شماره: 520560 تاریخ : 1399/07/10-04:21:38

همکاری گمرکات با آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده استاندارد

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: مکاتبه مستقیم گمرکات با آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده استاندارد، گامی دیگر در تسریع انجام تشریفات گمرکی است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهرداد جمال ارونقی گفت: در راستای تسریع و تسهیل در فرآیند ارزیابی و انجام تشریفات گمرکی و انطباق کالاهای وارداتی و صادراتی مقرر شد تا به منظور تعیین ماهیت کالاهای وارداتی و صادراتی غیرمشمول استاندارد اجباری، گمرکات کشور به صورت مستقیم با آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد مکاتبه کرده و از ارجاع این استعلام ها به موسسه استاندارد خودداری کنند.

به گفته وی، با توجه به مفاد تفاهم نامه بین گمرک ایران و سازمان ملی استاندارد، گمرک می تواند نسبت به مکاتبه مستقیم و ارسال نمونه به آزمایشگاه های مورد تایید سازمان استاندارد با اولویت دارندگان گواهی نامه 17025، پژوهشگاه استاندارد و سایر آزمایشگاه های همکار، فقط به منظور تعیین ماهیت کالاهای غیرمشمول استاندارد اجباری اقدام کند.

این مقام مسوول افزود: بدیهی است در صورت بروز اختلاف بین نتایج آزمون منتشره از آزمایشگاه های همکار، می توان به عنوان فصل الخطاب از توانمندی های پژوهشگاه استاندارد استفاده کرد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده اسامی آزمایشگاه های همکار و شرکت های بازرسی مورد تایید، توسط سازمان ملی استاندارد به روزرسانی و بر روی پرتال سازمان مذکور قرار گیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران خاطرنشان کرد: با اخذ نام کاربری و کد ورودی به سامانه جامع امور گمرکی، آزمایش های همکار و شرکت های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد، می توانند برای ارائه خدمات به مراجعان در سامانه EPL فعالیت کنند.

ارونقی در خاتمه بیان داشت: گمرک در فرآیند اشاره شده نقش نظارتی داشته و نمونه برداری از اقلام مورد نظر توسط شرکت های بازرسی انجام می شود و با اجرایی شدن این فرآیند و عدم مکاتبه با موسسه استاندارد درباره تعیین ماهیت کالاها، روند انجام تشریفات گمرکی سرعت می گیرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/همکاری-گمرکات-با-ازمایشگاه-های-تایید-صلاحیت-شده-استاندارد.bos