شماره: 316944 تاریخ : 1396/12/20-01:51:28

بهزاد گلکار عنوان کرد:

نیاز به نقدینگی حقیقی ها و حقوقی ها دلیل شرایط جاری بازار

مدیرعامل هلدینگ بین المللی رها روزهای پایانی سال 96 را بهتر از هفته های اخیر ارزیابی کرد و گفت: تا نیمه این هفته اثرات هفته اخیر بر بازار، سایه می اندازد اما بعد از آن و بر اساس تجربه سال های گذشته تا پایان سال شاهد ثبات در بازار به دلیل تسویه اعتباری ها و نفس تازه در بازار خواهیم بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سنا، دلایل ریزش بازار در هفته اخیر از دو بعد حقیقی و حقوقی قابل ارزیابی و بررسی است.

بهزاد گلکار، مدیرعامل هلدینگ بین المللی رها با بیان مطلب فوق درباره عوامل اثر گذار در بازار گفت: حقوقی ها در اکثر سهم های بزرگ و بنیادی با هدف شناسایی سود طی این مدت اقدام به فروش کردند. همچنین با توجه به پایان سال و وابستگی این سهامداران به انواع صندوق های بازنشستگی که باید برای پرداختی های پایان سال تأمین مالی کنند با فروش های خود سمت عرضه بازار را تقویت کردند.

وی در ادامه افزود: مدیران سرمایه گذاری به همین دلیل بدون توجه به اینکه سهم در چه سطوح قیمتی است و آیا ارزشمند است یا خیر، به صورت دستوری و اکتفا به مقتضیات شرایط دست به فروش می زنند.

مدیرعامل هلدینگ بین المللی رها، درباره نقش حقیقی ها در منفی شدن هفته اخیر بازار گفت: حقیقی ها به طور سنتی پایان سال التهاب و نگرانی بابت تسویه اعتباری ها را دارند، بنابراین خیلی از سرمایه گذاران این استراتژی را دارند که پایان سال تسویه باشند مگر در سهم هایی که بلند مدت روی آن مثبت باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه مجموع این عوامل باعث شده که طرف عرضه قوی تر شود و فروش ها به نسبت خرید بیشتر باشد، گفت: از سوی دیگر وقتی بازار ریزشی می شود و نقش حقوقی ها در سمت فروش فعال تر می شود، حقیقی ها انگیزه لازم برای خرید سهم و جمع کردن بازار را ندارد.

گلکار به سخنرانی ترامپ در اردیبهشت درمورد تمدید یا عدم تمدید برجام اشاره کرد و گفت: مسائل بین المللی نیز در روند بازار بی تأثیر نیست اما هم اکنون التهابات بازار ارز و طرح بانک مرکزی برای فروش گواهی سپرده بانکی 20 درصد به مقیاس و متری اثرگذارتر برای مدیران سرمایه گذاری تبدیل شده است.

وی در این باره توضیح داد: سرمایه گذاران یا مدیران سرمایه گذاری محاسبه می کنند سپرده بانکی با نسبت قیمت به عایدی 5 را از دست دهند مابه ازای آن چه سهمی با چه نسبت قیمت بر درآمدی جایگزین کنند، پاسخ به همین سوال در تصمیمات سرمایه گذاران به خصوص در بلند مدت بازار اثرگذار است. به خصوص حقوقی هایی که باید نسبت به سرمایه گذاری خود پاسخگو باشند.

مدیرعامل هلدینگ بین اللمی رها با اشاره به معاملات نه چندان مطلوب اسفند ماه برای سرمایه گذاران خاطر نشان کرد: در اسفند ماه سهم های بنیادی در جا زدند و بازار به سمت سهم های کوچک با نقدینگی بیشتر یا نوسانات کمتر سوق پیدا کرد. حقیقی ها نیز عملاً نمی توانستند مانع فروش در سهم های بنیادی شوند.

این فعال بازار سرمایه روزهای پایانی سال 96 را بهتر از هفته اخیر ارزیابی کرد و گفت: تا نیمه این هفته اثرات هفته اخیر بر بازار، سایه می اندازد اما بعد از آن و بر اساس تجربه سال های گذشته تا پایان سال شاهد ثبات در بازار به دلیل تسویه اعتباری ها و نفس تازه در بازار خواهیم بود.

وی تصریح کرد: البته با توجه به تعطیلات ایام نوروز و نزدیک شدن به سخنرانی ترامپ در خصوص همراهی با برجام یا تعلیق برجام، روند بازار در سال 97 از شرایط این روزها چرخش زیادی نخواهد داشت منهای تک سهم ها و سهم هایی که افت زیادی داشتند و در قیمت های بسیار جذابی قرار دارند.

مدیرعامل هلدینگ بین المللی رها افزود: بازار در سهم های بنیادی مثل پالایشی ریزش زیادی را نخواهد دید چون P/E پایینی دارند و به نظر می رسد با توجه به تعیین قیمت کارمزدها از طرف شرکت پالایش و پخش با ریسک کمتری به نسبت سایر صنایع مواجه است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نیاز-به-نقدینگی-حقیقی-ها-و-حقوقی-ها-دلیل-شرایط-جاری-بازار.bos