شماره: 388657 تاریخ : 1397/07/18-12:02:31

پست ملی ایران، نعمتی برای همه ایرانیان

ارسلان عبدالله پوربوکانی رییس اداره پست شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی در یادداشتی که در روزنامه مردمسالاری منتشر کرده به تشریح نقش و ج پست پرداخته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت پست، متن این یادداشت بدین شرح است:

 در زمانیکه فناوری با شتاب هرچه بیشتر در حال گسترش است نهادهای سنتی و قدیمی بایستی با استفاده از ظرفیت و توانایی‌های خود در راستای سازگاری با عصر جدید تلاش نمایند. در این میان پست که از قدیمی‌ترین نهادهای خدمات رسان ارتباطی در طول تاریخ است از دیر باز مورد توجه دولتمردان و به دنبال آن مردم جامعه بوده است امروزه نیز همچون صنعتی ارتباطی برای ارائه خدمات به آحاد جامعه تغییر چهره داده است. با نگاهی گذرا به سیر تکاملی پست در طول تاریخ می‌توان به قدمت و اهمیت پست پی برد.

پستی که در برهه‌ای از زمان با استفاده از ابتدایی ترین وسایل مانند پیک‌های پیاده و چاپارهای اسب سوار دستورهای امرا و پادشاهان را با اسب‌های تندرو و با طی مسافت‌های طولانی به نقاط دیگر منتقل می‌کرد و پس از آن دوره و همزمان با صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر خدمات پستی به صورت منظم ارائه می‌داد هم اکنون و در دوران معاصر نیز پست در ایران رسالت و ساختار خود را متحول نموده است فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف پست ارائه می‌گردد همگی حاکی از ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات، حذف ساختار سنتی پست و اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی با استفاده از فناوریهای موجود است.

اگر دایره عملکرد پست در گذشته تنها به انتقال اطلاعات مورد نیاز حکومتها محدود می‌شد پست جدید توانسته در تحولات عظیم بشری در عرصه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ مؤثر واقع شود. برآورده ساختن انتظارات جامعه و وظایف و رسالتهایی که برای پست در نظر گرفته شده خود مستلزم امکانات و نیازمند توجه ویژه دولتمردان است. چرا که پست با شبکه پیچیده و در دسترس خود در شهرها و روستاهای کشور نیازمند تجهیزات و امکانات مناسب آن می‌باشد امکانات درون سازمانی و برون سازمانی همچون جاده‌های ارتباطی و وسایل ارتباطی سریع السیر همه می‌توانند به پست در انجام وظایف محوله یاری رسانند تا تلاش شبانه روزی کارکنان زحمتکش این شبکه به ثمر رسیده و در راستای پیشرفت و توسعه جامعه نقش بهتری را ایفا کنند.

پست نماد قدمت و خدمت در طول تاریخ همیشه پیش قراول خدمات رسانی به مردم بوده و در ایران قرنهاست از طریق نامه رسانهای مورد اطمینان خود بهترین‌ها را به مردم هدیه می‌نماید. افزایش سطح کمی و کیفی خدمات ارائه شده در پست ایران هر روز محسوس تر از دیروز بوده ولی متاسفانه این خدمات چنان در سایه بی مهری به سر می‌برد و به دست فراموشی سپرده است که غیر از تلاشگران این عرصه کسی را نمیتوان یافت که خدمات ارزنده آنها را به یاد داشته باشد. حتی رسانه‌ها، مسوولین و سایر دستگاهها این نماد را به کلی فراموش نموده اند سخن از پست و کارکنان زحمتکش آن است. نماد قدمت و خدمت از قدیمترین دستگاههای خدمات رسان از دوران هخامنشی گرفته و تا عصر دیجیتال امروز پای به پای تغییرات علمی و تکنولوژیکی قدم برداشته است.

آری پست که از گسترده ترین شبکه فیزیکی خدمات رسانی در دنیا بهره می‌برد ولی در ایران گسترده ترین سایبان سکوت بر سر آن سایه افکنده است. پست که توانسته با ضریب نفوذی که در جامعه کسب نموده خدمات خود را به اقصی نقاط کشور منتقل نماید و به عنوان بهترین و با اطمینان ترین دستگاه خدمات ارتباطی در سراسر کشور خود را معرفی نماید. به طوریکه در دنیای دیجیتال امروزین نیز پست بازیگر اصلی در تجارت الکترونیک مشغول ایفای نقش است. ولی به جایگاه اصلی خود در ساختار جامعه و آنچنان که شایسته آن است دست نیافته و مورد توجه قرار نگرفته است.

هم اکنون پست ایران به عنوان متولی اصلی و قانونی کسب و کارهای آنلاین و الکترونیکی شناخته شده است که برای مشتریان این نوع تجارت هم مقرون به صرفه بوده و هم قابل اعتماد. پست ملی ایران توانسته با ارائه تسهیلات گمرکی و فرامرزی تجربه یک صادرات آسان را برای صادرکنندگان کالا و خدمات فراهم نماید. و در سالهای اخیر توانسته با ژئوکدکردن اماکن کشور که نقش اساسی در تحقق دولت الکترونیک دارد خدمات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی را به جامعه ارائه نماید امید است پاییز رنگانگ امسال و مهر دل انگیز آن یاد و گرامیداشت روز جهانی پست را بر دل همه مهربانان منقوش نماید.

در اینجا ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که پس از انقلاب صنعتی صاحب نظران اقتصادی و اجتماعی معتقدند که یکی از عوامل پیشرفت کشورهای توسعه یافته مهمترین سرمایه آن کشورها نیروی انسانی آن کشورهاست در درون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیروی انسانی شاغل در شرکت‌های تابعه وزارتخانه با تبعیضات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند کارکنان شبکه پستی در حقوق و احکام استخدامی و مزایای دریافتی در مقایسه با سایر شرکتهای تابعه وزارت، مظلوم واقع شده‌اند این در حالیست که کلیه عملیات و امورات و خدمات پستی به وسیله نیروی انسانی انجام می‌گیرد و در سایر شرکتها این دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیکی هستند که منبعی مهم برای کسب درآمد می‌باشند. همچنین امید است پست همچنان که در گذشته جایگاه مهمی نزد دولتمردان و جامعه داشته هم اکنون با مدیریت جدید آن بتواند جایگاه بهتری در کشور دست یافته و سایه بی‌مهری و فراموشی از سیمای درخشان شبکه پستی رخت بربسته و نعمت سلامتی و لبخند رفیق قامت سروی کارکنان دلسوز آن که مهمترین سرمایه این نهاد هستند، شود. 17 مهرماه روزجهانی پست بر همه والاهمتان و مهربانان شبکه پستی کشور مبارک باد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پست-ملی-ایران-نعمتی-برای-همه-ایرانیان.bos