پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 124 تاریخ : 1390/03/10-00:00:00
,17,
واقعى شدن تعرفه هاى بخش دولتى؛ راه مقابله با پدیده زیرمیزى

وزیر بهداشت:

واقعى شدن تعرفه هاى بخش دولتى؛ راه مقابله با پدیده زیرمیزى

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از بررسی علت مرگ دختر بچه سنندجی در یکی از کلینیک های خصوصی این شهر خبر داد.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی درباره برنامه ها برای مقابله با دریافت زیر میزی بخصوص در جراحی های قلب و سزارین تصریح کرد: تا تعرفه های بخش دولتی واقعی و شفاف ن

     

 

 

به گزارش شبکه خیری بانک و صنعت،  دکتر مرضیه وحید دستجردی درباره علت مرگ مغزی دختر 2 و نیم ساله سنندجی اظهار داشت: این بیمار برای عمل جراحی لوزه به یک کلینیک خصوصی در سنندج مراجعه کرد که دچار عارضه امفی زم زیر جلدی شد که با اصرار والدینش و به علت مشکلات تنفسی به بیمارستان دولتی بعثت سنندج منتقل شده است. اما متاسفانه قبل از این که این کودک به بیمارستان منتقل شود، دچار مرگ مغزی شده بود    .

وزیر بهداشت تصریح کرد: علی رغم تلاش متخصصان بیمارستان بعثت متاسفانه این کودک نتوانست نجات پیدا کند    .

وی با اشاره به این که در طول روز ده ها هزار جراحی در کشور انجام می شود، بروز چنین پدیده ای را طبیعی و در عین حال تاسف بار عنوان کرد و گفت: البته علت بروز چنین اتفاق ناگواری در دست بررسی است زیرا به طور یقین والدین این کودک شکایت خواهند کرد اما باید به این نکته توجه کرد که بالاخره خطای پزشکی در همه کشورها رخ می دهد اما علت این اتفاق را بررسی خواهیم کرد    .

 

راه اندازی سامانه رسیدگی به شکایات مردمی

دستجردی در ادامه به راه اندازی سامانه رسیدگی به شکایات اشاره کرد و گفت: به زودی تلفنی 4 رقمی نیز برای دریافت شکایات اعلام خواهد شد تا از سراسر کشور بتوانند مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند    .

وی افزود: سازمان های نظام پزشکی و پزشکی قانونی نیز مرجع رسیدگی به شکایات هستند و در کمیته مرگ و میر نیز شکایات بررسی و رصد جدی می شود. تمام دانشگاه های ما در این قضیه فعال هستند    .

وزیر بهداشت به بازدید سرزده خود از مرکز سرطان بیمارستان امام خمینی اشاره کرد و گفت: اگرچه این بخش بیمارستان 80 سال عمر دارد اما کارهای تشخیصی ودرمانی به بهترین نحو انجام می شود. پرستاران و پرسنل و پزشکان ما هم زحمت می کشند. به هر حال ممکن است در این سیستم اتفاقات این چنینی هم بیافتد، اشکالاتی هم ایجاد شود. امیدواریم اتفاق نامساعدی نیافتد. افرادی که در نظام سلامت کشور مشغول به فعالیت هستند، قصد و نیاتشان خدمت به مردم است    .

وی همچنین به سرکشی از همه مراکز درمانی شهرستان ایلام در دو هفته پیش اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته که به بیمارستان شهرستان ایوان رفتم تابلویی به این مضمون مقابل بیمارستان نصب کرده بودند که ‌به قتلگاه ایوان خوش امدید اما دو هفته پیش که به این بیمارستان رفتم شاهد تغییرات بسیار زیادی بودم به نحوی که بیمارستان بازسازی کامل شده بود و با قدردانی قابل توجه ساکنان شهرستان مواجه شدم که از بیمارستان های درجه یک تهران هم بهتر شده بود    .

 

تا تعرفه های بخش دولتی واقعی نشود، پدیده زیر میزی هم به طور کامل حذف نمی شود

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در ادامه گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این سوال مبنی بر این که برای مقابله با دریافت زیر میزی بخصوص در جراحی های قلب و سزارین چه برنامه ای دارید، تصریح کرد: تا تعرفه های بخش دولتی واقعی و شفاف نشود، بسیاری از گرفتاری های در بخش بهداشت و سلامت رفع نخواهد شد  .

مرضیه وحید دستجردی با اشاره به این که علی رغم تلاش وزارت بهداشت برای حذف پدیده زیر میزی در بخش بهداشت و درمان اما همچنان این پدیده وجود دارد، گفت: این موضوع مسئله دیروز و امروز نیست. متاسفانه مدت های طولانی این قضیه ادامه دارد و باید با آن برخورد ریشه ای شده و به آسیب شناسی نیاز دارد.

وی تاخیر سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبات بیمارستان ها و غیر واقعی بودن تعرفه های بخش دولتی را دو مشکل عمده در نظام خدمات درمانی دانست و اظهار داشت: با توجه به این که 58 درصد درآمد بیمارستان ها ناشی از درآمد خصوصی و ارائه خدمتی است که به مردم از طریق دفترچه بیمه می کنند. اما هم اکنون به طور متوسط تاخیر سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبات بیمارستان ها 8 ماه است در حالی که طبق قانون در دو هفته نخست باید 60 درصد مطالبات پرداخت شود و پس از دو ماه کل مطالبات تخصیص یابد. متاسفانه این انجام نمی شود.

