شماره: 522690 تاریخ : 1399/09/01-11:03:45

چگونه در سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی ثبت نام کنیم؟

سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی در راستای آئین نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم و بند(ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 ایجاد گردیده است. مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که ثبت اطلاعات را تمکیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد. اما برای ثبت نام در سامانه ی ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی سازمان امور مالیاتی از کجا شروع کنم؟
برای شروع مودیان مشمول مطابق فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور ابتدا باید وارد سامانه ثبت نام الکترونیک شوند. ورود به این سامانه مستلزم داشتن نام کاربری در سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. جهت دریافت مجوز ثبت اطلاعات پایانه فروشگاهی لازم است وضعیت ثبت نامی مودی مورد تایید نهایی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته باشد. پس از ورود به ثبت نام الکترونیک از طریق منوی " سایر خدمات " گزینه " ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی" را انتخاب نموده و اطلاعات پایانه فروشگاهی خود را ثبت نمایند.
مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان های مربوط به پایانه فروشگاهی تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می نماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بند ی تبصره 6 قانون بودجه 1398 می باشند.
در این مرحله مودیان باید تاریخ مشمولیت خود را بدانند. تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند از تاریخ شروع فعالیت آن ها می باشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید. تاریخ مشمولیت فعالین حوزه درمان، 1398/1/1می باشد.
سپس شماره سریال استاندارد پایانه فروشگاهی که همان شماره سریال دستگاه کارتخوان می باشد باید ثبت شود. این شماره توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی را از سازمان امور مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی در اختیار مودی قرار می گیرد. مودیان در این خصوص (و همچنین بروز هرگونه اشکال در شماره سریال) باید با شرکت تامین کننده پایانه فروشگاهی هماهنگی نمایند.
لازم به ذکر است ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی الزامی می باشد. با ثبت شماره سریال پایانه فروشگاهی کلیه اطلاعات مربوط به شماره سریال حافظه مالیاتی، شماره شبا حساب، شرکت تأمین کننده و نوع دستگاه بارگذاری می شود و نیازی به تکمیل کردن بقیه فیلدهای اطلاعاتی توسط مودی نمی باشد. شماره سریال یک عدد شانزده رقمی و ترکیبی از حروف و اعداد می باشد.
در مرحله بعدی مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده (شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام می شود. در صورتی که مدل دستگاه پس از بررسی شماره سریال به اشتباه نشان داده شود لازم است مودی با هماهنگی شرکت تامین کننده خود موضوع را رسیدگی نماید.
در مرحله بعد باید شماره سریال حافظه مالیاتی وارد شود. این شماره توسط شرکت های تأمین کننده که مجوز فروش پایانه فروشگاهی را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می شود و در هنگام خرید آن در اختیار مودی قرار می گیرد.
دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان می باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت می شود.
پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال می گردد. و باید توجه داشت که مودی بدون دریافت شناسه حافظه مالیاتی (شناسه یکتا) از سازمان مالیاتی نمی تواند صورتحساب صادر نماید.
مودیان محترم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین به منظور ثبت نام به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir ، قسمت ثبت سامانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی مراجعه نمایند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/چگونه-در-سامانه-ثبت-مشخصات-پایانه-فروشگاهی-و-حافظه-مالیاتی-ثبت-نام-کنیم.bos