شماره: 519128 تاریخ : 1399/06/18-12:27:13

پر و کم بارش ترین حوضه های آبریز کشور کدامند

وضعیت بارش در 6 حوضه اصلی آبریز کشوردر آخرین ماه سال آبی. جاری نشان از آن دارد که حوضه آبریز دریاچه ارومیه با کم ترین میزان بارش و حوضه آبریز مرزی شرق پربارش ترین ها به شمار می روند.

به گزارش بانک و صنعت، میزان بارش های سال آبی جاری در 6 حوضه اصلی آبریز کشور براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران بیانگر آن است که چهار حوضه آبریز تا هفدهم شهریور نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش بارش دست و پنجه نرم می کنند.

همچنین وضعیت بارش در دو حوضه آبریز اصلی تا هفدهم شهریور نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش بارش همراه شده و این درحالی است که در سال های گذشته این دو حوضه جزو حوضه های کم بارش بوده اند.

بررسی وضعیت بارش ها در عین حال نشان می دهد در میان 6 حوضه اصلی آبریز کشور شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دو حوضه دریاچه ارومیه و مرزی شرق هم با کمترین و بیشترین بارش در سال آبی جاری و تا هفدهم شهریور روبرو بوده اند.

میزان بارش های دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا هفدهم شهریور 366.1میلیمتر است درحالی که پارسال و در همین بازه زمانی این حوضه 492.1میلیمتر بارندگی داشت.

وضعیت بارش ها در حوضه آبریز مرزی شرق هم از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه98) تا هفدهم شهریور به این صورت است که 148.6میلیمتر بارش در این حوضه رخ داد.

پارسال و در همین بازه زمانی میزان بارش های حوضه آبریز مرزی شرق 120.3میلیمتر بود که رشد 24درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت بارش در کل کشور نیز در سال آبی جاری تا هفدهم شهریور به این ترتیب است که تاکنون 316.9 میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال با بارش 340.4میلیمتری کاهش هفت درصدی دارد.

در عین حال وضعیت بارش ها در کل کشور نسبت به میانگین دوره درازمدت 51ساله از رشد 27درصدی برخوردار شده است.

چندی پیش رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره وضعیت بارش ها گفت: گرچه امسال بارش ها کمی کاهش یافته اما در مجموع سال آبی خوبی است.

سال آبی هرسال از مهرماه آغاز شده و تا آخر شهریور ماه سال بعد ادامه دارد اکنون در اخرین ماه سال آبی جاری قرار گرفته ایم و سایه تغییر اقلیم بر کشورمان گسترده است.

وزیر نیرو گفت: ممکن است سال آبی آینده پربارش و یا کم بارش باشد، بنابراین باید برای هر دو وضعیت آماده بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پر-و-کم-بارش-ترین-حوضه-های-ابریز-کشور-کدامند.bos