شماره: 512015 تاریخ : 1399/02/13-11:43:25

وضعیت سنجی فضایی استان های کشور آغاز شد

مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و دبیرخانه شورای عالی فضایی گفت: سازمان فضای ایران بر اساس بندهای 2 و 8 و9 فصل 4 سند جامع هوافضای کشور، وضعیت سنجی فضایی استان های کشور را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سعید قربانی از وضعیت سنجی فضایی استان های کشور خبر داد و گفت: این وضعیت سنجی در خصوص سیاست های کلان در راستای استفاده از توان داخلی، ظرفیت سازی و ایجاد مشارکت حداکثری، اولویت دهی به بخش های غیر دولتی در حوزه خدمات و کاربردهای فضا پایه کشور انجام خواهد شد.

وی گفت با اشاره به این که نتایج این وضعیت سنجی به زودی تحلیل و مورد تصمیم و اقدام قرار خواهند گرفت، ادامه داد: این وضعیت سنجی با رویکرد سه گانه و با استفاده از سنجش ظرفیت ها، توانمندی ها و نیازمندی های فضا پایه استان ها با همکاری ادارات کل استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب طراحی پرسشنامه بسته و باز انجام شده است.

قربانی در خصوص فرم های طراحی شده اقلام داده ای شاخص هایی که مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است، افزود: ظرفیت هایی مانند آسمان پاک و دید شفاف آسمان شب، اقلیم های مناسب گردشگری فضا پایه، تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان ها در رشته های مرتبط هوا فضا و سنجش از دور، میزان علاقه مندی سرمایه گذاری در حوزه های فضایی، وضعیت موجود زیرساخت های آزمایشگاهی، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان، پارکهای علم وفناوری مرتبط گروه اول را تشکیل می دهند.

وی در خصوص دسته بندی دوم خاطرنشان کرد: نیازمندی هایی از قبیل میزان رخدادهای طبیعی منطقه ای وتقاضای خدمات ماهواره ای درمدیریت پیشگیری و بحران، میزان تقاضای سرمایه گذاری در بخشهای فضایی، میزان سکونت و نیاز مناطقی که پوشش ارتباطی کابلی ندارند.

گروه بندی بعدی نیز شامل توانمندی هایی از قبیل میزان محصولات و خدمات فضاپایه تجاری شده، تعداد شرکت ها و استارتاپ های فعال، تعداد همایش ها و نشست های تخصصی فضامحور، تعداد مقالات کتب و تالیفات مرتبط می شود.

وی در پایان تاکید کرد: تحلیل آماری این وضعیت سنجی از استان های کشور ملاک سیاست گذاری های آینده سازمان فضایی برای ظرفیت سازی فناورانه، خدمات وکاربردهای فضاپایه و ترویج در سطح استان ها قرار خواهد گرفت و طبعا «مبنایی برای تنظیم سیاست ها و برنامه های سفرهای استانی» خواهد بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/وضعیت-سنجی-فضایی-استان-های-کشور-اغاز-شد.bos