شماره: 520311 تاریخ : 1399/07/07-12:30:07

مقام مسوول خبر داد:

کشف 1.6 هزار میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق خودرو در 5 ماهه امسال

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از کشف یک هزار و 639 میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق خودرو از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت، امیرمحمد پرهام نفر امروز (دوشنبه) در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در محل هتل ارم با اعلام این مطلب، افزود: کشفیات قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو در سال 97 به میزان یک هزار و 635 میلیارد ریال و سال گذشته چهار هزار و 311 میلیارد ریال بوده است که رشد 63 درصدی نشان می دهد.

وی بیان داشت: بررسی ها حاکی است در سال گذشته در حوزه لوازم یدکی خودرو، کسری 2.4 میلیارد دلاری وجود داشته که ناشی از شکاف عرضه و تقاضا است.

پرهام فر تاکید کرد: تنها اتفاقات مثبت در حوزه تولید می تواند کاهش کالای قاچاق در این حوزه را به دنبال داشته باشد که از سال 97 به بعد به دلیل محدودیت های ارزی و ممنوعیت های وارداتی رشد چشمگیری داشته است.

وی گفت: برآوردهای سال 97 نشان می دهد نیاز بازار لوازم یدکی خودرو حدود 8.1 میلیارد دلار است که بیش از 6.5 میلیارد دلار آن برای تامین لوازم یدکی و بقیه برای بحث تولید بوده است.

این مقام مسوول، با اشاره به سفر روز شنبه معاون اول رئیس جمهوری به استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: در این سفر مقرر شد رسوبات گمرکی و قطعات خودروی باقی مانده در گمرک که منتظر تخصیص ارز بودند، با ارز متقاضی ترخیص شود که شامل همه مواد اولیه تولید و قطعات مورد نیاز در خطوط تولید خودروسازان می شود.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکنون 17 ردیف تعرفه در حوزه لوازم یدکی خودرو تعریف شده که 19 هزار و 500 شناسه کالا را شامل می شود.

پیشتر، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور به ایرنا گفته بود: بررسی های مشترک این انجمن با همکاری سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از قاچاق نزدیک به دو میلیارد دلاری قطعات خودرو به کشور در سال 98 است.

آرش محبی نژاد افزود: این آمار در مقایسه با متوسط سال های گذشته که حدود 1.3 میلیارد دلار بود، رشد چشمگیری را نشان می دهد.

وی تاکیدکرد: صرفه اقتصادی، سهولت قاچاق و قرار نگرفتن ارز کافی در اختیار واردکنندگان رسمی، از جمله دلایل رشد قاچاق در حوزه قطعات خودرو است.

محبی نژاد، خواسته این انجمن و فعالان و تولیدکنندگان قطعه سازی را اجازه واردات یک میلیارد دلاری بدون ذکر منشا برای کاهش مشکلات و تحقق «جهش تولید» عنوان کرد و ادامه داد: این رقم، نیمی از آمار قاچاق در این حوزه را تشکیل می دهد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کشف-16-هزار-میلیارد-ریال-لوازم-یدکی-قاچاق-خودرو-در-5-ماهه-امسال.bos