شماره: 518837 تاریخ : 1399/06/13-10:53:24

گزارش

همسان سازی یا متناسب سازی؟ کلاه گشاد بر سر بازنشستگان تامین اجتماعی!

اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد ماه سال جاری که به متناسب سازی تغییر وضعیت داد ، در شرایطی است که اختلاف طبقاتی حداقل بگیران و حداکثر بگیران از 7 میلیون تومان به 10 میلیون تومان تغییر کرد درحالیکه این به اصطلاح « متناسب سازی حقوق بازنشستگان » به اندازه ی سر سوزنی به حال حداقل بگیران تفاوتی ندارد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، حدود 8 سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما سال ها از تصویب این قانون توسط مجلس می گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم توجهی هر ساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوشبینانه محدودیت منابع دولت، باعث شد که این موضوع دچار یک عقب ماندگی جدی شود.

بالاخره با تاخیر هشت ساله در تیرماه سال جاری همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به تصویب هیأت دولت رسید.

وعده هایی که در حد حرف باقی ماند

از بیست مرداد ماه سال جاری طبق وعده مسئولان مبلغی برای بازنشستگان تحت عنوان همسان سازی و متناسب سازی واریز شد که مورد انتقاد بسیاری از بازنشستگان قرار گرفت. براساس وعده دولت، قرار بود دریافتی بازنشستگان زیر دو میلیون و 800 هزار تومان نباشد اما با واریزی ها ثابت شد که وعده دولت تنها در حد حرف و شعار باقی مانده است، چراکه مبلغ دریافتی بسیاری از افراد زیر این عدد است، همچنین سنوات مشاغل سخت و زیان آور نیز در این طرح لحاظ نشده است.

جدول متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اختلاف ده میلیون تومانی میان دریافتی حداقل بگیران و حداکثر بگیران

با نگاهی به جداول آماری اسفند ماه سال 98 که به سه گروه (حداقل بگیران، میانگین بگیران و حداکثر بگیران) تقسیم شده، دریافتی حداقل بگیران تامین اجتماعی یک میلیون و 600 هزار تومان بوده و حداکثربگیران هشت میلیون و 800هزار تومان بوده است و هفت میلیون تومان تفاوت میان دریافتی حداقل بگیر و حداکثر بگیر بوده است.

حال با اجرای طرح همسان سازی در مرداد ماه سال جاری که به متناسب سازی تغییر وضعیت داد، دریافتی حداقل بگیر با 80 درصد افزایش به 3 میلیون تومان و دریافتی حداکثربگیر با 48 درصد افزایش به 13 میلیون تومان رسید. با نگاهی اجمالی به ارقام درمی یابیم که اختلاف میان دریافتی حداقل بگیر و حداکثر بگیر به 10 میلیون تومان رسیده است. این درحالیست که این اختلاف در گذشته نیز 7 میلیون تومان بوده است.

میزان دریافتی حداقل بگیران 80 درصد، متوسط بگیران 44 درصد و حداکثر بگیران 48 درصد افزایش یافته است در صورتی که میزان دریافتی حداکثر بگیران باید از 22 درصد شروع می شد.

لذا جای سوال می باشد که این 48 درصد در گروه حداکثربگیر چگونه، از کجا و با چه روشی محاسبه و تعیین گردیده که اختلاف دریافتی ها را از هفت میلون تومان به ده میلیون تومان رسانده است؟

در سال های اخیر که بیشترین فشارهای اقتصادی بر دوش بازنشستگان و مستمری بگیران بوده و بیش از 65 درصد آن ها حداقل بگیر و در زمره اقشار آسیب پذیر هستند، آیا هدف از همسان سازی، تنها افزایش حقوق حداکثر بگیران بوده است؟

کلاه گشاد برسر بازنشستگان تامین اجتماعی

در سال های اخیر همسان سازی حقوق بازنشستگان همواره یکی از طرح های مهم دولت عنوان شده بود طوری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را اقدام بزرگ دولت پس از 14 سال دانسته است. با این وجود متناسب سازی جای همسان سازی را گرفت و بازنشستگان آن را کلاه بزرگی دانستند که دولت بر سر بازنشستگان تامین اجتماعی گذاشته است.

تبعیض میان دریافتی بازنشستگان

طرح همسان سازی تنها گویای آن است که تبعض میان حداقل بگیر و حداکثر بگیر بیشتر از گذشته شده است و طبق گفته بازنشستگان تامین اجتماعی این همسان سازی برای حداکثر بگیران شیرین و دارای فایده و با این تورم کمر شکن برای حداقل بگیران به اندازه ی سر سوزن تفاوتی ندارد!

در ادامه این گزارش به دنبال انتقادات قشر عظیم بازنشستگان تامین اجتماعی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر بازنگری حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام کرده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/همسان-سازی-یا-متناسب-سازی-کلاه-گشاد-بر-سر-بازنشستگان-تامین-اجتماعی.bos