شماره: 447023 تاریخ : 1397/11/06-10:41:36

پیام رئیس کل گمرک ایران به مناسبت روز جهانی گمرک

رئیس کل گمرک ایران طی پیامی با تبریک 26 ژانویه (6 بهمن ماه) روز جهانی گمرک به کارکنان این سازمان و خانواده‌های آنان، شرایط کنونی در حوزه اقتصاد را بسیار حساس خواند و بر لزوم تلاش روزافزون کارکنان گمرک در راستای تحقق اولویت های اقتصادی امروز کشور شامل تقویت ارزش پول ملی ، کاهش تورم و کمک به سیاست ها جهت جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی گمرک،

متن پیام مهدی میراشرفی در این خصوص به شرح زیر است:

همه ساله، 26 ژانویه به عنوان " روز جهانی گمرک " در تمام کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک گرامی داشته شده و با اعلام رسمی شعار سال جدید این سازمان از سوی دبیرکل سازمان جهانی گمرک با عنوان " مرزهای هوشمند برای تجارت، سفر و حمل‌ و نقل بدون وقفه " دور تازه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های گمرکی برای افزایش نقش و تأثیرگذاری عملکرد گمرک در تسهیل تجارت، مراقبت از مرزهای اقتصادی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید آغاز می‌شود.

به گمان من هدف اصلی انتخاب و اعلام این شعار از سوی سازمان جهانی گمرک، ایجاد تغییر و تحول در بهبود شیوه‌های خدمات‌دهی گمرکی به جامعه تجاری به ویژه کنترل های غیر مزاحم متناسب با پیشرفت‌های فناوری و حرکت رو به جلوی گمرکات در فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای تسهیل و توسعه تجارت بین‌المللی و همچنین ایفای نقش پررنگ‌‌تر در راستای زنجیره تأمین کالاها است.

خوشبختانه گمرک جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها پیش از اعلام شعار جدید سازمان جهانی گمرک (WCO) و تأکید بر عملی ساختن آن توسط گمرکات عضو، برنامه‌های زیادی را درخصوص تسهیل و تسریع مبادلات مرزی با استفاده از شیوه‌های مدرن گمرکی مانند ایجاد دروازه‌های مشترک مرزی (هم فیزیکی و هم مجازی)، تبادل اطلاعات الکترونیکی به صورت مجازی با گمرکات هم‌مرز، نصب و بهره‌برداری از تجهیزات و ابزارهای پیشرفته کنترلی و بازرسی نظیر ایکس‌ری‌ها، نصب وسایل ردیابی خودکار بر روی حامل‌های ترانزیتی و... اجرایی نموده و همکاری نزدیکی با گمرکات کشورهای همسایه دارد. علاوه بر این در جهت افزایش امنیت محموله‌های تجاری و مقابله با اشکال مختلف قاچاق مواد مخدر و کالا گام‌های بلندی برداشته است و در نظر دارد در آینده سطح این همکاری‌ها و مشارکت‌ها را افزایش دهد.

در راستای شعار سال 2019 اقداماتی را باید در خصوص هوشمند سازی تجارت انجام دهیم که بهره گیری از ابزارهای کنترلی غیر مزاحم و غیر فیزیکی بهترین توصیه جهت عملیاتی کردن شعار سازمان جهانی گمرک است . در کنار مکانیزاسیون رویه ها و بکارگیری سامانه های الکترونیکی ؛ نصب تراشه های RFID بر روی کانتینرها ، توسعه تجهیزات GPS ، اسکنرها ، دستگاه های ایکس ری ، دوربین های OCR و کراس چک کردن اطلاعات می توانند در هوشمند سازی تجارت با استفاده از ابزارهای غیر مزاحم کمک نمایند .

همکاران شریف، خدوم و زحمتکش گمرکات سراسر کشور

روز جهانی گمرک را به شما و خانواده‌های محترم تان تبریک می گویم و صمیمانه از زحمات بی‌دریغ و خدمات شایسته همکارانم خاصه در گمرکات مرزی و نقاط دورافتاده و محروم که با سخت‌ترین شرایط و کمترین امکانات به خدمتگزاری مشغولند، تقدیر و تشکر می کنم .

برای اینجانب که چند ماهی است افتخار ادامه همکاری و خدمتگزاری در کسوت ریاست کل سازمان را دارم مطلوب و مرضی خاطر آن بوده و هست که با اختصاص منابع معیشتی افزون‌تر و برقراری خدمات رفاهی بیشتر، شرایط بهتری را برای همکاران صدیق و شریف در راستای حفظ و تقویت سرمایه انسانی فراهم سازم .

با توجه به شرایط حساس کنونی ، مسئولیت فرد فرد ما کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت انجام وظایف و ایفای مأموریت خطیر صیانت از مرزهای اقتصادی از هر زمان دیگری سنگین‌تر و حساس‌تر است و تلاش‌هایمان در جهت کمک به شرایط اقتصادی کشور ملموس‌تر و محسوس‌تر خواهد بود. به همین دلیل اینجانب انتظار دارم که همکاران ارجمندم در گمرکات سراسر کشور به‌خصوص گمرکات مهم و مرزی همچون گذشته در انجام سریع تشریفات ترخیص کالاهای ضروری مورد نیاز مردم و همچنین مواد اولیه و قطعات و ماشین‌آلات خطوط تولید و نیز صادرات کالا به عنوان شریان حیاتی اقتصادی کشور از هیچ تلاشی فروگذار ننموده و هم و غم خود را مصروف خدمت شبانه‌روزی به مردم شریف و سربلندی و اعتلای ایران عزیز کنند و با تلاش روزافزون برای تحقق اولویت های اقتصادی امروز کشور در راستای تقویت ارزش پول ملی ، کاهش تورم و کمک به سیاست ها جهت جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش نمایند .

بار دیگر روز جهانی گمرک را به همه همکاران سخت‌کوش و خانواده‌های گرامی آنان تبریک می‌گویم و از خداوند متعال تندرستی و شادکامی همگان را خواهانم.

مهدی میراشرفی 
رئیس کل گمرک ایران

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پیام-رییس-کل-گمرک-ایران-به-مناسبت-روز-جهانی-گمرک.bos