شماره: 533056 تاریخ : 1399/09/20-10:14:20

یاددشت

پست سربلند در یک آزمون تاریخی دیگر

احسان گنجی کارشناس ارتباطات شرکت ملی پست طی یادداشتی که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده، به نقش تاریخی پست در دوره شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست در این یادداشت آمده است:

پست ایران در جاده تاریخ، تاکنون کوره راه های پرپیچ و خمی را پشت سرگذاشته و توانسته با موفقیت از آزمون های بسیاری عبور کند. امروزه در همه دنیا، ایران باستان به عنوان بنیانگذار خدمات پستی، شناخته می شود و خدمات پستی در ایران پیشینه ای چندهزار ساله دارد. در دوران معاصر، نهاد رسمی و دیوانی پست به شکل امروزی، در آغاز انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی نیز در معرض آزمونی به غایت دشوار قرار گرفت و با وجود محدودیت های ارتباطی آن سال ها، پست توانست پل مستحکم گفتگو میان فرماندهان و رزمندگان در جبهه های جنگ با خانواده های نگران و چشم انتظار باشد. اسناد تاریخی و ارزش مند بسیاری از آن دوران به جا مانده که به خوبی نقش مؤثر پست را در تبادل پیام در آن دوران حساس نشان می دهد و در قالب نامه ها و اسناد مکتوب از سیر تحولات آن روزهای تاریخی، منبعی ماندگار را به یادگار گذاشته است.

همه گیری ویروس کرونا و تأثیرات عظیمی که در مقیاس جهانی از خود به جا گذاشته، بدون تردید یکی دیگر از دوران هایی است که برای بسیاری از نهادهای خدمت رسان از جمله جامعه پزشکی و درمانی کشورهای مختلف نقطه عطفی تاریخی به شمار می آید. متعاقب این بحران بزرگ، پروتکل های بهداشتی و مراقبتی مشخصی تدوین و تبلیغ شده تا مردم در همه جای این سیاره بحران زده بتوانند با تحمل کمترین خسارات ممکن، از تندباد این حادثه عبور کنند. اصل اول در تمامی دستورالعمل ها، توصیه به پیشگیری و ماندن در خانه است. بیرون نیامدن از خانه برای کارهای غیرضروری امری است که همه کارشناسان بهداشتی دنیا بر آن توافق نظر دارند و نیز مورد تأیید و تأکید سازمان بهداشت جهانی است.

از همان روزهای اول صدور این دستورالعمل ها، کاهش ترددهای عمومی در اغلب شهرهای کشورمان و عدم مراجعات حضوری مردم به اماکن تجاری و اداری، می توانست باعث ایجاد اختلال در جریان عادی زندگی شود و اسباب نارضایتی عمومی را فراهم کند، از همین رو شرکت ملی پست خود را در موقعیتی حساس و کلیدی یافت. این شرکت در اولین روزهای همه گیری ویروس، با تشکیل کمیته بحران و برگزاری جلسات تخصصی پیرامون چگونگی خدمت رسانی در این دوره حساس، به سرعت تصمیم گرفت تا با استفاده از نهایت توان اجرایی و عملیاتی خود، در جهت جبران کاهش ترددهای عمومی و کمک به مردم برای حفظ فاصله اجتماعی و ماندن در خانه، اقدام کند.

با گذشت 9 ماه از اولین روزهای ظهور این ویروس و تأثیراتی که بر جامعه گذاشته، پرسنل شرکت ملی پست، با فداکاری های مثال زدنی، علیرغم خطراتی که جان و سلامت آن ها را تهدید می کند، همچنان در میدان جنگ با این ویروس ایستاده و با وجود تعطیلی های گسترده در اغلب استان های کشور -بدون حتی یک روز تعطیلی- کمر همت به انجام وظائف خود بسته است. در این ماه ها، شرکت ملی پست توانسته از طریق برجای گذاشتن رکوردهای بی سابقه ای از جابه جایی مرسولات و بسته های پستی، کمک شایانی به کاهش ترددهای غیرضروری در سطح جامعه نماید و در سنگر مبارزه با ویروس کرونا نقشی تاریخی و کم سابقه ایفا کند.

این روزهای درخشان در کارنامه پست، البته همچنان ادامه دارد و با وجود تعطیلی های گسترده در کشور، شرکت ملی پست فعال تر از پیش در حال خدمت رسانی است. در چنین شرایطی، خدمات پست همچون همیشه به آسانی در دسترس عموم قرار دارد و مردم، بسیاری از مایحتاج خود را از طریق خرید الکترونیکی و سفارش از راه دور انجام می دهند. نامه رسان های شبکه پستی کشور در موقعیتی خطیر، نقشی تاریخی پیدا کرده اند و قهرمانانه در خط مقدم نیروهای این شرکت، از هرگونه تلاشی برای عبور از این گذرگاه سخت، دریغ نمی کنند. این روزهای دشوار دیر یا زود سپری خواهند شد و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از آن برجا خواهدماند، اما روشن است که این موقعیت های حساس و خارق العاده ، انسان های ویژه ای را طلب می کند، انسان هایی که شعاع دید گسترده ای دارند، نقش تاریخی خود را درک می کنند و دشواریِ وظیفه را تاب می آورند.

احسان گنجی ، کارشناس ارتباطات


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پست-سربلند-در-یک-ازمون-تاریخی-دیگر.bos