شماره: 520337 تاریخ : 1399/07/07-03:00:27

مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری خبر داد:

ممنوعیت صادرات کیوی برای حفظ بازارهای هدف

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درباره ممنوعیت صادرات کیوی از 15 تیر تا 15 مهرماه گفت: این ممنوعیت برای حفظ بازارهای هدف صورت گرفته است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی مقدم افزود: پس از بررسی های چندساله و با اخذ معیارهای کیفی و استانداردهای کشورهای مهم تولید و صادرکننده کیوی و مطرح شدن این موضوع با ذینفعان، کارشناسان، محققین، تجار و تولیدکنندگان پیشرو، از تاریخ 15 تیر تا 15 مهرماه صادرات این محصول با بریکس زیر 6.2 ممنوع اعلام شد.

مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه گرمسیری اضافه کرد: سلایق و خواست بازارهای هدف با توجه به فیزیولوژی میوه و تاریخ مناسب برداشت کیوی نیز مورد مطالعه قرار گرفته و تعیین زمان برای صادرات، سبب جلوگیری از صادرات میوه نارس و کال شده تا به نام و برند میوه ایرانی خدشه ای وارد نشود.

به گفته جلیلی مقدم، میوه نارس، طعم مطلوبی ندارد و مسلما با تأثیر منفی روی مصرف کنندگان، تمایل به مصرف آن نیز کاسته می شود.

مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به اثرات ممنوعیت صادرات کیوی در برهه زمانی خاص، یادآور شد: چند سال گذشته این موضوع مدیریت شده و صادرات کیوی از متوسط 75 تا 90 هزار تن در سنوات پیشین، به 160 هزار تن در سال رسیده است.

جلیلی مقدم گفت: اولویت ما حفظ بازارهای بلندمدت، ارجحیت منافع ملی و اکثریت تولیدکنندگان و افراد فعال در صنعت کیوی است.

در 10ماهه سال 98 حدود 112 هزار تن کیوی به ارزش بیش از 82 میلیون دلار به سایر کشورها صادر شده بود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/ممنوعیت-صادرات-کیوی-برای-حفظ-بازارهای-هدف.bos