شماره: 518360 تاریخ : 1399/06/04-01:55:33

معاون وزیر راه و شهر سازی اقدامات ناوگان ریلی را تشریح کرد

رسولی: ویروس کرونا اثرات مخرب و وسیعی در اقتصاد کشور برجای گذاشته و نوک پیکان آن در بحث حمل و نقل، توریسم و گردشگری است که حمل و نقل ریلی نیز از این اثرات مخرب بی نصیب نماند.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، سعید رسولی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز(سه شنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: ویروس کرونا اثرات مخرب و وسیعی در اقتصاد کشور برجای گذاشته و نوک پیکان آن در بحث حمل و نقل، توریسم و گردشگری است که حمل و نقل ریلی نیز از این اثرات مخرب بی نصیب نماند.

وی افزود: پیش از شیوع کرونا برنامه ریزی شده بود که از طریق بهره وی ناوگان مسافری و ایجاد صندلی بیشتر، رکورد حمل مسافر در سال 98 را در بخش ریلی بشکنیم اما به دلیل شیوع کرونا به هدف تعیین شده دست پیدا نکردیم.

اقدامات راه آهن برای مقابله با کرونا

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: بلافاصه بعد از شیوع کرونا، ستاد بیماری های واگیردار در راه آهن راه اندازی شد. لذا اقدامات موثری صورت گرفت و در ایستگاه های ریلی تلاشگران حوزه سلامت مستقر و شرکت های ریلی نیز در ضدعفونی ناوگان به خوبی عمل کردند که این اقدامات مورد تقدیر اتحادیه بین المللی راه آهن و وزارت بهداشت ایران قرار گرفت و مدیر اتحادیه بین المللی راه آهن ها از ما خواست تجربه خود را به سایر کشورها انتقال دهیم.

طبق گفته وی، در دوران کرونا در کوپه های قطار بیش از دو نفر وارد نمی شوند مگر به درخواست خوانواده که میخواهند با هم باشند.

تسهیلات حمایتی دولت به شرکت های ریلی با سود کم و تنفس شش ماهه

رسولی در رابطه با تسهیلات حمایتی دولت از شرکت های ریلی در دوران کرونا اظهار کرد: شرکت های ریلی به بانک های عامل معرفی شده اند و تسهیلات بانکی با سود کم و تنفس 6 ماهه به شرکت ها ارائه می شود، لذا امیدواریم با همکاری بانک های عامل این تسهیلات زودتر پرداخت شود.

وی افزود: سقف این تسهیلات برای بخش ریلی 540 میلیارد تومان بوده که نسبت به شرایط و عملکرد شرکت های ریلی بین آن ها توزیع می شود.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر خشک آپرین، گفت: 651 دستگاه واگن فرسوده و زمین گیر داشتیم که طبق برنامه ریزی ها امسال 277 دستگاه از این واگن ها برای بازسازی به کارخانه های داخلی فرستاده شد و مابقی هم بابت تامین مالی این بازسازی به فروش می رسد.

اقدامات راه آهن برای راحتی افراد توانخواه

رسولی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افراد توانخواه اظهار کرد: 50 ایستگاه راه آهن که محل تردد و مبدا و مقصد 95 درصدمسافران ریلی است برای تردد راحت افراد توانخواه مجهز شد، هنگام خرید بلیت اگر مسافر درخواست کمک برای سوار و پیاده شدن قطار را علامت بزند، 2 پیامک برای رییس گروه مسافری ایستگاه های مبدا و مقصد ارسال می شود که فرد توانخواه در قطار داریم.

وی افزود: حدود 11 هزار و 600 کیلومتر خطوط اصلی ریلی و 2 هزار و 500 کیلومتر خطوط ایستگاهی داریم. سال گذشته میزان 48 میلیون تن بار جا به جا شد که در 11 هزار و 600 کیلومتر خط ریلی محقق شد.

