شماره: 514486 تاریخ : 1399/03/26-02:42:58

وزیر جهاد کشاورزی:

نظام توزیع نهاده های کشاورزی اصلاح می شود

وزیر جهاد کشاورزی از رونمایی سامانه جدید بازارگاه در دو تا سه هفته آینده خبرداد و گفت: نظام توزیع نهاده های کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان اصلاح می شود.

به گزارش بانک و صنعت، کاظم خاوازی روز دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی که در محل این وزارتخانه برگزار شد با اشاره به اینکه در ابتدای ورود خود با چالش جدی در حوزه جوجه یک روزه روبرو شدم، افزود: در همان زمان با تشکل ها و اتحادیه های طیور نشست های کارشناسی برگزار شد تا نواقص سامانه بازارگاه مورد بررسی قرار گیرد و بلافاصله با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم تا سامانه جدیدی را تحت عنوان سامانه بازارگاه یک یا دو طراحی و جایگزین بازارگاه قبلی کنیم.

وی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه جدید دو تا سه هفته آینده رونمایی می شود، گفت: با طراحی سیستم توزیع جدید تلاش داریم تا نهاده ها به صورت خام وارد چرخه مصرف نشود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اکنون بیش از 500 کارخانه تولید خوراک دام معتبر در کشور داریم که بخشی از نهاده ها در اختیار این کارخانجات قرار می گیرد بخشی در زنجیره ها توزیع می شود و بخشی نیز به صاحبان صنایع بزرگ که کشاورزان پیشرو هستند تحویل داده می شود که این اقدام باعث اصلاح نظام توزیع و ردیابی نهاده ها خواهد شد.

به گفته خاوازی اصلاح نظام توزیع در کنار استفاده از سامانه جدید باعث افزایش ضریب تبدیل و صرفه جویی در مصرف نهاده ها می شود.

قانون انتزاع بخش کشاورزی تا مرداد سال آینده در اختیار وزارت صنعت می ماند

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون برنامه ای برای احیای قانون تمرکز نداریم، گفت: با توجه به اینکه اجرای قانون انتزاع توسط وزارت صنعت از تصمیم های سران سه قوه و با تایید رهبر معظم انقلاب بوده که تا مردادماه سال آینده باید در چارچوب همین مصوبه حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: پس از مطرح کردن این موضوع در مجلس شورای اسلامی و دولت با ارایه دلایل منطقی، پیگیری های خود را انجام می دهیم.

خاوازی براین باور است که برای تصمیم گیری های مناسب باید تمامی اختیارات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: البته اکنون موانع و مشکلاتی را که وجود دارد با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح می کنیم و تاکنون نیز ارتباط خوبی در این زمینه با ما داشته اند ضمن اینکه به دستور معاون اول رییس جمهوری مباحثی مانند اعمال تعرفه گذاری مورد تایید وزارتخانه های تخصصی قرار بگیرد، به طور مثال خرید مرغ در مقطعی با قیمت 14 هزارو 500 تومان توسط وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، برای حمایت از تولیدکنندگان وزارت جهاد کشاورزی کاهش تعرفه صادرات گوشت مرغ از پنج هزار تومان به 1500 تومان را پیشنهاد داد.

خاوازی با بیان اینکه حتی با اتمام کار دولت دوازدهم ما به عنوان کارشناس بخش حضور داریم تا بهترین اقدامات صورت گیرد گفت: تلاش داریم برای یک مدت کوتاه خیلی از مشکلات را برطرف کنیم برنامه و پیشنهاد ها را به سیاست گذاران می دهیم.

لحظه ای برای برخورد با فساد درنگ نمی کنم

وزیر جهاد کشاورزی درباره درباره واکنش با تخلفات و فساد در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که مدرک یا مستنداتی در ارتباط با یک فساد در وزارت جهاد کشاورزی در اختیارم قرار گیرد یک لحظه هم درنگ نمی کنم و با متخلفان برخورد خواهد شد حتی اگر نزدیکترین افراد به من باشند رحم نمی کنم.

ابلاغ الگوی برای کشت پاییزه

خاوازی با بیان اینکه برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی تدوین شده که برای کشت پاییزه ابلاغ خواهد شد، گفت: در این برنامه تمام مباحث مربوط به مصرف سرانه، پتانسیل های تولید و عرضه و تقاضا دیده شده که در کشت پاییزه به استان ها ابلاغ می شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بین چهار تا پنج سال در معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی بر روی تدوین طرح الگوی کشت کار شده به طوری که در این طرح مشخص شده چه محصولی کجا کاشته شود که بیشترین عملکرد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در واقع طرح فنی در وزارت جهاد کشاورزی آماده شده اما عملیاتی شدن آن به الزامات قانونی نیاز دارد بنابراین برای کشت پاییزه به استانداری ها یک الگوی تولید را ابلاغ می کنیم و در ادامه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی را تکمیل و لایحه آن را به دولت و سپس به مجلس ارایه خواهیم کرد.

خاوازی براین باور است که بخش زیادی از وزارتخانه ها و تصمیم گیران کلان کشور باید در این زمینه مشارکت کنند تا طرح اجرایی شود.

حضور استارتاپ های بخش کشاورزی برای کمک به کاهش قیمت میوه

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت میوه گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه قیمت و قیمت گذاری در این بخش مسئول هستند البته ما برنامه هایی برای کمک به این موضوع داریم که یکی از آنها حضور استارتاپ ها در بخش کشاورزی است.

