شماره: 519111 تاریخ : 1399/06/18-10:28:48

رییس سازمان شیلات ایران خبر داد:

هدف گذاری برای تولید 52 هزارتن میگو تا پایان سال جاری

رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه امسال حداقل 12 هزار هکتار از اراضی مستعد زیرکشت میگو رفته است پیش بینی کرد: میزان تولید میگوی پرورشی در سال 99 به رقمی بالغ بر 52 هزارتن برسد.

به گزارش بانک و صنعت، نبی الله خون میرزایی افزود: با توجه به اقدامات زیرساختی و سیاست های حمایتی در بخش شیلات کشور، تولید آبزیان به یک میلیون و 282 هزار و 457 تن رسیده است که رقم قابل توجهی است.

رییس سازمان شیلات ایران اظهارداشت: از این میزان تولید 526 هزارو 729 تن از محل آبزی پروری و 755 هزارو 728 تن از محل صید تامین شده است که آبزی پروری نقش مهمی در این بخش داشته است.

خون میرزایی با بیان اینکه با توجه به انجام اقدامات فرهنگ سازی برای مصرف آبزیان، در دولت تدبیر وامید سرانه مصرف محصولات شیلاتی به 13.3 کیلوگرم در سال رسیده است که با توجه به مصرف سایر محصولات پروتئینی دیگر از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور رقم مناسبی است اما باید مصرف آبزیان بیش از این افزایش پیدا کند.

وی درباره صادرات و ورادات محصولات شیلاتی گفت: سال گذشته 146 هزار تن انواع آبزیان و محصولات شیلاتی به ارزش 538.9 میلیون دلار صادر و 29 هزارتن به ارزش 98.9 میلیون دلار واردات انجام شده که همین امر 440 میلیون دلار تراز تجاری محصولات شیلاتی را در پی داشته است.

به گفته وی، بنابراین 233 هزارو 59 نفر در بخش شیلات کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند.

رییس سازمان شیلات ایران پروژه های شاخص در سال 99 را برای بخش شیلات کشور، تکثیر و پرورش میگو ، پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در دریا، پرورش ماهی تیلاپیا، صید تون ماهیان در آبهای فراساحلی برشمرد.

تولید 3600 تن ماهیان خاویاری در سال جاری

خون میرزایی تصریح کرد: اکنون 126 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در 21 استان کشور در حال فعالیت می باشد که پیش بینی می شود در سال 1399 تولید این گونه ماهیان بالغ بر سه هزارو 600 تن برسد.

وی درباره پرورش ماهی در دریا (قفس) افزود: براساس مطالعات صورت گرفته سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر ظرفیت تولید بیش از چهار هزارو 600 تن آبزیان در قفس را دارد.

رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: بنابراین اکنون بیش از 300 هزارتن موافقت اصولی و حدود 150 هزارتن پروانه تاسیس صادر شده است که به دلیل عدم حمایت کافی در تامین ارز تسهیلات و تاسیسات پشتیبانی تنها حدود 30 هزارتن ظرفیت تولید در شمال و جنوب کشور ایجاد شده است.

وی پیش بینی کرد: در سال 1399 پرورش ماهی در دریا به حدود 15 هزارتن برسد.

تولید پنج هزارتن تیلاپیا در کشور

خون میرزایی درباره پرورش ماهی تیلاپیا در کشور گفت: در سال 1398 برای چهار استان یزد، قم، سمنان و خراسان جنوبی، مجوز تولید و پرورش گونه تیلاپیا صادر شده که پیش بینی می شود در صورت تامین الزامات در سال 1399 تولید این گونه به پنج هزارتن برسد.

رییس سازمان شیلات ایران درخصوص صید تون ماهیان در آب های فراساحلی افزود: در ایران بیش از یک هزار فروند لنچ به کار صید تون ماهیان به روش گوشگیر می پردازند با توجه به تحت فشار بودن اکثر گونه های آبزیان ساحلی و نیز با توجه به ظرفیت های موجود در آب های دور (اقیانوس هند ) رویکرد بهره برداری از آب های بین المللی از سوی شیلات ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بیش از 700 شناور صیادی در ابهای فراساحلی به صید اشتغال داشته و در سال 1398 حدود 150 هزارتن از آبزیان در خارج از منطقه انحصاری اقتصادی جمهوری اسلامی (EEZ) صید شده است.

وی ادامه داد: صید در آب های فراسرزمینی در این زمینه آب های کشورهای افریقایی هدف گذاری و مذاکرات اولیه با وزارت خارجه و هماهنگی های اولیه با گروه های بهره بردار انجام شده است و برای اجرایی شدن موضوع نیاز به مطالعات میدانی و توافقات موردی است.

به گفته وی، کشورهای هدف برای صید تون ماهیان در آبهای فراساحلی کومور، سومالی، تانزانیا، موزامبیک، ماداگاسکار، سیشل، کنیا و مالاوی هستند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/هدف-گذاری-برای-تولید-52-هزارتن-میگو-تا-پایان-سال-جاری.bos