شماره: 489895 تاریخ : 1398/06/02-01:35:08

گزارش صندوق بین‌المللی پول از کاهش مازاد حساب جاری چین

جدیدترین گزارش منتشر شده درپايگاهرسمی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد میزان مازاد حساب جاری چین در حال حاضر از اوج خود در سال 2008 به طور قابل توجهی کاسته شده است.از سوی دیگر روند نزولی اقتصاد چین سبب شده است این کشور از شرکای تجاری خود عقب بماند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، به باور کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، چین باید بکوشد تمرکز خود را بر بازگشت سرمایه به این کشور و پیداکردن راهکار برای مقابله با ایجاد بحران در جریان سرمایه در این کشور بگذارد. 

در حال حاضر کاهش مازاد حساب جاری چین بر روند روابط تجاری این کشور با کره جنوبی، آلمان و برزیل تاثیر گذاشته و سبب وخیم شدن روابط تجاری پکن با ژاپن، هند و اندونزی شده است. 

این گزارش همچنین می‌افزاید کاهش صادرات کالا از چین به آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره و تایوان موجبات کاهش مازاد درآمد را در این کشور فراهم آورده است. 

همچنین پیش‌بینی شده است در صورت تداوم روند فعلی در چین، میزان مبادلات تجاری این کشور در کل جهان نیز با اختلال روبرو شود. 

در سال 2001 ، هنگامی که چین به سازمان تجارت جهانی پیوست،‌ سهم صادرات چین نسبت به کل صادرات جهان حدود 4 درصد بود. این رقم در سال 2017 بیش از سه برابر افزایش یافت و به 13 درصد رسید. 

این رقم در زمینه تولید از میزان 5 درصد در سال 2001 میلادی به 17 درصد در 2017 رسید.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد چین هم اکنون بزرگترین صادرکننده کالا در جهان به شمار می‌آید ولی سهم این کشور از صادرات جهان در سال 2016 و 2017 با کاهش روبرو شده است. 

پس از آنکه چین در نیمه نخست 2018 میلادی با کسری بودجه روبرو شود، میزان مازاد درآمد این کشور در سال 2018 حدود4 دهم درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود.
این در حالی است که این رقم در سال 2017 میلادی  1.4 درصد بود.

در این گزارش تشدید تنش‌های تجاری و تقاضای اندک جهانی از مهمترین دلایل این مساله بر شمرده شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/گزارش-صندوق-بین‌المللی-پول-از-کاهش-مازاد-حساب-جاری-چین.bos