شماره: 338454 تاریخ : 1397/02/15-06:58:22

گزارش

چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2018

خاورمیانه و شمال آفریقا

پیش‌بینی می‌شود رشد در منطقه در سال 2018 تا 3درصد و تا سال 2019 تا 3.2درصد افزایش یابد و رشد در جمهوری اسلامی ایران که دومین اقتصاد منطقه است، امکان دارد تا پایان سال 2018 به 4درصد برسد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛

توسعه‌ها و اخبار جدید: رشد در خاورمیانه و شمال آفریقا به شدت کاهش یافته و از 5درصد در سال 2016 به 1.8 درصد رسیده است.

کاهش رشد در صادرات نفت به علت کاهش تولید مشتقات نفتی و تنش های مداوم در منطقه، به صادر کنندگان نفت لطمه زده و این لطمه به صادر کنندگان و تولید کنندگان ، برای وارد کنندگان نفت بسیار مفید واقع شده است. همچنین اصلاح مالیاتی بر دو گروه صادر کننده و وارد کننده نفت تأثیر منفی داشته است.

رشد در بین اعضای انجمن همکاری خلیج (GCC)  به علت کاهش در استخراج نفت نیز کاهش پیدا کرده است. رشد در عربستان صعودی از 1.7 درصد در سال 2016 به 0.3درصد در سال 2017 کاهش یافته است. امارات متحده عربی همچنان 1.4درصد رشد داشته است.

بنظر می‌رسد جدل‌ها و شکاف‌های سیاسی میان قطر و همسایگانش به رشد قطر افزوده است اما فشار بر اقتصاد قدرت‌های همسایه محدود شده است. پس از نرخ بالای رشد در سال 2016 که بیشتر مدیون برداشته شدن تحریم‌ها بود، رشد در جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 به یک تعادل نسبی رسید و این تعادل در کل منطقه نیز قابل مشاهده بود.

میان وارد کنندگان نفت در منطقه، رشد در کشور مصر در سال 2017 روی عدد 4.2درصد ثابت ماند. این رشد خوب و بالا تنها به سبب موضوع نفت نبوده است؛ آمار و ارقام نشان داده است که رشد در کشور مصر مدیون سرمایه گذاری، تولیدات صنعتی و صادرات در نیمه دوم سال گذشته بوده است. رشد مراکش به شدت افزایش یافته و به 4.1درصد رسیده و آن هم به سبب روی آوردن به تولیدات چند فرهنگی و چند قومیتی است.

پیش‌بینی می‌شود رشد در منطقه در سال 2018  تا 3درصد و تا سال 2019 تا 3.2درصد افزایش یابد. این پیش‌بینی منوط به کم‌شدن تنش در منطقه و افزایش تولید و استخراج نفت در سال 2018 به حقیقت می‌پیوندد. احتمال می‌رود انجمن همکاری خلیج به علت آسان‌تر شدن تعرفه‌های مالیاتی و تغییر کاربری دادن به تولیدات غیر نفتی در برخی نقاط به رشد بالاتری در منطقه دست یابد. پیش‌بینی می‌شود رشد کشورهای عضو انجمن از 0.7درصد در سال 2017 به 2درصد برسد.

پیش‌بینی می‌شود رشد عربستان سعودی به 1.2درصد برسد. رشد در جمهوری اسلامی ایران که دومین اقتصاد منطقه است، امکان دارد تا پایان سال 2018 به 4درصد برسد.

خطرات بر سر راه: خطراتی وجود دارد که متوجه هر دو دسته وارد کنندگان و صادر کنندگان نفت می‌شود. ولی خوشبختانه احتمال وقوع خطرات بسیار کم است. خطرات ژئوپولیتیکی همچنان بر قوت خود باقی‌اند و با وجود تنش‌های میان منطقه تشدید می‌شوند.

وارد کنندگان نفت در معرض خطر درگیری های مسلحانه از جانب کشورهای فقیر منطقه همچون لیبی، سوریه و یمن هستند. این درگیری‌ها باعث شده اند مردم از غذا، آموزش و بهداشت محروم شوند و این سختی‌ها مردم را به مهاجرت واداشته که همین موضوع برای کشورهای میزبان نیز مشکل درست می‌کند، زیرا کشور میزبان باید در کمترین زمان برای پناهندگان سرپناه و امکانات بهداشتی و رفاهی فراهم کند.



 این گزارش در ویژه نامه الکترونیکی بورس، بانک و بیمه منتشر شده است.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/چشم-انداز-اقتصاد-جهانی-در-سال-2018.bos