شماره: 520083 تاریخ : 1399/07/02-04:20:58

یک مقام مسئول خبر داد:

معرفی 4 رقم پنبه در کشور

رئیس موسسه تحقیقات پنبه با بیان اینکه در سال های گذشته 4 رقم پنبه داخلی معرفی شده است،گفت: هم اکنون 95 درصد پنبه کاران برای تولیدات خود از رقم های داخلی استفاده می کنند.

به گزارش بانک و صنعت، قربانعلی روشن، رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور امروز چهارشنبه دوم مهر جریان بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات پنبه در کاشمر با بیان اینکه در سال های گذشته 4 رقم پنبه داخلی با نام های تجاری کاشمر، خورشید، خرداد و ورامین توسط محققان کشور اصلاح و معرفی شده است، اظهار داشت: هم اکنون 95 درصد پنبه کاران برای تولیدات خود از رقم های داخلی استفاده می کنند.

به گفته این مقام مسئول ارقام مذکور بر اساس شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور اصلاح شده اند.

روشن با بیان اینکه میانگین تولید محصول بذور داخلی از بسیاری از کشورها بالاتر است، اظهار داشت: به طور کلی می توان گفت این محصولات کیفیت مناسبی دارند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد مناسب تولید پنبه، گفت: ایران جایگاه هشتم را در میانگین عملکرد در واحد سطح در دنیا داراست.

روشن با بیان اینکه تنها تعدادی از کشورهای توسعه یافته دنیا مانند استرالیا عملکردی بالاتری در واحد سطح از ایران دارند، اضافه کرد: میانگین تولید پنبه استرالیا دو برابر میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه دولت از تعیین نرخ متناسب برای خرید پنبه حمایت نکرده است، افزود: هر کیلوگرم پنبه وارداتی 1.6 دلار ارزش دارد که با دلار 25 هزار تومانی 42 هزار تومان قیمت پیدا می کند اما نرخ هر کیلوگرم وش پنبه 9 هزار تومان توسط دلالان خریداری می شود.

روشن تاکید کرد: این نرخ نباید کمتر از 12 هزار تومان باشد.

وی با بیان اینکه مصرف بذر پنبه در کشور ما چند برابر کشوری مانند هند است، اضافه کرد: برای رفع مشکل مصرف زیاد پنبه در کشور، به مدت سه سال تحقیقات انجام شده است که به زودی از نتایج آن رونمایی خواهد شد.

روشن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشورها حاضر به ارائه ژرم پلاس پنبه که تکنولوژی منحصر به فردی در تحقیقات علمی به حساب می آید، نیستند، ادامه داد: به همین دلیل ما خود دست به کار شدیم و توانستیم طول دوره رقم خورشید پنبه را به 120 روز و تعداد آب دهی آن را در مزارع به سه دوره کاهش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تکنولوژی پنبه، افزود: به عنوان مثال کرک باید از بذر حذف شود و همچنین نیاز است که قارچ کش و مواد غذایی بر آن سوار شود تا تولید نیز افزایش یابد.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر انتقاد کارخانجات از کیفیت پنبه داخلی افزود: 95 درصد الیاف موجود در دنیا، الیاف طول متوسط است و برای تأمین خوراک کارخانه داران مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در ادامه مجتبی صمیمی یکی از فعالان بخش خصوصی در پاسخ به این پرسش که دلیل تمایل شما به انجام واردات به جای استفاده از تولید داخل چیست؟، افزود: تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار مصرف داخل نیست.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر محصولات ایرانی ناخالصی زیاد دارد که باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می شود.

صمیمی با بیان اینکه پنبه داخلی بسته بندی مناسبی ندارد، افزود: در بسته بندی این محصول از فلزات استفاده می شود که در عملیات تولید اختلال ایجاد می کند همچنین پنبه داخلی یک دست نیست به طوری که بار هر کامیون با کامیون دیگر متفاوت است که این امر هزینه های کارخانه ها را بیشتر می کند ضمن اینکه محصول کارخانه الیاف یکسان و یک شکل نخواهد داشت.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/معرفی-4-رقم-پنبه-در-کشور.bos