شماره: 338434 تاریخ : 1397/02/11-11:22:44

معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت خبرداد:

گردش مالی 12میلیارد دلاری پوشاک در ایران

معاون وزیر ومدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران با اشاره به گردش مالی 12میلیارد دلاری پوشاک در ایران خواستار اجرای طرح توسعه تولید پوشاک با همکاری سایر نهادهای اجرایی و تشکل های خصوصی شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، صادق نجفی در نشست مشترک با رییس امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تشکل های تخصصی پوشاک ، سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد و توسعه صنایع کوچک و شهرکها و نواحی صنعتی در چارچوب سیاست های کلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت بمنظور افزایش سهم صنایع کوچک در تولید ناخالص داخلی کشور را از ماموریت های اصلی سازمان برشمرد .

وی گفت: این ماموریت با استفاده از منابع داخلی و خارجی و همکاری انجمن ها و تشکلهای صنعتی و مراکز علمی و دانشگاهی به ویژه در نواحی کمتر توسعه یافته با تاکید بر توسعه کارآفرینی و ارتقاء فناوری و بهره وری درحال پیگیری است.
معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت، توسعه سازمان صنایع کوچک با رویکرد دانش گرایی، علم گرایی، تحول پذیری وهمسو با تحولات جهانی صنایع را از دیگر برنامه های این مجموعه توصیف کرد و افزود: در این راستا طرح توسعه تولید پوشاک با محوریت کاهش قاچاق در دستور کار قرار گرفت و مقررشد با همکاری تشکل های خصوصی برنامه ای جامع در نظر گرفته شود.
نجفی با بیان اینکه اجرای این طرح ازمیلیاردها دلار واردات بی رویه وقاچاق پوشاک جلوگیری می نماید، تصریح کرد: پوشاک از بالاترین پتانسیل صادرات صنعتی کشور برخوردار است و به عنوان صنعتی پاک و فاقد آلایندگی درمحیط زیست محسوب می شود.
وی با تاکید بر زمانبندی مراحل اجرای طرح تولید پوشاک خاطر نشان کرد: اجرای پایلوت طرح ملی تولید پوشاک در مناطق روستایی در 5 استان در نظر گرفته شده است که این موضوع در صورت همکاری نهادهای ذی ربط و همچنین تشکل های خصوصی عملیاتی خواهد شد.
نجفی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ این طرح با کمک شرکت های استانی به عنوان حلقه واسط بتواند وضعیت صنعت نساجی وپوشاک در ابعاد مختلف نظیر پارچه ، طراحی ، مد و... را ارتقاء ببخشد و زمینه افزایش کیفیت را با بهره مندی از تجربیات وحمایت های تشکل های خصوصی فراهم کند.
رییس امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:حمایت از واحدهای تولیدی پوشاک
در این نشست حمید امانی رییس امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز ضمن حمایت از اجرای این طرح اظهار داشت: با تغییر رویکردی که در این خصوص صورت گرفته و با همکاری فعالان برتر حوزه پوشاک می توان به اجرای این طرح ملی امیدوار بود.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد شرکت اصلی در سطح ملی و تشکیل حلقه های بعدی با محوریت بهبود وضعیت مناطق کمتر توسعه یافته می توان در جهت رفع معضلات پیش رو حرکت کرد.
امانی با تاکید براینکه بازیگران اصلی این طرح انجمن های تخصصی پوشاک هستند، تصریح کرد: تشکل های این بخش باید با قدرت این کار ملی را یاری نمایند.
رییس امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پایان خاطر نشان کرد: ما نیز به عنوان مجموعه دولت از واحدهای تولیدی حمایت خواهیم کرد و درصورت حصول نتیجه در سطوح مختلف اعم از تولید محصول با کیفیت ، بازار یابی مناسب ،صادرات و... یارانه سود نیز در اختیار فعالان این عرصه خواهد گرفت.

طراحی ، مد وتولید پوشاک حلقه مفقوده زنجیره

معاون صنایع کوچک سازمان نیز ضمن تشریح اقدامات و برنامه‏های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در راستای توسعه صنایع نساجی و پوشاک اظهار داشت: براساس آمار جهانی ارزش پوشاک کشور درسال 2025 به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.
فرشاد مقیمی با اشاره وضعیت پوشاک ایران از نگاه ارزش افزوده خاطر نشان کرد: در حال حاضر 70درصد ارزش افزوده زنجیره ارزش پوشاک نصیب شبکه توزیع بنکداری واجاره دهندگان مغازه ها و هزینه ها و سود خرده فروشی می شود.
وی طراحی ،مد وتولید پوشاک را حلقه مفقوده زنجیره برشمرد و گفت: این موضوع ناشی از محدودیت های طراحی در کشور وکارآئی پایین تولید سنتی پوشاک می باشد.
مقیمی در ادامه به تشریح ضرورت های سرمایه‌گذاری وتوسعه صنعت پوشاک ازنگاه بازار داخل پرداخت و گفت: صنعتی نبودن بخش عمده تولید پوشاک کشور مطابق با نیازهای بازارهای داخل وکشورهای هدف ، ارزش افزوده بالا و تمرکز بر استفاده از ظرفیتهای بالقوه مناطق مختلف کشور و جایگزینی قاچاق پوشاک از مهمترین ضرورت های توسعه این صنعت در کشور می باشد.
وی در پایان طرح توسعه تولید پوشاک در مناطق روستایی و محروم کشور را تشریح و خواستار همکاری در تامین مالی و اجرای طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی منتخب و تشکیل و راه اندازی کارگاه های روستایی ، شرکت پشتیبان استانی و فروشگاه های مربوطه آن در مناطق مختلف‌شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/گردش-مالی-12میلیارد-دلاری-پوشاک-در-ایران.bos