه توجه به کشاورزی را از دیگر زمینه های تحقق جهاد اقتصادی خواند و گفت: کشورهای منطقه عمدتا وارد کننده تولیدات کشاورزی هستند و 90 درصد مصارف عربستان وارداتی است و اگر بتوانیم بازار این کشورها را در اختیار بگیریم موفقیت های خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: متاسفانه به سبب سیاست های نادرست مجبور به واردات میوه هستیم به نحوی که در سال 79 سه هزار تن میوه وارد کردیم اما در سال 89 این میزان یک میلیون و 85 هزار تن بود.

مصباحی مقدم توجه به گردشگری مذهبی و باستانی در کشور را نیز از دیگر زمینه های تحقق جهاد اقتصادی خواند و گفت: یکی از بسترهای تحقق این موضوع این است که ایرانی باید به این نتیجه برسد که باید به جهانگردان احترام بگذارد و باید فرهنگ مناسب قبول گردشگر آموزش داده شود.

وی افزود: در این زمینه در عین اینکه باید حساب شده و با ملاحظه عمل کنیم اما به یاد داشته باشیم که هیچ گردشگری برای ولنگاری به ایران نمی آید و اگرچنینی نیتی داشته باشد در کشورها دیگر شرایط مساعد تر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به سوالات کتبی حاضران در نشست پاسخ داد.

عضو اصولگرای مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی افرادی که زمانی صحنه گردان دوران دفاع مقدس بودند اکنون به فساد اقتصادی افتاده اند گفت:‌ غفلت از کار جهادی جامعه را به سمت فساد، غرور، غفلت و خودمحوری می کشاند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر ا ینکه احتمال دارد یارانه های واریزی از میزان تورم کمتر شود گفت:‌ تصور نمی کنم چنین اتفاقی بیافتد چرا که گروه های متوسط جامعه حتی می توانند درصدی از یارانه های واریزی را پس انداز کنند.

مصباحی مقدم در عین حال افزایش میزان یارانه های واریزی مخالفت کرد و گفت:‌ دولت به جای افزایش مبلغ بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و سهم بیماران از خدمات درمانی را افزایش دهد.

وی در عین حال گفت: قانون هدفمندسازی یارانه ها ناقص اجرا شده است چرا که دولت به تولید کنندگان هیچ توجهی نکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته که 62 میلیون نفر نام نویسی کرده بودند مجموع یارانه واریزی در مدت سه ماه پایانی سال هشت هزار و چهارصد میلیارد تومان بود که امسال با 74 میلیون ثبت نام کننده این میزان 40 هزار میلیارد تومان خواهد شد و در حالیکه امسال با اصلاح قیمت ها 27 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد می شود و با آزادسازی بهای برق و برخی موارد دیگر در مجموع 39 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات اخیر آقای احمدی نژاد مبنی بر اینکه در کشور گرسنه نداریم قبول دارید گفت: شاید منظور آقای احمدی نژاد این بوده است که با واریز یارانه ها مردم می توانند حداقل زندگی خود را اداره کنند.

مصباحی مقدم افزود: البته مفهوم گرسنه و فقیر از نظر دنیای امروز و استانداردهای بین المللی فردی است که روزانه کمتر از یک دلار درآمد داشته باشد.

وی گفت:‌با این حساب بعید به نظر می رسد گرسنه و فقیر در ایران باشد در حالیکه این نوع فقیر را به صورت وسیع در نیویورک و واشنگتن سراغ داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص علت ورود کالاهای بی کیفیت چینی به کشور گفت:در این زمینه چینی ها هیچ تقصیری ندارد چرا که تجار ایرانی طالب کالاهای درجه سه چینی هستند.

وی افزود: در این زمینه مقصر اصلی گمرک است.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا با وجود منابع گسترده گاز در کشور هنوز به برخی روستاها گاز نرسیده است گفت:‌گازرسانی به برخی روستاها به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد و به همین جهت در بودجه امسال مقرر کردیم که در چنین روستاهایی برق ارزان داده شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص برداشت دولت از درآمدهای نفتی گفت: دولت و مجلس به نیت خدمت به ملت هر چه توانستند از ارز ناشی از نفت به بودجه های عمومی و عمرانی تزریق کردند اما غافل بودند که وقتی ارز تبدیل به ریال می شود تورم زا خواهد بود نه اشتغال زا.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ متاسفانه در مجلس با عده ای نماینده عوام از نظر اقتصادی مواجهیم که برخی مواقع مصوبه هایی به تصویب می رسانند که آسیب زاست.