 

متاسفانه تعرفه بخش دولتی پایین و واقعی دیده نشده است

وزیر بهداشت درباره تعرفه های بخش دولتی نیز گفت: علی رغم این که هر سال هم در بودجه و هم در برنامه تاکید شده، متاسفانه تعرفه بخش دولتی پایین و واقعی دیده نشده است. در بودجه های سالانه و همچنین در برنامه پنجم بر شفاف شدن تعرفه های بخش دولتی و واقعی شدن آن تاکید شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: باید این دو مشکل حل شود. ضمن این قضیه باید با این پدیده هم مبارزه کنیم، الان از نظر ما پدیده زیر میزی تخلف است اما علت های آن نیز باید برطرف شود.

وزیر بهداشت به برگزاری جلساتی در وزارت بهداشت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره تعرفه های بخش دولتی و پرداختی های سازمان های بیمه گر اشاره کرد و گفت: این مسائل باید به طور جدی و ریشه ای حل شود.

دستجردی در ادامه گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت افزود: یکی دیگر از راهکارها هم این است که پزشکان شاغل در بخش دولتی به طور خاص در بخش های دولتی و پزشکان شاغل در بخش خصوصی فقط در مراکز خصوصی فعالیت کنند که بر این موضوع در برنامه پنجم توسعه نیز تاکید شده و ما را موظف کرده است تا این کار را انجام دهیم.

وزیر بهداشت گفت: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری کاملا با این قضیه موافق هستند. باید اعتباراتی برای تاسیس بیمارستان های هیئت امنایی تخصیص یابد تا پزشکان بتوانند به صورت تمام وقت و شبانه روزی در این بیمارستان ها خدمت کنند.

 

باید در مدت 3 تا 4 سال بتوانیم بیمارستان ها را هیئت امنایی کنیم

وی افزود: باید در مدت 3 تا 4 سال بتوانیم بیمارستان ها را هیئت امنایی کنیم و با تحقق این امر بسیاری از فشارها بر مردم کاهش خواهد یافت و بیمه ها و دولت اعتبارات بیشتری به این بیمارستان ها اختصاص می دهند. پزشکان در این بیمارستان ها به صورت تمام وقت مشغول به کار می شوند ودر بخش خصوصی فعالیت نمی کنند. همگی حقوق خود را از درآمدهای بیمارستان های دریافت می کنند و تعرفه ها بر اساس 6/3 کار پرداخت می شود تا مردم از جیب خود همان فرانشیز یک کار را بپردازند.

دستجردی تاکید کرد: برای مقابله به این پدیده اولا باید تعرفه ها واقعی شود و ثانیا سازمان های بیمه گر به موقع مطالبات بیمارستان ها را پرداخت کنند. همچنین باید به این سمت حرکت کنیم که بخشی از پزشکان در بخش دولتی و یک سری هم در بخش خصوصی فعالیت کنند و بیمارستان ها هم به تدریج هیئت امنایی شوند.

 

گسترش طرح پزشک خانواده را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با پدیده زیر میزی

وزیر بهداشت در ادامه گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت گسترش طرح پزشک خانواده را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با پدیده زیر میزی در بخش بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: این طرح سال گذشته در 3 استان و شهرهای با جمعیت بین 20 تا 50 هزار نفر شروع شد. امسال هم باید 12 تا 14 میلیون نفر زیر پوشش این طرح بروند و تا 5 سال همه جمعیت شهری نیز زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت. علاوه بر این در روستاها نیز باید سیستم بهداشت و درمان اصلاح شود. اگر تمام این برنامه ها پیگیری شود؛ می توان رضایت مردم را داشت.

 

باید همه مراکز اورژانس بیمارستانی به پزشک جراح و یا متخصص داخلی مجهز شوند

وزیر بهداشت همچنین توجه به اورژانس های بیمارستانی را از برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی خوبی در بخش اورژانس بیمارستانی شده است. به دانشگاه ها و بیمارستان ها ابلاغ شده و این موضوع را پیگیری می کنیم، جلساتی برگزار شد و تیم های بازرسی در این باره فعال هستند.

وی افزود: باید همه مراکز اورژانس بیمارستانی به پزشک جراح و یا متخصص داخلی مجهز شوند. البته ممکن است بیمارستان های کوچک نیاز به پزشک جراح نداشته باشند. ولی به سایر بیمارستان ها ابلاغ شده باید این مسائل را رعایت کنند. برنامه ما کاملا مشخص و شفاف است و با جدیت هم پیگیری می کنیم. باید پرستاران و پزشکان دقت و نظارت بیشتنری داشته باشند.

 

هزینه های پرداختی از جیب مردم مقداری بالاست

وی ابراز امیدواری کرد خدمات درمانی به گونه ای گسترش یابد تا بنا به گفته مقام معظم رهبری طوری شود که بیماران جز رنج بیماری هیچ رنج دیگری نداشته باشند.

دستجردی تصریح کرد: هزینه های پرداختی از جیب مردم مقداری بالاست به زودی طراحی را اعلام کرد و سعی می کنیم تا هزینه های درمان بالا نرفته و سال به سال فرانشیز بالا نرود.

وزیربهداشت تصریح کرد: با تصویب بودجه 3300 میلیارد تومانی برخی هزینه های بیماران تقریبا رایگان خواهد شد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران