شماره: 519405 تاریخ : 1399/06/23-05:22:45

عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار گفت:

چرخش به سمت تعادل/ در روزهای سخت، بازار سرمایه به درستی مدیریت شد

علیرضا تاجبر: «بازار سرمایه مورد توجه، تمرکز و حمایت مسولان درجه یک کشور است. متخصص ترین و باتجربه ترین مدیران در سازمان بورس و بازار سرمایه حضور دارند. رییس سازمان بورس در شرایط خاصی سکانداری بازار سرمایه را در اختیار گرفته و علی رغم اینکه هر روز با یک مسیله جدید روبرو است شرایط مدیریت و اقدامات درستی انجام شده است.»

به گزارش بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در بررسی روند بورس طی سال جاری، اظهارکرد: بعد از اردیبهشت ماهِ امسال شاهد ورود تاریخی مردم به بورس اما با روند صعود هیجانی شاخص بودیم. در نظر داشته باشید که چنین روندی در هیچ بازاری در دنیا طبیعی نیست. این روند صعودی پرشتاب، نشان دهنده تقاضای بالا برای ورود به بورس و نیز هیجان زیاد در این بازار است که این به نفع بازار سرمایه نبود.

تاجبر اصلاح را جزو ذات بازارسرمایه دانست و توضیح داد: چیزی که در بورس باید شاهد آن باشیم، وجود روندی متعادل، آرام با نوسانات مقطعی است. سهام همانطور که رشد می کند باید اصلاحات مقطعی هم داشته باشد و از طرف دیگر نیز همانطور که بازار نزول می کند باز هم باید اصلاح مقطعی داشته باشد.

بازارسرمایه؛ دغدغه نخست ارکان کشور

وی افزود: طی روند اصلاح شاخص بورس با چند اتفاق مهم و مثبت همراه شدیم؛ نخست این که موضوع بازارسرمایه به دغدغه اول بسیاری از ارکان کشور تبدیل شد که این حمایت اتفاق خوبی در جهت افزایش اعتماد مردم به بازارسرمایه است.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: مردم که پیش از این با بورس آشنا نبودند، با روی دیگر سکه یعنی با شکل نزولی بازار هم آشنا شده و متوجه شدند که بازارسهام صرفا «صعودی» نیست. براین اساس تجربه خوبی در این حوزه کسب کردند که دارایی ارزشمندی است. بازار سرمایه از شکل هیجانی خارج شده و اکنون شاهد بازار حرفه ای تری هستیم.

چرخش بازار به سمت تعادل

تاجبر تصریح کرد: به دلیل رشد نرخ دلار و فروش شرکت های صادراتی و عواملی دیگر، انتظار می رود با گزارشات شش ماهه خوبی مواجه باشیم. ما در روزهای آینده روند متعادلی را شاهد خواهیم بود و در نهایت بازار مسیر خود را پیدا می کند. بازارسرمایه تنها گزینه سرمایه گذاری مطمئن برای مردم است. در حال حاضر و با توجه به تورم موجود، سپرده بانکی توجیهی برای سپرده گذاری ندارد. از طرفی دیگر سایر بازارهای موازی مانند طلا و ارز، کالا و مسکن جذابیت نداشته و نیز دارای هزینه نگهداری و عدم شفافیت هستند؛ همچنین سفته بازی زیاد، مسایل امنیتی و مالیاتی هم در این بازارها وجود دارد، بنابراین تنها گزینه برای سرمایه گذاری بلند مدت و مطمئن بازارسرمایه است.

شرایط بورس، بی نظیر است / مدیریت بازارسرمایه به درستی انجا شده است

عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار تاکید کرد: امیدارم بازارسرمایه با آموزش و فرهنگسازی به مهارت و بلوغ کافی برسد و بتواند بین اظهار نظر کارشناسی و نظر غیر کارشناسی تمیز و تفاوت قایل شود، در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که نظرات غیرکارشناسی اثرات هیجانی نخواهد داشت. در این مسیر باید با کمک رسانه ها در سطح گسترده فرهنگ سازی کرد.

وی به شرایط بی نظیر در کل تاریخ بورس کشور اشاره کرد و افزود: همانطور که اشاره شد، این بازار مورد توجه، تمرکز و حمایت مسولان درجه یک کشور است. متخصص ترین و باتجربه ترین مدیران در سازمان بورس و بازار سرمایه حضور دارند. رییس سازمان بورس در شرایط خاصی سکانداری بازار سرمایه را در اختیار گرفته و هر روز با یک مساله جدید روبرو است و علی رغم مشکلات اقدامات درستی طی این مدت انجام شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/چرخش-به-سمت-تعادل-در-روزهای-سخت-بازار-سرمایه-به-درستی-مدیریت-شد.bos