وی افزود: مثلا در لایحه پیشنهادی دولت قیمت نفت 80 دلار بسته شده بود اما نمایندگان با این ادعا که بخشی از درآمدهای نفتی را برای کاهش مشکلات سلامت باید هزینه کنیم قیمت نفت را به 81 و نیم دلار تصویب کردند در حالیکه برداشت بیشتر از نفت تورم زاست.

مصباحی مقدم گفت: ما برای ارتقاء بخش سلامت به ریال نیاز داریم نه دلار اما هر چه دلسوزان اقتصادی مجلس فریاد زدند فایده ای نداشت.

 برای جهاد اقتصادی باید قرارگاه عملیاتی تشکیل داد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:همانطور که در دوران جهاد نظامی قرارگاه عملیاتی تشکیل دادیم در حوزه جهاد اقتصادی نیز باید چنین قرارگاهی تشکیل شود.

 حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در نشست هفتگی انصار حزب الله افزود: حداقل ده سال باید جهاد اقتصادی کنیم تا بتوانیم به نرخ رشد دو رقمی در زمینه اقتصاد دست یابیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانون هدفمند کردن یارانه ها زمینه را برای جهاد اقتصادی فراهم کرده است به دستاوردهای اجرای این قانون اشاره کرد.

نماینده مردم تهران گفت: تجربه آزادسازی قیمت حامل های انرژی را کشورهای متعددی داشته اند اما هیچکدام به گستردگی ایران نبود.

مصباحی مقدم گفت: کشوری چون ترکیه با آزادسازی قیمت بنزین و گازوئیل دچار چالش سنگینی شد و مردم به خیابان ها ریختند اما اجرای قانون هدفمندسازی در ایران، 9 قلم کالا آزادسازی شد.

وی افزود: در کشورهای دیگر سی تا 50 درصد افزایش قیمت دولتی را ساقط کرد اما تغییر قیمت برخی حامل های انرژی در کشور سه تا 10 برابر بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به همکاری خوب مردم با دولت در اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته با افزایش ده تا پانزده درصدی بهای بنزین شاهد افزایش موج قیمت ها بودیم اما اکنون بر خلاف پیش بینی پنجاه تا هفتاد درصدی قیمت ها و تورم، با موج افزایش قیمت ها مواجه نبودیم.

وی در ادامه به کاهش مصرف بنزین در ماه های اخیر اشاره کرد و افزود: روزانه 75 میلیون لیتر مصرف می شد که اگر بنا بود روند مصرف همینگونه ادامه یابد اکنون باید روزانه 115 میلیون لیتر بنزین مصرف می کردیم در حالیکه مصرف روزانه 53 میلیون لیتر است.

مصباحی مقدم با اشاره به ا ینکه اصلاح قیمت ها مردم را به صرفه جویی واقعی وادار کرده است گفت: در سفرهای نوروزی امسال با وجود اینکه با رشد 25 درصدی مواجه بودیم اما کاهش معنا داری در مصرف سوخت صورت گرفت.

وی درباره مصرف برق نیز گفت: در زمستان سال 88 واردات برق داشتیم اما در سال 89 حتی در پیک مصرف واردات نداشتیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: طبق قرارداد هر ساله در زمستان صادرات گاز به ترکیه قطع می شد که زمستان سال گذشته به سبب صرفه جویی ها، صادرات قطع نشد.

وی گفت:‌تولید کنندگان،‌کشاورزان و مرغداران نیز به فکر استفاده از روش های بهینه تر برای کاهش مصرف انرژی افتادند.

مصباحی مقدم در بخش دیگری از سخنانش گفت: چین از 15 سال پیش خیز اقتصادیش را آغاز کرد و از مقام ششمی اکنون به مقام دومی جهان رسیده است و در نظر دارد تا سال 2020 مقام نخست جهان را کسب کند و هم اکنون نیز بازارهای اروپا و امریکا را تسخیر کرده است.

وی گفت: بر همین اساس ما نیز برای قدرت نخست اقتصادی منطقه نیازمند حرکت های جهادی و خیز اقتصادی هستیم



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 355
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران