شماره: 351894 تاریخ : 1397/04/16-11:54:12

یادداشت؛

نقش اطلاع رسانی در افزایش آگاه سازی مودیان مالیاتی

اخذ مالیات از فعالان اقتصادی و مودیان که با هدف تامین هزینه خدمات و زیرساخت های عمومی مورد نیاز جامعه صورت می گیرد، مبتنی بر رویه ها و فرایندهایی است که به حکم قانون انجام می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  قانونگذار برای مودیان مالیاتی تکالیف و حقوقی قائل شده است و سازمان امور مالیاتی را که متولی جمع آوری درآمدهای مالیاتی است هم به رعایت این حقوق و هم به اطلاع رسانی در خصوص تکالیف آنها مکلف کرده است. سازمان امور مالیاتی کشور نیز پیوسته ضمن تلاش برای وصول مالیات های مورد نیاز برای تامین هزینه های مورد نیاز کشور، بر مودی مداری و رعایت حقوق آنها تاکید کرده است. در اصل دوم منشور حقوق مودیان که چند سالی است نصب العین کارکنان نظام مالیاتی کشور است، در خصوص حق مودیان برای آگاهسازی و دریافت اطلاعات آمده است:

«مودی محترم حق کسب اطلاع و راهنمایی را دارد.
• ما به شیوه های گوناگون حقوق و تکالیف شما را اطلاع رسانی می کنیم.
• ما در حد امکان شما را راهنمایی نموده و اطلاعات قابل اطمینان در اختیارتان می گذاریم.
• ما روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به شما اطلاع داده و سوالات و ابهامات مالیاتی شما را در اسرع وقت پاسخ می دهیم.»
سازمان نیز کوشیده است با اطلاع رسانی های گسترده در مواقع لزوم نسبت به آگاهسازی مودیان از حقوق و تکالیف خود اقدام کند. نمونه این اطلاع رسانی ها را بویژه در مواقعی می توان به وفور سراغ گرفت که موعد انجام برخی تکالیف قانونی مودیان فرا می رسد. موعد ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در 15 روز ابتدای هر فصل، موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در خردادماه، موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری در تیرماه، فراخوان برای نصب صندوق فروش، فراخوان برای ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده، اطلاع رسانی در خصوص اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394 و ابلاغ بخشنامه ها، آیین نامه ها و اوراق مالیاتی همگی از مواردی است که در آنها می توان اهتمام سازمان امور مالیاتی برای اطلاع رسانی به مودیان و مردم را سراغ گرفت.
سازمان امور مالیاتی کشور پیوسته از تمام ظرفیت های موجود برای آگاهسازی مودیان نسبت به حقوق و تکالیف خود بهره گرفته است. شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی صدا و سیما از جمله موثرترین و فراگیرترین کانال های ارتباطی است که سازمان برای انتشار پیام های مالیاتی معطوف به تکالیف و حقوق مودیان مالیاتی از آنها بهره می برد. پخش تیزر در ساعات پربیینده، پخش زیرنویس در برنامه های پرطرفدار، شرکت مسئولان سازمان در گفتگوهای خبری و برنامه های تخصصی و تعامل با اصحاب رسانه ملی برای پوشش اخبار و گزارش رویدادهای مالیاتی همگی از جمله اقدامات سازمان برای رساندن پیام های مالیاتی به مودیان از طریق صدا و سیما است.
خبرگزاری ها، جراید و نشریات نیز از دیگر کانال های ارتباطی سازمان امور مالیاتی برای ارتباط با مودیان است. تعامل برای انتشار اخبار و گزارش های مالیاتی، برنامه ریزی برای انجام مصاحبه های خبری خبرنگاران خبرگزاری ها و جراید و انتشار آگهی های اطلاع رسانی با موضوعات مختلف در روزنامه های پرانتشار و پرمخاطب نمودی از تلاش سازمان برای اطلاع ‏رسانی مالیاتی در بستر خبرگزاری ها و جراید است.
تبلیغات محیطی نیز از دیگر ابزارهای فراگیر و موثر در حوزه اطلاع رسانی است که سازمان از آنها برای افزایش آگاهسازی مودیان استفاده می کند. لایت باکس های نصب شده در ایستگاه های قطار شهری، استرابردهای نصب شده در سطح شهر، عرشه پل ها و نمایشگر دستگاه های خودپرداز بانک ها از جمله فراگیرترین ابزارهای تبلیغاتی هستند که پیام های اطلاع‏رسانی مالیاتی را به کرات در معرض دید میلیون ها شهروند قرار می دهند. مواجهه چندباره مودیان با این پیام‏ها نقش بسزایی در افزایش آگاهی آنها از تکالیف و رویه های مالیاتی داشته است.
پایگاه اطلاع رسانی سازمان که بر بستر اینترنت فعالیت می کند نیز از جمله دیگر ابزارهای موثر برای تولید اخبار و محتواهایی است که با هدف آشنایی مودیان با ضرورت و آثار پرداخت مالیات و همچنین حقوق و تکالیف آنها تولید می‏شود. اخبار و مطالب انتشاریافته بر روی وب سایت سازمان به سرعت مورد استفاده و استناد خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار گرفته و در سطح وسیعی در جامعه انعکاس می یابد.
سازمان امور مالیاتی کشور علاوه بر رسانه های جمعی و ابزارهای غالب در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات از روش های دیگری نیز برای عمل به تکلیف اطلاع رسانی و مودی مداری خود استفاده می کند. تعامل با ائمه جمعه در سراسر کشور برای انتشار پیام های مالیاتی از لسان ائمه جمعه و تریبون های نماز جمعه، پاسخگویی تلفنی به سوالات مودیان از طریق سامانه 1822 در تهران و 1526 در سراسر کشور، ارسال پیامک های هدفمند به مودیان مالیاتی، انتشار و توزیع کتابچه ‏های راهنما با موضوعات مالیاتی در بین مودیان و برگزاری نشست‏های خبری مسئولان نظام مالیاتی با اصحاب رسانه های جمعی همگی از جمله شیوه های مورد استفاده سازمان برای اطلاع رسانی گسترده است.
روند رو به افزایش ارائه اظهارنامه های مالیاتی از سوی مودیان مختلف در موعد مقرر و قانونی گواهی بر اثربخشی اطلاع‏رسانی های گسترده سازمان امور مالیاتی است که در جهت تحقق رویکرد مودی مداری خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. امید است تلاش های سازمان برای اطلاع رسانی در خصوص تکالیف قانونی مودیان و همچنین تبیین ضرورت و آثار سازنده مالیات به تعمیق فرهنگ مالیاتی در کشور بیانجامد و همگان را به این باور برساند که تنها راه برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر تکانه های بیرونی، افزایش اتکا بر درآمدهای درون زایی مثل مالیات است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نقش-اطلاع-رسانی-در-افزایش-اگاه-سازی-مودیان-مالیاتی.bos