شماره: 514885 تاریخ : 1399/04/03-05:41:58

هدف گذاری ثبت نام 17 هزار بنگاه در طرح تاپ

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت: هدف گذاری برای ثبت نام 17 هزار و 177 بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری در طرح تاپ انجام شده که تاکنون 10 هزار و 300 بنگاه ثبت نام کرده اند که 60 درصد اهداف محقق شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز (سه شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت چهار حوزه تخصصی دارد و دانشگاه صنایع و معادن نیز زیر نظر این معاونت قرار دارد. همچنین دفتر آموزش و پژوهش، دفتر مالکیت صنعتی، دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و مرکز توسعه و فناوری صنایع پیشرفته چهار دفتر ذیل این معاونت هستند.

وی با تاکید براینکه توسعه بدون علم و توسعه بدون فناوری و دانشگاه بی مفهوم است، افزود: محور توسعه انسان است و انسان باید توسعه گر باشد؛ از این رو برای توسعه در دنیا تنها آموزش مطرح نیست و توسعه فناوری و پژوهش هم مطرح است، پس دانشگاه های نسل دوم که در حوزه آموزش و پژوهش همزمان کار کنند به وجود آمدند.

انقلاب صنعتی چهارم برای آینده کشور حیاتی است

قبادیان ادامه داد: به واسطه نقش پررنگ پژوهش برای کارآفرینی و ایجاد ثروت از طریق علم و دانش، دانشگاه های نسل سه به وجود آمدند و دانشگاه های ماموریت گرا نیز نسل چهارم هستند.

این مقام مسئول با تاکید براینکه انقلاب چهارم صنعتی برای آینده کشور بسیار حیاتی است، گفت: ایجاد و ترویج فرهنگ مربوط به تحولات آینده صنعتی را دنبال می کنیم.

عقب ماندگی ایران در بهره وری

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت با بیان اینکه سیاست های کلان در بحث آموزش، پژوهش و فناوری را این معاونت در وزارت صنعت به پیش می برد، اظهار کرد: در کنار این ماموریت، پروژه های فناورانه را در دو بخش رسوخ و نفوذ فناوری و بهره وری مطرح کردیم. لذا ایران در بهره وری در مقایسه با دیگر کشورها بسیار عقب است.

وی افزود: در سه سال گذشته بحث حمایت از تولید محصولات بومی را دنبال کردیم، همچنین پروژه رونق تولید را سال گذشته در دستور کار داشتیم و در سال جاری پروژه ها در راستای رونق تولید است.

وی با بیان اینکه اجرای مدل های چرخه بهره وری در بخش صمت را در دستور کار داریم، گفت: در 20 بنگاه بزرگ صنعتی این پروژه را دنبال می کنیم.

قبادیان ادامه داد: طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار( تاپ) از سال 97 آغاز شد در سال 98 آزمایشی( پایلوت) دنبال شده و در سال 99 به صورت وسیع در حال اجرا است.

این مقام مسئول با انتقاد از نحوه همکاری صنعت و دانشگاه که تنها در حد حرف باقی مانده، است اعلام کرد: تحقق شعار ارتباط صنعت با دانشگاه با اجرای طرح ملی تاپ دنبال می شود.

اشتغالزایی با استفاده از پایان نامه ها

قبادیان در ادامه گفت: رفع موانع و مشکلات موجود فناورانه، علمی و بهره گیری از ظرفیت های علمی و فناورانه دانشگاه در بخش های اساتید تاپ و دانشجویان تاپ از اهداف طرح تاپ است. در راستای طرح تاپ، پایان نامه و رساله ها در راستای رفع نیازها و ماموریت های بخش به حرکت در می آیند.

وی تصریح کرد: اشتغال زایشی، بعبارتی پایان نامه ها و رساله ها در جهت رفع نیازهای بخش ما به اجرا در می آیند و دانشجو در همان دوران تحصیل در بنگاه هایی که نیازها تعریف شده مستقر و مشغول به کار خواهد شد که به واسطه آن، اشتغال برای چندین نفر به وجود خواهد آمد.

بگفته قبادیان، هدف گذاری برای ثبت نام 17 هزار و 177 بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری در طرح تاپ انجام شده که تاکنون 10 هزار و 300 بنگاه ثبت نام کرده اند که 60 درصد اهداف محقق شد.

وی ادامه داد: هدف گذاری برای ثبت نام تعداد 8 هزار و 589 پروژه در طرح تاپ بوده است که تاکنون 3 هزار و 422 پروژه در سامانه طرح تاپ، ثبت نام شده است. همچنین تاکنون 511 دانشجو، 533 استاد و 136 سرباز در سامانه طرح تاپ ثبت نام نموده اند.

قبادیان افزود: مجوز برای بکارگیری 200 سرباز نخبه در بخش صنعت، معدن و تجارت را در چارچوب طرح سرباز تاپ از ستاد کل نیروهای مسلح نیز گرفته ایم.

هدف گذاری برای قطع وابستگی به محصولات فناورانه خارجی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت با بیان اینکه بخشی از محصولات فناورانه از خارج از کشور وارد می شود، گفت: در سال های 98-97 حدود 43 میلیارد دلار برای واردات محصولات مورد نیاز ارز از کشور خارج شد، به همین سبب وزارت صمت از دو سال گذشته تصمیم به بومی سازی محصولات وارداتی گرفت و 1406 محصول را برای بومی سازی و قطع وابستگی هدف گذاری کرده است.

وی خبر داد: وزارت صمت نزدیک به 200 طرح ملی بزرگ با 170 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری عمدتا با فناوری های داخل را در دستور اجرا و تکمیل دارد. همچنین وزارت صمت هر هفته چند طرح بزرگ را در قالب پویش تولید، تداوم امید مورد بهره برداری قرار می دهد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/هدف-گذاری-ثبت-نام-17-هزار-بنگاه-در-طرح-تاپ.bos