شماره: 575275 تاریخ : 1400/01/07-11:02:11

نقش مالیات در تامین بودجه

به گزارش بانک و صنعت، در حالی که وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی همواره از مشکلاتی است که اقتصاد با آن رو به رو بوده است نقش درآمدهای مالیاتی در تامین بودجه دولت باید افزایش یابد. در نظام های اقتصادی توسعه یافته مالیات ها نه تنها ابزار تامین کننده مصارف بودجه دولت محسوب می شوند بلکه در اجرای سیاست ها و راهبرد های اقتصادی نقش بارزی ایفا می کنند. کمبود منابع مالی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار و از جمله مهم ترین مانع در راستای دستیابی به اهداف عمومی برای کشورهای در حال توسعه می باشد. در ایران منابع مالی حاصل از صادرات نفت و گاز به عنوان یکی از بخش های عمده تعیین عمومی دولت در بودجه می باشد که این موضوع اثر نامطلوبی بر ساختار اقتصادی وارد نموده است. در سایر کشورها مالیات به عنوان اصلی ترین و مهم ترین منابع مالی برای تامین درآمد های عمومی کشور و یکی از موثر ترین سیاست های مالی دولت به شمار می رود. امروزه با گسترش تعهدات و وظایف دولت ها در عرصه اقتصادی و اجتماعی و تلاش در راستای رسیدن به اهداف مهمی چون رشد اقتصادی ، ثبات قیمت ها ، افزایش اشتغال، توزیع عادلانه درآمد و تخصیص منابع تولید هزینه های دولت با روند افزایش روبه رو شده است. در این بین دولت با اجرای تعهدات گسترده خود و نیز رسیدن بر اهداف مطرح شده نیازمند منابع مالی پایدار و گسترده است . این منابع مالی همچنین باید بتوانند سبب گسترش عدالت و باز توزیع درست ثروت شوند. در این بین مالیات نقش اساسی دارد و درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در منابع درآمدی کشور ایفا می کنند . اتکای دولت به این گونه درآمدها حکایت از سلامت اقتصادی دارد چرا که مالیات علاوه بر تامین هزینه های عمومی دولت موجب بازتوزیع درست ثروت و نیز گسترش عدالت می شود.

مالیات پرظرفیت ترین ابزار برای جایگزین شدن درآمدهای نفتی کشور و به تبع آن جبران کسری بودجه دولت در سال پیش رو و نیز سال های آینده است.

بدون تردید مالیات و نظام مالیاتی می توانند نقش موثری در روند توسعه کشور داشته باشند. در همین راستا با اعمال سیاست های مالی مناسب و حتی مشوق های مالیاتی لازم می توان در ایجاد تعادل و توازن تولید توزیع و صادرات به رونق اقتصادی کشور کمک کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نقش-مالیات-در-تامین-بودجه.bos