توجه صاحبان مشاغل بزرگ به حمل و نقل ریلی

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه 57 تقاضا از مراکز بار داریم، گفت: این تقاضاها نشان دهنده این است صاحبان صنایع بزرگ به استفاده از حمل ریلی توجه دارند. با وجود آنکه قیمت سوخت گازوییل هنوز مزیت ریلی را نمایان نکرده است چراکه یک هفتم حمل و نقل جاده ای مصرف سوخت دارد.

رسولی اظهار کرد: با استقرار تونل های ضد عفونی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای بین المللی، اعتماد کشورهای همسایه را جلب کردیم.

وی از احداث پایگاه های امداد و نجات ریلی در ایستگاه های مختلف کشور خبر داد و گفت: در قراردادی که با سازمان اورژانس کشور به امضا رسید، 30 درصد آمبولانس ریلی برای شرایط بحران ساخته خواهد شد که یک دستگاه آن طراحی شده است.

صدور بلیت یکپارچه قطارهای حومه ای و شهری (مترو) در دستور کار

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مکانیزه کردن بلیت قطارهای حومه ای بمنظور ارتقای کیفیت سفرهای ریلی در دستور کار قرار دارد. همچنین با همکاری شهرداری تهران، صدور بلیت یکپارچه قطارهای حومه ای و شهری (مترو) در دستور کار قرار دارد.

در ادامه رسولی از اضافه شدن دو قطار 5 ستاره برای دو مسیر رشت - مشهد و اراک - مشهد خبر داد.

بهره برداری از 63 پروژه در هفته دولت

رسولی با اشاره به برنامه های شرکت راه آهن به مناسبت هفته دولت، اعلام کرد: 63 پروژه به اعتبار 555 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که مهم ترین آن اتصال پالایشگاه اصفهان به شبکه ریلی است.

778 دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی اضافه شد

این مقام مسئول با اشاره به برنامه تولید ناوگان در شبکه ریلی گفت: سال گذشته 778 دستگاه انواع ناوگان تولید داخل به شبکه ریلی اضافه شد. همزمان با هدف حمایت از تولید داخل سامانه ای با همکاری متخصصان راه آهن طراحی شد که سامانه جامع رونق تولید است. قطعات ساخته شده در داخل با مشخصات فنی و نام و آدرس سازنده معرفی می شود تا سازندگان نیازی به تامین آن از خارج نداشته باشند. همچنین قطعات ساخته نشده را هم احصاء کرده ایم و طی فراخوانی اعلام می کنیم تا شرکت های تولیدکننده داخل، این قطعات را بسازند.

وی با بیان اینکه با تولیدکننده های خوشنام داخلی، طرح سابکوی ریلی را دنبال می کنیم، تاکید کرد: قطعه سازی در حوزه ریلی به صورت استاندارد و ادامه دار در کشور پیگیری می شود.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه تاکنون چهار مرحله بهره برداری از ناوگان جدید داشتیم، گفت: اولین مرحله آن 10 اردیبهشت، 53 دستگاه به ارزش 125 میلیارد تومان و دومین مرحله 30 اردیبهشت 88 دستگاه به ارزش 144 میلیارد تومان بود. همچنین 10 تیرماه 65 دستگاه انواع ناوگان به ارزش 156 میلیارد تومان و 5 تیرماه 50 دستگاه ناوگان ریلی به ارزش 69 میلیارد تومان وارد شبکه شد.

ورود 70 دستگاه ناوگان ریلی به شبکه ریلی

رسولی خبر داد: به زودی پنجمین مرحله که 70 دستگاه ناوگان ریلی که به ارزش 73 میلیارد تومان است وارد شبکه ریلی می شود و جمعا 329 دستگاه انواع ناوگان به ارزش 567 میلیارد تومان وارد شبکه خواهد شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/معاون-وزیر-راه-و-شهر-سازی-اقدامات-ناوگان-ریلی-را-تشریح-کرد.bos