شماره: 517419 تاریخ : 1399/05/15-05:48:14

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

پروژه های آبیاری هوشمندسازی می شود

علیمراد اکبری گفت: هوشمندسازی پروژه های آبیاری برای افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش بانک و صنعت، علیمراد اکبری، اعتبار طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در سال جاری را بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار، 100 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری تاکنون 32 هکتار از اراضی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند و 132 هزار هکتار در حال اجرا است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: بیش از 95 درصد تجهیزات و لوازم آبیاری طرح های آب و خاک تولید داخل است. همچنین هوشمندسازی پروژه های آبیاری برای افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

اکبری با بیان اینکه طرح احیا و مرمت قنوات امسال 140 میلیارد تومان اعتبار دارد، گفت: این میزان اعتبار نسبت به پنج سال گذشته رشد 14 برابری داشته است.

به گفته وی، به نظر می رسد هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در بخش آب سرمایه گذاری نکرده است. در دولت تدبیر و امید و از محل صندوق توسعه ملی حدود 12 میلیارد دلار در بخش آب سرمایه گذاری شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قبل از انقلاب میزان اجرای طرح آبیاری تحت فشار 38 هزار هکتار و شبکه های آبیاری و زهکشی حدود 120 هزار هزار هکتار بوده است، گفت: در حال حاضر وسعت اجرای طرح آبیاری تحت فشار به 2 میلیون و 400 هزار هکتار و شبکه های آبیاری و زهکشی به یک میلیون و 600 هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سال 92 راندمان آبیاری در کشور 39 درصد بوده است، گفت: با اجرای طرح های آب و خاک و سایر عملیات به زراعی، هم اکنون راندمان آبیاری به 45 درصد رسیده و بهره وری آب از 920 گرم به 1450 گرم ماده خشک به ازای مصرف یک متر مکعب آب رسیده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پروژه-های-ابیاری-هوشمندسازی-می-شود.bos