شماره: 516991 تاریخ : 1399/05/09-04:31:25

کرونا چه بلایی سر ترانزیت و صادرات ریلی آورد؟

مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: به دلیل بسته بودن مرزها ناشی از شیوع ویروس کرونا ترانزیت ریلی در چهار ماه امسال 50 درصد و صادرات 40 درصد کاهش یافت اما در واردات و تامین کالاهای اساسی با رشد قابل توجهی مواجه بودیم.

به گزارش بانک و صنعت، سعید رسولی درباره آخرین وضعیت ترانزیت، واردات و صادرات ریلی اظهار کرد: در ماه های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا مرزهای ریلی بسته شده بودند و تنها مرز آستارا باز بود و در اواخر اسفند ماه نیز مرز رازی بازگشایی شد. البته اخیرا مرزهای ریلی اینچه برون، سرخس و میرجاوه نیز بازگشایی شدند که طی 4 الی 5 ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته بودند و این مسئله تاثیر به سزائی در ترانزیت و صادرات ریلی گذاشت.

وی افزود: همه تلاش مان را کردیم که با وجود مشکلات به وجود آمده بتوانیم در زمینه واردات، تامین کالاهای اساسی ، حمل مستقیم از بنادر به ویژه از مرزهای آستارا و رازی رشد داشته باشیم.

براساس آخرین آمارهای موجود در 4 ماه امسال از نظر تناژ 50 درصد در ترانزیت ریلی و از نظر تن کیلومتر 40 درصد در صادرات ریلی نسبت به بازده زمانی مشابه در سال گذشته کاهش داشتیم. اما در واردات 73 درصد از نظر تناژ و 84 درصد از نظر تن کیلومتر در همین بازده زمانی نسبت به پارسال رشد داشته ایم.

رسولی با اشاره به بسته بودن مرزهای بین المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش صادرات مازوت و کاهش واردات کانتینری به عنوان دلایل موثر بر تجارت ریلی گفت: همه تلاش دولت این بود که در زمینه کالاهای اساسی به مشکلی برنخوریم و همین مسئله سبب شد تا در 4 ماه امسال در این زمینه 48 درصد رشد از نظر تناژ و و 50 درصد رشد از نظر تن کیلومتر داشته باشیم همچنین از نظر بارگیری و حمل مستقیم از بنادر 105 درصد از نظر تناژ و 94 درصد از نظر تن کیلومتر در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتیم.

مدیر عامل شرکت راه آهن اظهار کرد: مجموع اقدامات انجام شده به علاوه انعقاد تفاهم نامه همکاری برای افزایش سهم ریلی بین راه آهن و گمرک و غیره سبب شد تا در مجموع حمل بار ریلی کشور در بازده بار داخلی و بین المللی 3 درصد رشد از نظر تناژ و 6 درصد رشد از نظر تن کیلومتر داشته باشیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کرونا-چه-بلایی-سر-ترانزیت-و-صادرات-ریلی-اورد.bos