شماره: 6381 تاریخ : 1391/06/29-09:41:46

گسترش مبادلات غیرقانونی و فروش دلارهای تقلبی در بازار

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از عرضه دلارهای تقلبی در بازار آشفته ارز خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت، فداحسین مالکی گفت: براساس قوانین و مقررات مسئولیت تنظیم بازار ارز و پاسخگویی به نوسانات غیرواقعی و سایر موضوعات مرتبط بر عهده بانک مرکزی است، در نتیجه نابسامانی به وجود آمده به نحوه مدیریت و سیاستگذاری و رویه های اجرایی به حدود یک سال اخیر برمی گردد.
وی افزود: صدور بخشنامه های متعدد و متناقض، اظهارنظرهای غیرمنطقی و وعده های غیرعملی از دیگر عوامل موثر در بی ثباتی و تشنج در بازار است که منجر به افزایش بی رویه نرخ ارز و وجود نوسان شدید در قیمت آن شده است به نحوی که طی کمتر از 48 ساعت 20 تا 25 درصد به قیمت ارزهای موجود اضافه شد.
مالکی با بیان اینکه ایجاد ثبات در مدیریت، سیاست ها، رویه های اجرایی ارزی و تخصیص منابع ارزی برای تامین مواد اولیه جهت تولیدکنندگان داخلی اقتصاد کشور را پویا نگه می دارد، گفت: دو نرخی شدن ارز (نرخ رسمی و آزاد) موجب افزایش رانت و فساد شده، به طوری که بخشی از ارز دولتی که برای واردات کالاهای دارای اولویت تخصیص پیدا می کند، صرف واردات کالای مزبور نمی شود و یا اینکه کالاهای وارد شده به موقع عرضه نمی شود و یا با نرخ ارز آزاد عرضه می شود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نکته مهم در این آشفته بازار گسترش مبادلات غیرقانونی ارز و افزایش ورود و عرضه دلارهای تقلبی است که توسعه آن امنیت اقتصادی را به شدت تهدید خواهد کرد. ضمن اینکه عده ای نیاز ضروری خود را از این بازار تامین می کنند و اسیر جعل و تقلب در موضوع ارزهای خارجی شده اند.
مالکی تاکید کرد: وضعیت موجود تاثیر مخربی را بر حوزه تولید به لحاظ عدم تامین مواد اولیه داشته در نتیجه نرخ کالاهای تولید داخلی افزایش یافته و زمینه برای ورود بی رویه کالاهای غیراستاندارد و بی کیفیت و همچنین گسترش قاچاق فراهم شده است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به این وضعیت تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه به ویژه برای تولید کالاهای پرمصرف داخلی الزامی است، چون بخش خصوصی می تواند از این سرمایه گذاری حفاظت کرده و سود حاصله را در مملکت به کار انداخته و ایجاد اشتغال کند.
وی با بیان اینکه اعمال مدیریت صحیح و اتخاذ رویه های منطقی و پایدار می تواند وضع موجود را اصلاح و از تولید داخلی و سرمایه ملی حمایت کند، افزود: در چند ماهه اخیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حسب وظیفه قانونی اقداماتی در جهت کمک به دولت و کنترل مبادلات غیرقانونی ارز برای ایجاد نظم در واردات و عرضه کالا و کاهش قاچاق آغاز کرده که با توجه به شرایط به وجود آمده سه موضوع مهم را به تازگی در دستور کار قرار داده است.
مالکی در تشریح اولین مورد گفت: تشکیل کمیته ویژه تخصصی با حضور مدیران دستگاه های مسئول برای بررسی وضعیت ورود و خروج مبادلات ارز با هدف پیشگیری و کنترل مبادلات غیرقانونی و قاچاق ارز در دستور کار قرار گیرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/گسترش-مبادلات-غیرقانونی-و-فروش-دلارهای-تقلبی-در-بازار.bos