شماره: 349103 تاریخ : 1397/02/29-12:34:32

گزارش

چگونگی ایجاد سامانه پیوند

به منظور افزایش ضریب امنیتی ارتباط میان کارتهای بانکی و موبایل مشتریان، « سامانه پیوند » توسط بانک مرکزی راه اندازی شد.

بانک و صنعت، پس از مدتی که از سرویس USSD استفاده شد، بانک مرکزی از طریق شرکت شاپرک، ابلاغیه‌ای مبنی بر لغو پرداخت از طریق سرویس USSD به دلیل ناامن بودن به تمامی ‌شرکت‌های پرداخت الکترونیکی ( PSP ) ارسال کرد.

بانک مرکزی برای رفع این مشکل دستور داد: تمامی‌ شرکتها به منظور افزایش ضریب امنیتی ارتباط میان کارتهای بانکی و موبایل مشتریان که مهم ترین دغدغه امنیتی در خدمات مبتنی بر کانال به شمار می آمد در « سامانه پیوند » که توسط بانک مرکزی راه اندازی شده بود عضو شوند.

این سامانه به جای ارسال اطلاعات کارت مشتریان برای اپراتورهای مخابراتی در کانال USSD ، ارتباط میان کارت و موبایل مشتریان را از طریق وب سرویس انجام می‌دهد و اطلاعات به صورت رمزگذاری شده ارسال و دریافت می‌گردد.

و از ابتدای دی ماه سال 1395 رجیستری سامانه پیوند جهت ثبت و اتصال کارت‌های بانکی به سامانه جهت انجام تراکنش‌های بانکی از طریق USSD انجام، و تمام تراکنش‌هایی که بدون رجیستری ثبت میشد مشمول جریمه سنگین می‌شدند و اگر بدون رجیستری تراکنشی رخ می‌داد کانال موبایل متخلف قطع می‌گشت.

بانک مرکزی طی دستوری اعلام نمود: تمامی مشتریان بانک که قصد بهره مندی از خدمات USSD را دارند باید نسبت به اتصال شماره کارت خود به شماره تلفن همراه از طریق سامانه پیوند اقدام کنند.

جهت اتصال کارت بانکی به سامانه پیوند بانک مرکزی، ابتدا دارنده کارت بانکی باید وارد وب سایت بانک صادر کننده و سپس وارد بخش ثبت نام سامانه پیوند گردد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/چگونگی-ایجاد-سامانه-پیوند.bos