شماره: 514680 تاریخ : 1399/03/31-03:27:47

پاسخگویی به برخی مشکلات پیش روی حوزه صنعت

سعید زرندی: اثرات تحریم و کرونا بر حوزه صنعت باعث شد تغییراتی در میزان واردات جهانی و کاهش قیمت ها شکل بگیرد لذا در سال 99 برنامه وزارتخانه پاسخگویی به برخی مشکلات پیش روی حوزه صنعت است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز (شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: در سال 99 برنامه وزارتخانه پاسخگویی به برخی مشکلات پیش روی حوزه صنعت است.

وی در ادامه به بیان مشکلات پیش رو پرداخت و گفت: اولین مشکل پیرامون حوزه ارتباطات بین المللی کشور است، اثرات تحریم و کرونا بر حوزه صنعت باعث شد تغییراتی در میزان واردات جهانی و کاهش قیمت ها شکل بگیرد که نتیجه نهایی آن کاهش درآمد ارزی کشور بود؛ بنابراین در سال 99 برنامه هایی را با رویکرد پاسخگویی به این بحران ها تدوین کردیم.

زرندی افزود: با انتصاب مدرس خیابانی بعنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغییری در رویکردها ایجاد نشد و در چهار جهت اصلی به تایید وی رسید. این چهار جهت گیری شامل جهش تولید، اتمام طرح های نیمه تمام، بحث توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت تنظیم بازار می باشند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به 40 پروژه انتخاب شده در سال جاری، گفت: نزدیک به 24 پروژه ادامه برنامه های سال قبل وزارتخانه بود که در راستای رویکرد سه ساله تدوین شده است.

زرندی ادامه داد: با توجه به رویکرد برنامه محوری که سال گذشته در وزارتخانه طراحی کرده بودیم هفت محور اصلی را بعنوان جهت گیری وزارت صمت مشخص کردیم و تمام 40 پروژه را در ذیل این 7 برنامه پیش بردیم.

توسعه ساخت داخل با هدف گذاری 3.2 میلیارد دلار

وی تاکید کرد: سال جاری برنامه وزارتخانه توسعه و تعمیق نهضت ساخت داخل با هدف گذاری 3.2 میلیارد دلار است.

زرندی افزود: در ادامه تکمیل موضوع نهضت ساخت داخل، استفاده از ظرفیت های خالی واردات است. همچنین تکمیل راه اندازی طرح های نیمه تمام برای 2200 واحد هدف گذاری شده است.

مدیریت واردات و صادرات غیرنفتی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در خصوص مدیریت واردات و صادرات غیرنفتی گفت: در سال جاری حدود 1568 ردیف کالا با محدودیت واردات مواجه هستند، با برنامه ریزی های انجام شده بالغ بر 2500 ردیف کالا محدودیت واردات دارند که امیدواریم بتوانیم ساخت داخل را جایگزین آن ها کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز مانند سال گذشته 15 کشور همسایه مورد هدف صادرات قرار دارند که چین و هند به کشورهای هدف صادراتی اضافه شده اند.

زرندی با اشاره به برنامه های پیش روی حوزه معدن گفت: در حوزه معدن 45 برنامه در ذیل آن آورده ایم مانند، راه اندازی معادن غیرفعال به عنوان مکمل طرح معادن کوچک اضافه شده است. برنامه داریم بتوانیم 1020 معدن کوچک را در سراسر کشور فعال کنیم و ظرفیت هایی را که وجود دارد را به چرخه بازگردانیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود 9800 واحد تعطیل در حوزه صنعت وجود دارد، گفت: این عدد سال گذشته 10800 بود که با کاهش همراه بوده. تمام اولویت ما این است که ابتدا آن 9800 واحد را فعال کنیم بعد سرمایه گذاری های جدید انجام دهیم. در ابتدا به خود سرمایه گذاران گفته می شود و اگر سرمایه گذار نتوانست به سرمایه گذار جدید اطلاع می دهیم.

زرندی:در شرایطی که کشور با چالش نقدینگی مواجه است، مشکل اصلی صنعت کمبود نقدینگی است.

وی افزود: ساعتی 69 میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود در همین زمان صنعت کشور با کمبود نقدینگی مواجه است، یعنی ما با پارادوکس نقدینگی مواجه هستیم. لذا تمام برنامه های وزراتخانه را در راستای پاسخ به این مشکل تبیین کرده ایم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با بیان اینکه بازار سرمایه یک فرصت طلایی در حوزه صنعت محسوب می شود، افزود: ما در سال جاری باید بتوانیم این فاصله ایجاد شده بین کمبود نقدینگی تولید و افزایش نقدینگی بازار را از طریق بازار سرمایه رفع کنیم. لذا برنامه ای جدی را در راستای برنامه سال گذشته طراحی کردیم. هدفگذاری کردیم 100 شرکت به سمت انتشار اوراق یا به سمت عرضه اولی بروند.

وی با بیان اینکه نیاز صنعت کشور 525 هزار میلیارد تومان نقدینگی است، اضافه کرد: سیستم بانکی شاید در بهترین حالت 300 هزار میلیارد تومان بتواند تامین مالی کند لذا برای تامین تفاوت آن باید از ابزارهای جدید کمک بگیریم. در سه ماهه اول سال جاری توانستیم نقش آفرین باشیم و سه شرکت صنعتی برای تامین مالی به این سمت حرکت کردند و در همین مدت 1450 میلیارد تومان انتشار اوراق داشتیم از سوی این سه شرکت انجام گرفته است. ما همه این 110 شرکت به خصوص شرکت های بزرگ را به سمت بازار سرمایه در قالب انتشار سهام و عرضه اولیه سوق می دهیم.

ظهور و قانونی شدن پدیده رمز ارزها

زرندی در رابطه با ظهور پدیده رمز ارزها اظهار کرد: برای جلوگیری از فعالیت های غیر قانونی و زیرزمینی در این زمینه، از آبان سال گذشته این فعالیت به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: تا کنون 733 ثبت نام برای دریافت جواز تاسیس در این حوزه به ثبت رسیده است که 536 شرکت جواز تاسیس دریافت کرده اند، در حوزه پروانه های بهره برداری نیز 10 شرکت در فرآیند اخذ پروانه هستند.

زرندی در ادامه گفت: محدودیت حداقل 250 کیلو واتی و دست کم فعالیت در شهرک های صنعتی، از جمله محدودیت های در نظر گرفته شده در این موضوع است و با توجه به قاچاق بودن دستگاه ها، فرصت زمانی به فعالان این عرصه برای دریافت جواز داده شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پاسخگویی-به-برخی-مشکلات-پیش-روی-حوزه-صنعت.bos