شماره: 315380 تاریخ : 1396/11/24-04:42:02

مدیر عامل گروه برق و انرژی صبا :

همزمان با دهه فجر "همدلی" موانع اجرای "نیروگاه 500 مگاواتی خرم آباد" را مرتفع کرد

مدیرعامل گروه برق و انرژی صبا در پی گشایش کامل اعتبار اسنادی 202 میلیون یورویی خبر از شروع مجدد عملیات اجرائی و تسریع در رسیدن به زمان بهره برداری پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، دکتر اسلامیان  مدیر عامل گروه برق وانرژی صبا از زیر مجموعه های بنیاد مستضعفان  انقلاب اسلامی در مورد سوابق عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد که از سال 85 وارد فاز عملیاتی شده است گفت: نیروگاه خرم آباد در سال 84 با مشارکت گروه برق و انرژی صبا ، شرکت "سنا" و شرکت فراب تاسیس شد. در سال 85 پروژه به صورت عملیاتی آغاز و با استفاده از حساب ذخیره ارزی، دو اعتبار اسنادی به میزان 32 میلیون یورو و 151 میلیون یورو گشایش یافت. متاسفانه در این مدت ، فقط اعتبار اسنادی اولی محقق و به همین دلیل ادامه عملیات اجرایی  پروژه در سال 1392 با وقفه مواجه شد و در پی  گشایش LC دوم در بهمن ماه 96 به مناسبت دهه فجر پروژه به صورت عملیاتی آغاز  شد.

 اسلامیان در رابطه با جزییات این پروژه گفت: شرکت مولد نیروی خرم آباد  سرمایه گذار و مجری پروژه نیروگاه 968 مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد  یکی از زیر مجموعه های هلدینگ برق وانرژی صبا و وابسته به بنیاد مستضعفان است . پروژه نیروگاه خرم آباد در ابتدا جهت احداث 8 واحد گازی به ظرفیت 1296 مگاوات پیش بینی شده بود که  به دلیل  تغییر سیاست های وزارت نیرو، مقرر شد پروژه در دو فاز، به صورت  2 بلوک سیکل ترکیبی اجرا شود. و در حال حاضر خوشبختانه با گشایش اعتبار اخیر  عملیات اجرایی برای  احداث یک بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت 500 مگاوات  شدت گرفته  است.

وی حجم زیاد سرمایه گذاری در پروژه های نیروگاهی را یکی از مهمترین دلایل گشایش اعتبارات اسنادی  دانست و تاکید کرد این حجم سرمایه گذاری از توان بخش خصوصی کشور فراتر است. وی در ادامه  با توجه به تاثیر پروژه های نیروگاهی در زیر ساخت های توسعه  کشور به عنوان یک وظیفه ملی  از بانک های عامل درخواست کرد با نگاهی ویژه تلاشگران این صنعت را همراهی کنند .

مدیرعامل گروه برق انرژی صبا در ادامه مهمترین اهداف اجرای این پروژه را : افزایش سطح ولتاژ برق در منطقه، پاسخ به نیاز روزافزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و ...،  تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور و کمک به افزایش پایداری ، افزایش ظرفیت تولیدی برق منطقه و کشور ، ایجاد زمینه های اشتغال در منطقه به عنوان یکی از سیاست های راهبردی بنیاد مستضعفان ،استفاده بهینه از انرژی سوخت مصرفی و بالا بردن بازدهی نیروگاه و کمک به سالم سازی محیط زیست در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی اعلام و خاطر نشان کرد : برای احداث این نیروگاه  از تمام ظرفیت مهندسی داخل کشور استفاده خواهیم کرد و تجربیات ما در مجموعه شرکت های وابسته به گروه  برق و انرژی صبا در پروژه های قبلی و آینده  قطعا منجر به  ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی بر اساس  روحیه خودباوری خواهد شد .دکتر اسلامیان خاطر نشان کرد : تلاش می کنیم برای  ساخت  بیشتر تجهیزات نیروگاههای سیکل ترکیبی شامل توربین- ژنراتور- بویلر- برج خنک کن و ... با رعایت استاندارد های کیفی از  امکانات داخل کشور استفاده کنیم.

 مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد در مورد زمان بهره برداری از این پروژه  گفت : کار ساخت و تکمیل پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 35% در بخش گازی با ورود 2 توربین گاز، 2 ژنراتور و 2 ترانسفورماتور اصلی واحدهای گازی به نیروگاه، و همچنین گشایش اعتبار اسنادی  تسریع شده است و برآورد می کنیم که : عملیات سنکرون واحد اول گازی طی 20 ماه حدود 15 مهر ماه سال 1398 و سنکرون واحد دوم طی 22ماه در آذر 1398 و همچنین سنکرون واحد اول بخار در طی 34 ماه در آذر ماه سال 1399 صورت می پذیرد.

اسلامیان در انتها یاد آور شد  با توجه به توان 500مگاواتی این نیروگاه که تقریبا یک دهم نیاز توسعه سالانه صنعت برق کشور است  انتظار داریم که مسوولان محلی و بانکها به عنوان موثرترین یار و همراه گروه تخصصی برق و انرژی صبا  نقشی موثر در اجرای این پروزه ملی که مصداقی از راهبرد تامین اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور است ایفا کنند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/همزمان-با-دهه-فجر-همدلی-موانع-اجرای-نیروگاه-500-مگاواتی-خرم-اباد-را-مرتفع-کرد.bos