خاوازی اضافه کرد: برای حضور استارتاپ ها در بخش کشاورزی شهرکی را در نظر گرفتیم و در این زمینه صنفی در حال شکل گیری است که مدیرعامل آن می تواند در شورای مدیران وزارت جهاد کشاورزی حضور داشته باشد.

وی افزود: ضمن اینکه قرار است امکانات انبار داری و دیگر امکانات لازم در اختیار این تیم توزیع کننده فنی و دانش بنیان قرار گیرد تا سیستم توزیع نا عادلانه و دلالان واسطه ها در این میان حذف شوند.

زنجیره بخش تولید تا عرضه اولویت وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی شناسایی زنجیره ها و حلقه های واسط در بخش کشاورزی را یکی از اقدامات مهم دانست و اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی از این طرح حمایت ویژه می کند و اگر سرمایه گذاری در این زمینه باشد از او نیز حمایت خواهیم کرد.

خاوازی با بیان اینکه در گذشته نگاه به بخش کشاورزی صرفاً نگاه به تولید بوده است، گفت: الان چاره ای نداریم جز اینکه بخش را به صورت یک زنجیره در نظر بگیریم.

وی با اشاره به تولید بیش از اندازه پیاز در جنوب کرمان گفت: پیازکاران امسال علیرغم ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی کشت بسیار زیادی انجام داده بودند چرا که منافع خود را در تولید پیاز دیدند و این ریسک را انجام دادند البته شاید هر کس دیگری هم بود به این شکل عمل می کرد اما بی توجهی به این ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر در جیرفت یک زنجیره وجود داشت و کشاورزان یک سردخانه و یا یک واحد فرآوری پیاز داشتند می توانستند به جز تولید، سود خود را در این حلقه ها مثلاً حلقه فرآوری، انبارداری و صادرات نیز ببینند.

وی ادامه داد: سیاست ما در راستای ایجاد زنجیره های تولید است و با روش های سنتی و معمولی فعلی این اتفاقات در سال های آینده نیز تکرار خواهد شد، البته ایجاد زنجیره تولید تا عرضه باید از یکی از بخش های شروع شود به طور مثال در صنعت مرغ 40 زنجیره تشکیل شده است.

خاوازی بر اجرای کشاورزی قرار دادی تاکید کرد و افزود: در بخش سبزی و صیفی، طبق برنامه های ابلاغی ما تمام کسانی که می خواهند ورود کنند باید قراردادی عمل کنند در غیر این صورت تولید با زیان روبرو می شود.

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش یک میلیون تنی تولید محصول

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه اقدام یک ساله در وزارت جهاد کشاورزی افزود: با اجرا شدن این برنامه به غیر از افزایش تولید به طور معمول حدود یک میلیون تن تولید محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

خاوازی اضافه کرد: در برخی اقلام مانند کره به خودکفایی کامل خواهیم رسید که علاوه بر صرفه جویی ارزی 500 میلیون دلار به صادرات اضافه خواهد شد.

وی گفت: اکنون به دنبال ایجاد زیرساخت و ریل گذاری در بخش کشاورزی برای دولت های آینده هستیم.

واردات بیش از دو برابری نیاز کشور به آفتکش

خاوازی گفت: سال گذشته دو تا 2.5 برابر نیاز کشور آفتکش وارد کردیم، این آفتکش ها در اختیار بخش خصوصی و فروشگاه ها قرار دارد و وزارت جهاد کشاورزی برعرضه آنها نظارت دارد.

وی اضافه کرد: در تامین کودهای شیمیایی مشکلی نداریم، اما فسفاته و پتاسه سه کشتی در بندر امام خمینی (ره) در حال ترخیص است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما به دنبال خوداتکایی در تولید کود و آفتکش های زیستی هستیم، افزود: اکنون تعداد زیادی کارخانجات کودهای زیستی تا بیش از 100 هزارتن کود زیستی را به بازار عرضه کنند ضمن اینکه تا پایان سال کود فسفاته در داخل تامین می شود.

خاوازی با بیان اینکه اکنون پتانسیل در آفتکش و کودهای زیستی و در انبارها موجودی مناسب داریم، گفت: سال 99 مشکلی در تامین کود و آفتکش نخواهیم داشت و برای سال 1400 نیز شرایط خوبی برای تولید داخلی این ها فراهم خواهیم کرد.

واگذاری اراضی کشاورزی بایر و بدون آب به وزارت راه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: موضوع مسکن برای مردم و دولت مهم است و همه مردم یکی از مشکلاتشان بحث مسکن است که مورد تاکید رییس جمهوری کشور است.

وی ادامه داد: اکنون یکی از دستگاه هایی که می تواند به بحث مسکن کمک کند وزارت جهاد کشاورزی است بنابراین در این خصوص ما اعلام آمادگی کامل کردیم تا اراضی بایر شامل اراضی که آب، کاربری کشاورزی ندارد و طبق قانون در حریم شهرها قرار دارد، را در اختیار وزارت راه قرار بدهیم.

خاوازی با اشاره به اینکه این اراضی شناسایی شده است تا در اختیار مردم قرار بگیرد، افزود: به طور قطع زمین کشاورزی حاصلخیز با وجود آب در اختیار وزارت راه و مسکن و شهرسازی قرار نمی گیرد.

ارایه 100 هزار واحد مسکن مسکونی به کارمندان وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی تفاهمی با وزارت راه و شهرسازی قرار است 100 هزار واحد مسکونی برای کارمندان وزارت جهاد کشاورزی تامین شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نظام-توزیع-نهاده-های-کشاورزی-اصلاح-می-شود.bos