شماره: 518023 تاریخ : 1399/05/27-04:19:51

کاربردهای زنجیره بلوکی در صنعت بیمه

ایجاد شفافیت و اعتماد، بهبود کارآیی، تسریع تسویه خسارات، تسهیل فرایندهای زمان بر و کاهش هزینه ها از مهمترین دستاوردهای زنجیره بلوکی در صنعت بیمه است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه و براساس یافته های گزارش پژوهشی "مروری بر انواع زنجیره بلوکی و کاربردهای آن در صنعت بیمه"، زنجیره بلوکی به عنوان یکی ازفناوری های اطلاعاتی به تازگی در کشورهای توسعه یافته در صنعت بیمه به کار گرفته شده است و در ایران نیز برخی شرکت ها در صدد راه اندازی زنجیره بلوکی در صنعت بیمه هستند. زنجیره بلوکی با کاهش امکان تقلبات، خودکارسازی فرایندهای مربوط به خسارات، دسترسی به سوابق و مستندات، کاهش هزینه های اداری و تسهیل فرایندهای بیمه گری، موجب بهبود کارآیی در صنعت بیمه خواهد شد.

انواع مختلف زنجیره بلوکی شامل زنجیره بلوکی باز (عمومیِ مجوز محور و عمومیِ بدون مجوز) و زنجیره بلوکی بسته (خصوصی و کنسرسیوم) است که نقاط قوت آن مرتبط با ابعاد فناورانه و نقاط ضعف آن مربوط به مقیاس پذیری، مصرف انرژی و عملکرد است.
بر پایه نتایج این گزارش، زنجیره بلوکی با به کارگیری قراردادهای هوشمند در فرایندهای بیمه گری، مدیریت خسارات و پیش گیری از تقلبات، موجب اعتمادسازی، حذف واسطه ها، تسویه سریع خسارات و تسهیل فرایندهای زمان بر خواهد شد. زنجیره بلوکی در انواع رشته های متعارف و پرفروش بیمه ای نظیر بیمه اتومبیل، بیمه درمان و بیمه زندگی، خودکارسازی و تسهیل فرایندها را به همراه داشته و رشته هایی چون بیمه پارامتریک، بیمه اتکایی و بیمه همتا به همتا با استفاده از زنجیره بلوکی کارآیی بهتری خواهند یافت.

متن کامل این گزارش در آدرس http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1232 قابل دسترسی است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کاربردهای-زنجیره-بلوکی-در-صنعت-بیمه.bos