شماره: 519624 تاریخ : 1399/06/26-02:57:43

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی:

نسبت به تمام مواد معدنی یک نسخه واحد ننویسیم

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: پرهیز از خام فروشی مورد تاکید همه فعالان معدنی است، اما برای تمام مواد معدنی یک نسخه واحد نباید نوشت.

به گزارش بانک و صنعت، بهرام شکوری روز چهارشنبه در هیجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در هتل اسپیناس تهران افزود: امروز در بخش سنگ های تزئینی و نما بالغ بر هفت تا 9 درصد صادرات انجام می شود که ارزش آن سالیانه 300 تا 350 میلیون دلار است، درحالی که ایتالیا یکی از صادرکننده های عمده این بخش، 22 درصد از تولید خود را خام می فروشد.

وی اضافه کرد: امروز چنانچه سنگ های تزئینی و نما استخراج نشود و ارزی به دست نیاید، با روند روبه رشد سال های آتی برای مصرف سنگ مصنوعی، کاشی و سرامیک و یا افزایش مصرف شیشه و کامپوزیت، ارزش اقتصادی سنگ های تزئینی و نما از بین خواهد رفت.

شکوری خاطرنشان ساخت: امروز با شرایط بهره برداری از معادن سنگ تزئینی و نما برای 300 تا 400 سال ذخیره وجود دارد و باید برنامه ریزی متناسب با شرایط روز دنیا انجام شود.

رییس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق ایران گفت: اکنون در زمینه سنگ آهن هماتیتی کم عیار که در داخل کشور قابل مصرف نیست، با وجود استفاده از آن در کارخانه های سیمان، مازاد مصرف وجود دارد، اینها باید تبدیل به ارز و سرمایه در کشور شوند.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن وتجارت سال گذشته مجموع استخراج مواد معدنی از پنج هزار و 600 معدن فعال به رقم 410 میلیون تن رسید.

به گفته شکوری، امروز نیم درصد ذخایر معدنی کشور استخراج می شود، درحالی که استاندارد این رقم در دنیا سه تا پنج درصد است.

آمارهای پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور 57 میلیارد تن که از این رقم حدود 37 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.

رییس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق ایران توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد که سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک تا یک درصد است، اما کالای تولیدی ارزش 20 تا 30 درصدی آن متعلق به بخش معدن است.

ایران از نظر ذخایر شناسایی شده معدنی در جهان رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نسبت-به-تمام-مواد-معدنی-یک-نسخه-واحد-ننویسیم.bos