شماره: 575383 تاریخ : 1400/01/08-10:48:09

یاددشت

پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

طبق «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» کلیه اشخاص مشمول ثبت نام و نصب سامانه های فروشگاهی مکلف هستند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند .

به گزارش بانک و صنعت: خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست; اما مودیان مزبور موظف هستند تمامی صورت حساب های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، از طریق سامانه مودیان صادر کنند .


برخی دیگر از تکالیف افراد مشمول اجرای این قانون به این شرح است :
1- درصورتی که مودی، برخی از فعالیت ها و یا معاملات خود را کتمان کند، یا از صدور صورتحساب های خود از طریق سامانه خودداری کرده یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مودی را از طریق سامانه مودیان به اطلاع وی برساند. درصورتی که مودی موارد مزبور را پذیرفته و آن ها را در کارپوشه خود در سامانه مودیان ثبت یا اصلاح کند، صرفا مشمول جریمه های موضوع ماده (22) این قانون خواهد شد .
درصورتی که مودی آن موارد را نپذیرفته و از ثبت یا اصلاح آن ها در سامانه مودیان امتناع کند، سازمان مراتب تخلف مودی را با اسناد و مدارک مثبته به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می دهد. در صورت تأیید تخلف توسط هیات های حل اختلاف مالیاتی، سازمان می تواند با مراجعه حضوری یا مطالبه دفاتر و اسناد او، نسبت به حسابرسی دوره های مالیاتی سال تخلف اقدام نماید. علاوه بر این، مودی متخلف مشمول جریمه های موضوع ماده (22) این قانون خواهد بود .
2- اشخاص مشمول مکلف اند شماره حساب یا حساب های بانکی و شناسه یکتای دستگاه های کارت خوان بانکی (pos) یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند .
در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه کارت خوان بانکی (pos) یا درگاه های پرداخت الکترونیکی جدید، اشخاص مشمول مکلف اند اطلاعات آن ها را بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان به سازمان اعلام کنند .
3- اشخاص مشمول مکلف اند درصورتی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی فراهم نباشد مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می کند، حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند و تا زمان امکان پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، فروش های خود را به ترتیبی که سازمان به موجب دستورالعملی مقرر می کند، ثبت و صورتحساب های صادره را به سازمان ارسال کنند .
4- درصورتی که به هر دلیلی اعم از تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسب وکار، بهره برداری از پایانه فروشگاهی به طور موقت یا دائم متوقف شود، اشخاص مشمول مکلف هستند مراتب را ظرف مدت ده روز از توقف بهره برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند .


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پایانه-های-فروشگاهی-و-سامانه-مودیان.bos