شماره: 512536 تاریخ : 1399/02/21-11:42:13

مقابله با پاندمی کووید-19، ضرورت تغییر نگاه اقتصادی را می طلبد

بیماری کووید-19 و گسترش آن در سطح بین المللی، سبب شده است تا بسیاری از کشورها مجموعه اقداماتی را به جهت محدودسازیِ گسترش شیوع این ویروس از طریق سیاست های انزوای اجتماعی و اعمال قرنطینه های طولانی مدت، اعمال نمایند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، مجموعه این سیاست ها و ریسک سیستماتیک ناشی از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جوامع را دچار بحران کرده و موجب شده است تا حوزه های اقتصادی مختلف با رکود مواجه شوند. که در نهایت این شرایط، به گسترش معضل بیکاری در جوامع دامن می زند. مدیریت چنین شرایطی، نیازمند هماهنگی و حمایت کشورها از یکدیگر است.

طبق نتایج گزارش پژوهشی بررسی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، شرایط بحرانی حاصل از بیماری کووید-19، ضرورت اتحاد کشورهای جهان در پاسخ فوری و هماهنگ برای متوقف ساختن روند انتقال ویروس و پایان دادن به همه گیری آن و جلوگیری از روندهای مشابه در آینده را می طلبد.

در چنین شرایطی، دولت ها به جهت تأمین خانوارها و کارگران آسیب پذیر، اقدام به طراحی سیاست های مالی و پولی مانند اجرای بیمه های سلامت و بیکاری و حمایت از کسب وکارهای در معرض ورشکستگی نموده اند. اجرای این سیاست های حمایتی توسط دولت ها، نیازمند منابع مالی عظیمی است، که اغلب کشورهای در حال توسعه به تنهایی از پس هزینه های آن برنمی آیند. در همین راستا، نقش کشورهای توسعه یافته و شکل گیری اتحاد جهانی برای مقابله با این بحران، مفهوم پیدا می کند تا به این وسیله، تأثیر اقدامات چندین برابر شود.

در واقع، بحران کووید-19، می تواند مدیریت اقتصاد جهان را به سمت متفاوتی سوق دهد. به این منظور، کلیه اقدامات کشورها در طول و بعد از بحران باید با تمرکز بر ایجاد اقتصاد و جوامع برابر، فراگیر و پایدار در مقابل اپیدمی ها، تغییر اقلیم و بسیاری از چالش های جهانی دیگر باشد که لازمه آن همبستگی جهانی است.

در نهایت می توان بیان کرد، در صورتی که ریسک های پیش بینی شده، تحقق یابند و رشد اقتصادی برای یک دوره طولانی کاهش یابد، اقدامات چندجانبه و هماهنگ بین المللی برای اطمینان از سیاست های بهداشتی مؤثر، اقدامات کنترلی، حمایت از اقتصادهای کم درآمد و افزایش هزینه های مالی، مؤثرترین ابزار برای بازگرداندن اعتماد و حمایت از درآمد افراد، خواهد بود.

برای دسترسی به متن کامل گزارش به لینک زیر مراجعه نمایید:

http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1207


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مقابله-با-پاندمی-کووید-19-ضرورت-تغییر-نگاه-اقتصادی-را-می-طلبد.bos